Intotdeauna am fost de parere ca tehnologia din masina e buna cat timp nu te transforma intr-un spectator impotent.
Citeam acum ceva stiri legate de Salonul Auto de la Detroit si mi-a sarit in ochi inventia aia legata de sistemul pre-coliziune pe care Toyota vrea sa-l implementeze unora dintre masini. E vorba de o inventie care va vira rotile masinii in cazul unui accident inevitabil, astfel incat sa fie minimizate urmarile nedorite ale respectivului accident. O treaba complicata, cu radare si sisteme de calcul la milisecunda, tehnologie… nu gluma!
Si spunand radar mi-aduc aminte de sistemul pe care a batut toba Mercedes-Benz, cel care franeaza automat in acelasi caz… in cazul unui accident inevitabil. Acum c eva ani, dupa ce a fost anuntat si promovat sistemul, MB a invitat o trupa de ziaristi sa-l testeze. I-au suit in masini, au setat cruise-control-ul pe o viteza si au bagat mult fum in tunelul unde se facea demonstratia. La un moment dat, o masina era oprita in tunel, soferul nu avea cum s-o vada din cauza fumului creat artificial dar sistemul asta inovativ era gandit sa calculeze datele venite de la radarul din botul masinii si sa franeze pana la 0 km/h fara probleme. Prima demonstratie a mers bine, a doua a mers la fel de bine, din a 3-a demonstratie a iesit o frumusete de ciocnire, caci sistemul a intampinat… o eroare. Si au iesit domnii ziaristi smotociti dupa coliziunea respectiva, jurandu-si fiecare in parte ca nu vor incerca din nou reteta tunel+fum+cruise control cu sistem de franare automat = buba ouch!
Dealtfel, cand umanii-si cumpara o masina au chestia asta cu sistemele…
– Eu am ASC + VDC + ESP + PLX! Orice-as face eu masina, sta lipita de drum si ma scoate din orice belea!
Zice el, apoi apare la teveu cu Beamve-ul sus pe craci pe post de glob de Craciun.
Caci cel care ii vinde masina i-a spus ca sistemele alea pentru care trebuie sa plateasca 350+280+640+445 (euro, plus TVA) sunt infailibile. Si el a crezut ca poate intra in curba de 90 de grade cu 120km/h, pe asfalt ud, el stiind ca VDC-ul o sa franeze roata de la interior si va distribui masele astfel incat masina va merge fix pe unde va indrepta el rotile din volan, ca pe sine, ca un tramvai! Eh… tramvaiul lui seria 5 a deraiat…
Nu vreau acum sa dezbat care sisteme sunt bune si care nu, eu cred ca daca respecti legile fizicii si limitarile materialului tehnic (anvelopa, aderenta, inertie, forta centripeta, etc) toate sistemele astea de siguranta activa sau pasiva, siguranta pre-accident sau siguranta post-accident, sunt foarte utile. Dar numai daca respecti limitarile fizice.
Si ca sa revin la sistemul asta despre care se vorbeste la Toyota… mie mi-ar fi frica de asa ceva. Ei spun ca masina va vira in directia buna in cazul in care accidentul este iminent si in cazul in care soferul nu are reactie.
Nu spun numai de sistemul asta, spun de orice sistem care se apuca sa faca de capul lui ce crede el ca-i mai bine. Nu de alta dar… am incredere in tehnologie, dar nu atunci cand se apuca ea sa-mi smuceasca de nebuna volanul… ” Te salveaza io, tu stai linistit!“.
Ce sistem cred ca este vital? ABS-ul. Cred ca oricat de bun sofer ai fi, oricat de bune ar fi gumele si oricat de abraziv ar fi asfaltul… niciodata nu vei reusi sa franezi la fel de bine fara ABS.
In rest? Sistemele la masini sunt dragute, simpatice, te ajuta, unele chiar te scot din belea (atunci cand te bagi singur si fara sa-ti dai seama), sunt scumpe si dau bine pe lista de optiuni.
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.