Tu conduci masina sau invers?

Intotdeauna am fost de parere ca tehnologia din masina e buna cat timp nu te transforma intr-un spectator impotent.

Citeam acum ceva stiri legate de Salonul Auto de la Detroit si mi-a sarit in ochi inventia aia legata de sistemul pre-coliziune pe care Toyota vrea sa-l implementeze unora dintre masini. E vorba de o inventie care va vira rotile masinii in cazul unui accident inevitabil, astfel incat sa fie minimizate urmarile nedorite ale respectivului accident. O treaba complicata, cu radare si sisteme de calcul la milisecunda, tehnologie… nu gluma!

Si spunand radar mi-aduc aminte de sistemul pe care a batut toba Mercedes-Benz, cel care franeaza automat in acelasi caz… in cazul unui accident inevitabil. Acum c eva ani, dupa ce a fost anuntat si promovat sistemul, MB a invitat o trupa de ziaristi sa-l testeze. I-au suit in masini, au setat cruise-control-ul pe o viteza si au bagat mult fum in tunelul unde se facea demonstratia. La un moment dat, o masina era oprita in tunel, soferul nu avea cum s-o vada din cauza fumului creat artificial dar sistemul asta inovativ era gandit sa calculeze datele venite de la radarul din botul masinii si sa franeze pana la 0 km/h fara probleme. Prima demonstratie a mers bine, a doua a mers la fel de bine, din a 3-a demonstratie a iesit o frumusete de ciocnire, caci sistemul a intampinat… o eroare. Si au iesit domnii ziaristi smotociti dupa coliziunea respectiva, jurandu-si fiecare in parte ca nu vor incerca din nou reteta tunel+fum+cruise control cu sistem de franare automat = buba ouch!

Dealtfel, cand umanii-si cumpara o masina au chestia asta cu sistemele…

– Eu am ASC + VDC + ESP + PLX! Orice-as face eu masina, sta lipita de drum si ma scoate din orice belea!

Zice el, apoi apare la teveu cu Beamve-ul sus pe craci pe post de glob de Craciun.

Caci cel care ii vinde masina i-a spus ca sistemele alea pentru care trebuie sa plateasca 350+280+640+445 (euro, plus TVA) sunt infailibile. Si el a crezut ca poate intra in curba de 90 de grade cu 120km/h, pe asfalt ud, el stiind ca VDC-ul o sa franeze roata de la interior si va distribui masele astfel incat masina va merge fix pe unde va indrepta el rotile din volan, ca pe sine, ca un tramvai! Eh… tramvaiul lui seria 5 a deraiat…

Nu vreau acum sa dezbat care sisteme sunt bune si care nu, eu cred ca daca respecti legile fizicii si limitarile materialului tehnic (anvelopa, aderenta, inertie, forta centripeta, etc) toate sistemele astea de siguranta activa sau pasiva, siguranta pre-accident sau siguranta post-accident, sunt foarte utile. Dar numai daca respecti limitarile fizice.

Si ca sa revin la sistemul asta despre care se vorbeste la Toyota… mie mi-ar fi frica de asa ceva. Ei spun ca masina va vira in directia buna in cazul in care accidentul este iminent si in cazul in care soferul nu are reactie.

Nu spun numai de sistemul asta, spun de orice sistem care se apuca sa faca de capul lui ce crede el ca-i mai bine. Nu de alta dar… am incredere in tehnologie, dar nu atunci cand se apuca ea sa-mi smuceasca de nebuna volanul… ” Te salveaza io, tu stai linistit!“.

Ce sistem cred ca este vital? ABS-ul. Cred ca oricat de bun sofer ai fi, oricat de bune ar fi gumele si oricat de abraziv ar fi asfaltul… niciodata nu vei reusi sa franezi la fel de bine fara ABS.

In rest? Sistemele la masini sunt dragute, simpatice, te ajuta, unele chiar te scot din belea (atunci cand te bagi singur si fara sa-ti dai seama), sunt scumpe si dau bine pe lista de optiuni.

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Merge Brici
    • 08.02.2013

    Mai nou unii producatori de masini se lauda cu sisteme de parcare asistata, adica masina se parchiaza singura! Oare? Sunt curios cat de practic este un astfel de sistem in Bucuresti, sau daca o si urca pe bordura 🙂

    răspunde-i
  • Razvan
    • 01.08.2011

    Eu merg cu o Dacie din `93 de doi ani incoace si nu ma deranjeaza lipsa acestor sisteme…si sincer nici nu am avut nevoie pana acum de ele

    răspunde-i
  • hanzo
    • 27.07.2011
    răspunde-i
  • Stefan
    • 26.07.2011

    Sistemele nu-ti salveaza viata daca mergi fara sa gandesti. Ele cel mult scad riscul sa te imbolnavesti de deces. 🙂

    răspunde-i
  • Tano
    • 26.07.2011

    Cabral, despre ABS, daca e tot atat de bun: de ce motocicletele supersport (ca sa nu zic alea de la GP) nu au sistem ABS?
    Si nici Formula 1 nu cred ca are, desi nu sunt sigur.

    • Stefan
      • 26.07.2011

      Pentru ca probabil cei care le conduc sunt piloti, nu soferi. 🙂

    răspunde-i
  • ketherius
    • 26.07.2011

    “si va distribui masele astfel inca”

    Masina fiind construita cu jonctinuni neelastice (suduri, suruburi etc), sa mor daca inteleg cum poate ceva distribui masele altfel decat mutand ocupantii de pe un scaun pe altul…

    • Cabral Ibacka
      • 26.07.2011

      :)))
      Hai ca tocmai am scris un post pentru maine, sunt bine-dispus…
      Pai da, cica se redistribuie masele prin inclinarea adecvata a masinii. Adica nu trebuie sa-i pui pe amaratii aia de merg cu tine in masina sa sara de pe bord in portbagaj si invers, caci din suspensie masina se va inclina astfel incat sa compenseze in locul cascadorilor de la tine din masina.
      E chestie de dinamica, inertie si forte. Suna bine, cel putin in teorie, este? 😀

    răspunde-i
  • Gruia
    • 25.07.2011

    Trebuie sa conduci si cu si fara ca sa iti dai seama ce face fiecare sistem. Iarna de exemplu, nu urci o rampa alunecoasa fara sa decuplezi mai intai controlul tractiunii.

    • Cabral Ibacka
      • 26.07.2011

      Asta cu controlul tractiunii m-a incurcat de fiecare data. La plecare de la stop mai e ceva, dar cand vine vorba de urcare de rampa cu zapada… daca nu ma descurc singur, apai sunt sigur ca niciun sistem nu ma ajuta. Poate doar sa ma ajute sa lesin ambreiajul…

    răspunde-i
  • Claudiu
    • 25.07.2011

    After all, daca tii cont cat de cat de limitarile de viteza ce exista pe minunatele noastre drumuri, dar care nu sunt puse chiar in dorul lelii, poti merge linistit si fara alea n-shpe mii de device-uri din trei litere pe care nu le intelege nimeni, vorba lu’ James May.

    • Cabral Ibacka
      • 26.07.2011

      Pana la urma cred ca sistemul ala MIC e cel mai tare.
      MIC (mancarime in… fund)

    • Claudiu
      • 25.07.2011

      Si apropo, masina mea nu are decat ABS, dar are 9 air-bag-uri. Si asta pentru ca nu mi-e frica de mine, dar mi-e frica de ceilalti 🙂

    răspunde-i
  • Bluehand
    • 25.07.2011

    Eu am 2 accidente usoare din cauza minunatului de abs, ca na pe dacia lu’ tata nu aveam si oprea beton folosind dozajul pedalei.
    Nu zic in teste o iesi mai bine dar pt mine senzatia e de alunecare gratioasa pe gheata, cand intra 🙂

    • Abrudan radu
      • 26.07.2011

      Am vazut ce inseamna sa ai abs si sa reusesti sa iti pastrezi directia de mers, dar si sa franezi si abs-ul sa te incurce mai rau ca o dacie fara frane. Cum am spus mai sus are limitarile lui, daca ai norocul sa iti prinda o roata pe o zona alunecoasa forta maxima de franare a masinii se raporteaza la acea roata, chiar daca celelalte ar putea frana mai tare. Exista multe studii cum functioneaza abs, contra, mai ales la franari in varf de panta.
      Cu stima, piesa de la volan!

    • Cabral Ibacka
      • 26.07.2011

      Eu am avut unul din cauza lipsei lui… de-atunci il respect! 🙂

    răspunde-i
  • Cosmin
    • 25.07.2011

    Interesant dar in acelasi timp ma gandesc ca printr-o eroare de sistem ajunge masina sa faca ce vrea. Primul gand a fost “ce face” masina in cazul unui caine care iese brusc din dreapta. Daca soseaua este putin mai ridicata si eu in dreapta am un sant, sistemul vede denivelarea de teren? Cred ca sistemele sunt bune atat timp cat sunt simple. Prea multe variabile inseamna si probabilitate crescuta de eroare.

    • Cabral Ibacka
      • 26.07.2011

      Asta spun si eu… poate sistemul sa gandeasca macar la fel de bine ca mine ce-i de facut?
      Ca daca nu… multumesc frumos, macar merg pe mana mea…

    răspunde-i
  • Loading...