Atunci cand am facut eu scoala de soferi, sunt ceva ani de-atunci, instructorul meu spunea ca un sofer nu intelege traficul pana nu conduce toate neamurile de masini, motorete, scutere, camioane si biciclete.
Il contraziceam cu entuziasmul tineresc spunand ca cel care stie legea… stie traficul. Radea in barba si spunea Las’ c-o sa vezi tu…
Si vad. Vad traficul in 3 feluri complet diferite. Pentru ca merg cu masina, cu motocicleta si cu bicicleta. Si din fiecare dintre cele trei traficul arata complet diferit. Ritmul este altul, pericolele sunt altele, dinamica este alta. Sunt trei filme complet diferite.
Cu motorul nu vrei altceva decat sa mearga fiecare crestin pe banda lui, sa-ti poti vedea si tu de viata. Pe bicla vrei macar sa-ti lase si tie o fasie langa bordura, s-ajungi si tu acasa fara nenoroceli. Cu masina, insa… le vrei pe toate: viteza de deplasare mai mare, vrei loc sa te bagi, vrei fluenta.
Si stii care-i faza misto? Intr-un trafic structurat normal cele 3 categorii de alergatori se intalnesc rar si cu mult mai putine contondente decat la noi.
De ce-i la noi asa? Pentru ca nu ne organizam… 🙁
[foto: Alex Chelba]
Aud, mai ales dupa ce se mai intampla cate un mars al biciclistilor, genul asta de a pune problema:
– Se strang 5.000 de biciclisti intr-un mars si noi ar trebui sa-i bagam in seama?! Noi suntem cateva zeci de mii de masini intr-o singura zi si ar trebui sa bagam in seama cativa ametiti eco?! Nici gand!
Ai putea spune ca un punct de vedere de genul asta ar fi justificat, vorbind despre numarul de indivizi care pun presiune. Dar cred ca genul asta de a pune problema este gresit.
De ce?
In primul rand pentru ca este mai important sa te lupti sa ajungi unde trebuie, nu acolo unde impinge gloata. Chiar daca si tu si eu facem parte din gloata aia.
Autoritatile sunt complet depasite de situatie, mai mult de-un pod si-o statie de metrou o data la 15 ani e clar ca nu pot. In conditiile in care infrastructura stradala nu face altceva decat sa se deprecieze, singura varianta de a face lucrurile mai suportabile este sa micsoram numarul de masini.
Am zis cu totii Criza va face strazile pustii… canci! Suntem la fel de multi, la fel de inghesuiti, la fel de nervosi. Ba nu, mai nervosi!
Cum reduci traficul?
Pai cum au redus si altii care s-au confruntat cu problema asta cu mult inaintea noastra… reduci prin folosirea intensiva a inventiilor cu mai putin de 4 roti. Bicle si motoare.
Si aici nu e vorba de trend, de ecologie, hipstereala sau alte valente de imagine. Aici e vorba de simpla, pura si dureroasa eficienta: folosesti minimul efort si minimele resurse pentru deplasarea fiecarei persoane.
Decat sa deplasez o persoana miscand 1,5 tone de fier prin arderea a 15 litri de benzina in fiecare zi… mai bine deplasez aceeasi persoana miscand doar 30 de kg de fier prin pedalare. Este?
Ce-i cel mai important, insa, este faptul ca astia, biciclistii, nu te indeamna si pe tine sa-ti lasi masina acasa. Esti comod? Vrei sa mergi cu masina ta, cu muzica ta, fara efort? Foarte bine! Biciclistii pe care-i vezi la demonstratiile astea nu vor sa-ti ia tie masina, muzica si confortul tau.
Tot ce vor ei, tot ce vrem noi, este sa ne organizam cumva in asa fel incat… sa ne intalnim cat mai rar. 🙂
Ar fi proasta, cred eu, decizia de a lua traficului auto o intreaga banda de circulatie si de a da banda respectiva bicicletelor. Dar nici nu a cerut nimeni asa ceva, cu toate ca cumva, nu stiu cum, multi asa au inteles.
Ar fi buna, cred eu, decizia de a da traficului velo o fasie de cateva zeci de centrimetri, pe banda 1 de circulatie, langa bordura.
Ca motorist nu e mult de cerut… doar sa deseneze o data benzile de circulatie, sa stie omul sa tina o trasa, si poate mai multa atentie la asigurare.
Cum ti se pare traficul? Poate fi rezolvata si altfel problema aglomerarilor din ce in ce mai urate din Bucuresti?
In plus, nu ti se pare ca-s groaznic de sexy pe motor? :))))))
Scris de pe marginea drumului de pe Lenovo X1 Carbon, subtire da’ puternic!
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.