E isterie generală. Văzută din interior industria arată la ora asta ca o criză de isterie combinată cu una de epilepsie.
Asta în primul rând din cauza schimbărilor… programe care rulează de ani buni, programe cu public propriu, au fost închise, și asta cam pe la toate canalele. Rațiunile au fost, evident, economice, dar dacă stai puțin să te gândești efectele au fost contrare…
Ai programe care merg cu aceeași turație – chiar bunicică – de mulți ani. Desigur, nu mai făceau vârfuri impresionante dar erau atât de bine consolidate încât puteai oricând să prevezi cât vor face audiență, pe ce target, cu ce eficiență. Iar asta, din punctul de vedere al produselor promovate în break-urile din tipul respectivelor programe, era perfect, știai clar ce și cum ai de făcut.
Programele astea vechi, cu ani de difuzare, mai aveau un plus: costuri de producție mici, datorită eficientizărilor făcute de echipele de producție.
Totuși, de la aproape toate canalele au ieșit câteva producții emblemă. Rezultatul imediat? Nu doar căderi de audiență pe slotul respectiv, dar căderi și ale programelor ce precedau și urmau în grilă. Minus după minus… Dar astea sunt manifestările pe termen scurt. Vom vedea dacă pe termen lung se vor dovedi decizii bune.
În ceea ce privește toamna asta… toată lumea vine cu câte ceva. Câte ceva vechi, câte ceva nou… câte ceva clasic plus câte ceva curajos. Avem două programe de cooking de prime-time suprapuse în program la Pro și la Antenă, avem un program de supraviețuire (genul de show foarte greu de produs) la Prima, avem show-uri de talente la Pro, Antenă și Kanal și printre astea mondenități de toate felurile la toate canalele.
Singura constantă pare să fie zona de știri unde Pro-ul merge în continuare vârf de lance, în timp ce Kanalul pare că începe să ciupească din felia Antenei pe anumite segmente de public.
Ce va fi să fie? Pentru public, din punct de vedere cantitativ, cred că vom sta mai bine decât în anii trecuți.
Din punct de vedere calitate… va fi foarte greu să tragem o linie definitorie. Pentru că emisiunile de monden vor merge din ce în ce mai departe pentru a triumfa în fața unui public dedicat hrăpăreț și doritor de… Doamne-ferește! Prime-time-ul va fi impărțit între superproducții, și din câte se pare va fi o luptă în care nu se vor lua supraviețuitori… cred că departamentele de programe vor face niște dansuri imposibile cu break-urile de publicitate în cazul producțiilor suprapuse perfect ca grilă.
Totuși, mă așteptam să văd o creștere a producțiilor independente, cu case de producție mai mici dar cu idei de produse interactive, de avangardă, cu bugete mici și medii, care să dinamizeze și alte zone din grilă… din punct de vedere investiții, cu mici excepții, pare să conteze exclusiv perioada de după ora 16:00…
La filme vom sta bine, sau cel puțin așa arată în momentul ăsta, avem inclusiv producții americane de categoria A, laureate cu Oscar-uri, dar și clasicele bătăi cu Jackie Chan, Jean Claude van Damme și Steven Seagal… cred că și la capitolul filme tot Pro-ul va fi cel cu oferta cea mai puternică, dar rămâne să vedem și asta.
O să fie o toamnă plină. Să sperăm că va fi mai puțin contondentă. Și mai calitativă. Deci… frumoasă. 🙂
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.