“Romaneste”. Bun sau rau?

Am vazut pe twitter un link catre chestia de mai sus, se amuzau simpaticii despre cum au “carpit” mecanii unui tren (automotor sau cum a fost botezat el) sistemul de frana.

Problema e simpla dar nu prea, ca sa parafrazez un contemporan. De ce?

Pentru ca atunci cand privesti ansamblul… nu sunt sau nu se aloca bani. Asta inseamna ca… mergem cu ce-avem si ne asumam riscurile. Aia mici, carora li se spune “Nu putem sa facem revizia ca n-avem bani!” se conformeaza si merg cu trenurile asa cum sunt. Deci problema pleaca de sus.

Dar atunci cand se strica… ei sunt pe teren, si morti-copti trebuie sa rezolve problemele. Si se ajunge la varianta romaneasca de a repara orice cu o sarma, un baros si doua lame de guma. Si daca se intampla ceva… viata lor se face praf, caci ei sunt trasi la raspundere si bagati in puscarii. Caci se considera ca problema e jos.

Asadar, faptul ca reusim cumva sa reparam si o nava spatiala cu doi ciorapi de dama e o chestie buna sau… ar trebui sa facem ca in Austria (Nu mai e treaba mea, eu sunt conductor de tren, asa ca anunt buba si ii astept pe baietii de la tehnic…)?

O reparam pe loc cu ce avem sau ne-aprindem o tigara, lasandu-i pe cei in masura sa se ocupe de problema in stil nemtesc?

Povestea asta imi aduce aminte de istorisirea aia de pe vremea impuscatului… Se gandeau la Dacia-Pitesti ce sa puna in noua trusa tehnica de la Dacia 1410. Dupa mai multe propuneri au decis ca perfect ar fi sa puna 0,5m de sarma otelita, un ciorap de dama si un baros de 3 kile…

 

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Grigore
    • 28.06.2011

    Cabral,

    Esti intre putinii sau chiar singurul care a pus corect problema acestui incident. Rama in cauza are doar 6 ani de exploatare, din care doi ani a stat trasa pe dreapta din lipsa banilor de intretinere. La ora actuala, din 120 de rame Desiro cumparate cu bani grei, aproape jumatate sunt scoase din circulatie din lipsa de bani de intretinere. Din punctul asta de vedere, ma bucur ca acest incident s-a intamplat.

    Insa mai departe lucrurile sunt putin diferite:
    1. Mecanicul de locomotiva este perfect abilitat prin fisa postului si temeinic instruit sa intervina in parcurs asupra vehiculului pe care il conduce. Nu intamplator denumirea profesiei este de “mecanic de locomotiva” (“train engineer” in engleza). A confunda un mecanic de locomotiva cu un simplu “sofer de locomotiva” este o eroare. Mecanicii de locomotiva cunosc obligatoriu locomotiva din tampon in tampon, cu toate sistemele si substimele functionale care o compun, ca parte a pregatirii si atestarii lor profesionale. Asa ca in clip mecanicul isi desfasura munca, in conformitate cu atributiile lui de serviciu. Si a facut un lucru absolut logic: cand ai un furtun spart, ii pui un dop de lemn si-l sigilezi, ca sa poti duce trenul la depou. Asta ar fi facut si-un vehicul de interventie, cu diferenta ca vehiculul de interventie ar fi avut dopuri de lemn gata pregatite, n-ar fi cules crengi din copac.

    2. Nu a fost vorba de nici o frana in incident. Furtunul care a cedat era de la un subsistem auxiliar cu care se putea circula linistit fara interventie. Singurul inconvenient era semnalul de avarie din bord. Mecanicul s-a temut ca avaria sa nu escaladeze si sa duca la blocarea ramei pe magistrala, adica la intreruperea completa a traficului intre Comarnic si Sinaia.

    răspunde-i
  • Marian
    • 27.06.2011

    Eu sunt curios cum a oprit in statie la Buc daca nu avea frane?.?
    Mai repede a fost avarie la un punct din sistem(acel senzor pe pereche de roti). Cat despre “a circulat fara frane”, hai las-o. Frana de urgenta ce pazeste? Sau a “penetrat-o” si pe aia cu cranga de alun?

    răspunde-i
  • jocstrategic
    • 27.06.2011

    Pai ce sa mai zici…romanu e bun la toate. Romanu e mecanic, zugrav, tehnician….. Cu alte cuvinte romanu e mai inventiv ca neamtu.

    răspunde-i
  • La Trenulete
    • 27.06.2011

    Partea frumoasă a trenurilor 🙂

    răspunde-i
  • basic_instincts
    • 25.06.2011

    cabral, poate reusesti sa postezi si problema de geometrie cu albina de la ex de admitere la clasa a IX…este opusul tipului cu creanga. e geniala. teoria rupta de realitate din mintea unora. inca o data tot respectul pentru mecanicul de locomotiva.

    răspunde-i
  • basic_instincts
    • 25.06.2011

    omul stia trenul pe dinafara. MERITA TOT RESPECTUL!!!

    • viera
      • 25.06.2011

      hmmm,”merita tot respectul”,sa anulezi functiile unui senzor,adica sa-l pacalesti si sa mergi cu sistemul de franare “pacalit”, ti se pare o treaba inteligenta…

    răspunde-i
  • veverita
    • 25.06.2011

    Pe mine ma deranjeaza ca ‘romanii se pricep la toate’. Prefer sa fim profesionisti intr-un singur domeniu si sa lasam sa se ocupe de reparat trenuri cine e calificat pentru aceasta meserie. Si tot acela sa fie tras la raspundere daca trenul nu mai functioneaza corect. Da, stim sa ne descurcam in multe circumstante, e de laudat lucrul asta, dar incep sa ni se puna in carca din ce in ce mai multe responsabilitati daca ne pricepem la toate. Conductorului asta, data viitoare cand va merge cu un tren mai rablagit i se va spune cu siguranta: a, nu-i nici o problema, sigur te vei descurca, asa cum ai mai facut-o si cu alte ocazii.

    răspunde-i
  • Cristi
    • 25.06.2011

    Din cauza celor de jos care repara cu ce apuca nu cad capetele celor de sus. Daca trenul ramanea acolo si bloca linia pentru o zi sigur era dat vreun directoras afara, chiar si de ochii lumii. Acum sincer eu chiar nu mai inteleg romanii. Cand se intampla ceva naspa toata lumea zice ca lucrurile merg prost deoarece toti se pricep la toate si astfel nu iese nimic, dar cand se repara cu sarma si patentul si treaba merge parca suntem putin mandri ca: “Uite domne’ ce buni sunt romanii. Nu ca prostii aia din strainatate care nu stiu sa faca decat ce au invatat.”

    • Florea Marian
      • 26.06.2011

      am scris mult, s-a resetat calculatorul de unul singur inainte sa termin, am vazut postul tau dupa, si mi-am dat seama ca ziceam acelasi ca si tine. +1

    răspunde-i
  • heto
    • 25.06.2011

    A ajuns trenul unde trebuia sa ajunga?

    Omul ala care a bagat lemnul si a legat cu sarma e si cel care conducea trenul. In omul ala am incredere, daca a fost in stare sa se dea jos din tren, sa stie ca trebuie sa pacaleasca senzorul si mai ales CUM sa o faca… stia si cum sa duca trenul respectiv in siguranta.

    • Nermal
      • 27.06.2011

      De ex as putea pacali si eu, orice om care detine o masina si mai are putina benzina in rezervor ca ii fac plinul. Dar ii fac plinul cu apa… Masina arata ca are rezervorul plin, omu e fericit ca a cumparat benzina cu 1 leu mai putin si am reusit pacaleala. La ce zici tu aici, dai impresia ca ai incredere in orice escroc. Esti asa naiv?

    răspunde-i
  • Vlad
    • 25.06.2011

    Indiferent de motivatia pentru actiune (nu sunt bani de revizii, etc.), este o treaba romaneasca, si lucrurile astea nu ar trebui sa se intample, indiferent daca e vina mecanicului, a sefului de tura, a directorului sau a ministrului.

    răspunde-i
  • Loading...