Rasism prost inteles.

Mai, eu inteleg rasismul, pe bune. Pleaca de la superficialele (dar nu intotdeauna) diferente fizice, dar ajunge sa aiba si serioase implicatii sociale atunci cand majoritatea si minoritatea au prea putine congruente.

Cred ca stiti declaratia italiencei (vita de purta cuvantul partidului Futuro e Liberta), cea in care spune ca “E mai usor sa educi un caine decat un copil tigan“.

Vita nu mai e purtatorul de cuvant al partidului respectiv, dar a dat nastere unui val de… comentarii, ca la astea suntem buni.

Ieri seara, Tavi, un prieten bun – si de bun simt – a ridicat problema asta.

Doua dintre raspunsuri:

[…]Normal ca are dreptate tipa… oricat s-ar chinui cineva sa le schimbe astora mentalitatea si comportamentul n-ar reusi in veci… pun pariu… asta le e sangele![…]

[…]Am citit si eu articolul, si poate sunt eu mai nenorocit, dar ii dau dreptate tipei. Integrarea lor.. Sangele apa nu se face. Iar satra tot cu mutatul ramane.[…]

Oamenii, in incrancenarea data de realitatea de azi si de educatia cu “Daca nu papi tot, o sa chem tiganii sa te ia!“, ajung sa nu mai gandeasca… Nu e vorba de nimic altceva decat de faptul ca niste copii, nu conteaza ai carei etnii, pot fi educati cum trebuie (si aici ma refer la acel “cum trebuie” la care sunt sigur ca ne gandim cu totii astia de-aci).

Ce am raspuns eu:

Cei care comenteaza aici parca vorbesc pe marginea altui subiect, vorbesc cu scarba data de puterea apartenentei la majoritate si cu lipsa de discernamant a unui politician roman.

Intreabarea lui Tavi era clara: poti educa un copil de rrom/tigan?

Voi vorbiti de satra, de mentalitate, comportament si apartenenta… referindu-va la copii. Fail.

Daca vorbim de copii, cateva lucruri sunt clare din start:
– nu si-au ales etnia.
– nu au mostenit, inafara de amprenta fizica, nimic din comportamentul bun sau rau al parintilor.
– nu au gresit perfectei rase albe cu nimic.

Trebuie sa ai rotite in minus sa privesti cu ura copiii oricarei rase, sa le arunci in carca tarele etniei lor, sa-i acuzi de ceva.

Poti acuza pe cineva, pe oricine, doar atunci cand are discernamant, vointa si uneltele de a actiona, precum si dreptul de a alege. Copiii nu au asa ceva!

Asta am spus, dar as fi putut spune mult mai multe, n-am vrut sa ma lungesc atunci, asa cum n-o s-o fac nici acum.

Ideea este ca poti sa iei un copil de chinez si sa-l educi intr-un spirit vienez perfect. Poti sa iei africanul si sa-l educi sa fie la fel de elegant si de riguros ca bunicul Reginei Marii Britanii. Poti sa iei indianul si sa-l faci sa se comporte fix ca un vicerege francez. Omul se modeleaza prin educatie.

Putem acuza adultii, copiii nu pot fi acuzati niciodata!

Tu, cel sau cea care tocmai ai citit aceste randuri, ce parere ai?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Ana
    • 18.07.2015

    Eu daca nu am avut niciodata nimic cu ei, i-am tratat normal, firesc, omeneste. Si ei ma injura, se baga in seama cu mine si ma bat pe strada din senin, am vreo vina ca sunt rasista?

    răspunde-i
  • Louise
    • 22.03.2014

    Nu stiu ce sa spun.Intotdeauna am urat rasismul,iar pe rasisti i-am detestat.Insa nu cred ca romanii care au comentat la vorbele italiencei,s-au legat de culoarea pielii.Ei nu suporta o etnie…O etnie care ne face de ras in intrega Europa.N-am nimic cu rromii,sincer n-am nimic,dar…

    răspunde-i
  • răspunde-i
  • neonas
    • 20.05.2012

    greselile nu-s din ignoranta ci din graba.

    răspunde-i
  • neonas
    • 20.05.2012

    Greselile de mai sus pe care mi le asum nu-s din ignoranta ci dingraba.

    răspunde-i
  • Geo
    • 28.03.2012

    De curand mi-am dat seama de un lucru: tiganii care isi vad de treaba si traiesc corect, multi-putini cati ori fi, se rup total de etnia lor, unii chiar ajung sa-si renege originile. Cred ca de-aici ar trebui sa inceapa schimbarea pentru ei: ai lor ar trebui sa se implice sa-i faca sa evolueze, in primul rand. Daca vine un roman sau un strain sa-i spuna tiganului sa se spele, sa mearga la scoala si sa-si ia un job, va fi totdeauna privit cu neincredere. Dar unul dintre ei ar fi un model de urmat. Plus ca eu cred ca se mai face o greseala cand li se da pomana sau li se dau case, mai ales in vest: nu vor invata nimic, se vor invarti in acelasi cerc vicios. Trebe incurajati sa urmeze calea (grea si lunga, e-adevarat) corecta EDUCATIE-JOB-CASA, pe care sa si-o plateasca singur, prin chirie sau altfel. Doar asa se impregneaza un mod de viata.

    răspunde-i
  • răspunde-i
  • dana
    • 26.03.2012

    p.s. si apropo de rasismul “poporului perfect”: nu stiu daca ati remarcat, dar la “Dansez pentru tine”, cel putin(am vazut toate sezoanele, deci sunt in tema), primii exclusi au fost concurentii tigani, indiferent cat de bine au dansat. ei nu…compostau bilet in autobuz, nu furau, nu dadeau in cap nimanui. vroiau doar o sansa egala.

    răspunde-i
  • EroticaXP
    • 26.03.2012

    Un mare si frumos MARSH catorva persoane de pe aici. Atitudinea lor fata de problema lasa mult de dorit si ipocrizia cu care se cred fiinte superioare ma scarbeste maxim, dar sa trecem peste asta. Pornesc prin a declara ca nu sunt deloc rasist. Am avut prieteni de orice culoare incepand de la albinosi pana la asiatici si negri. Nu am absolut nimic cu nimeni. Crescand printre romi am observat de alungul timpului ca acestia inca din frageda pruncie sunt incorijibili sau invata de la parintii lor sa fie asa. Odata pe calea cea rea si mai ales odata ce sunt “destarcati”, lasati de parinti sa se descurce, nu se dau in laturi de la nimic. Sunt in principiu de acord ca astfel de apucaturi nu sunt genetice pentru simplu fapt ca nu pot dovedi contrariul. Dar sa lasam asta la o parte. Cu mici exceptii procentuale aceasta etnie refuza cu indarjire sa adopte un mod de viata civilizat, refuza sa ia parte la procesul productiei, refuza sa ia parte la procesul fiscal, la cel educativ, iar peste toate astea procentual comite nenumarate infractiuni inca de la varste fragede. Toate infractiunile comise de cei de etnie roma sunt necunoscute, pentru ca au fost dosare in care au fost prinsi minori la furat, minori carora li s’a dat drumul, dosare inchise cu AN (autor necunoscut), desi faptasul se stia dar nu se putea dovedi. Unde in lumea asta se mai permite asa ceva unei minoritati? Unde in lumea asta li se permite sa se ascunda dupa ipocrizia unor declaratii, cand de fapt realitatea este alta. 90% dintre cei de etnie roma (un procent care sa ii excluda pe cei virtuosi) sunt o plaga a societatii noastre. Ia atitudine! Cand un cetatean de etnie roma urca in autobuz si nu baga bilet, ai tupeu si da’l jos. Cand un astfel de cetatean dovedeste intentii criminale fata de tine, pune mana pe un par din gard si da’i in cap (legitima aparare), cand vine si te face la buzunare, rupe’i o mana. Eu stau in Constanta si asta nu e un oras chiar asa dubios, desi din cauza prezentei covarsitoare in anumite locuri am inceput sa port la mine un cutit de buzunar (pt div. scopuri), pe care nu mi’ar fi frica sa il folosesc in vreo confruntare daca ma simt amenintat. Mai bine sa planga ma’sa decat sa planga mama. Poate asa, educati cu forta si cu durere vor invata ce nu i’au invatat nenumaratele programe finantate din fonduri europene, alti bani aruncati aiurea pe carca lor. Un criminal nepedepsit este o invitatie pentru ceilalati criminali de a te agresa. Ei stiu ca noi nu luam atitudine si se simt protejati de “rautatile rasiste”, pe noi cine ne protejeaza de cutite in spate, de posete furate, de frauda fiscala si alte tipuri de frauda (medicala, as.sociale, alocatii)? Politia? Aia incapabili sa ii inchida cand trebuie? Esti CETATEAN, ia ATITUDINE!

    • dana
      • 26.03.2012

      sunt de acord: esti cetatean, ia atitudine! DAR”Cand un cetatean de etnie roma urca in autobuz si nu baga bilet, ai tupeu si da’l jos”- DE CE NU:” cand un cetatean urca in autobuz si nu baga bilet(ca sa pastrez litera textului) ai tupeu si da-l jos”? de cate ori ati facut asta, d-ra…erotica?si, in general, cand a fost ultima oara cand ati luat, dvs, personal, atitudine?

    • EroticaXP
      • 26.03.2012

      Sunt niste paraziti care ne dauneaza in toate modurile posibile! In Spania toata lumea se fereste de marocani ca sunt dubiosi si fac trafic de droguri, ii ocolesc fratii de la o posta. Acolo nu se plange nimeni ca sunt spaniolii rasisti si cand pune politia mana pe cate unul dau cu ei de pamanat de zici ce e aia. Pe noi tiganii ne fac pe fata de sus pana jos. Ne dauneaza imaginii tarii, bugetului (la greu, din mai multe directii chiar), ne agreseaza direct in multiple circumstante, dauneaza imaginii tarii si peste hotare in alte locuri pe care le paraziteaza, de au ajuns poate oameni cinstiti si muncitori sa fie refuzati la angajare peste hotare pe acest motiv si exemplele si cercurile vicioase sunt nenumarate. Sa nu ma intelegeti gresit, nu sunt de acord nici cu romanii get beget. Si noi avem specimenele noastre care merita sa infunde inchisorile cu anii. Ceea ce vroiam sa subliniez este ca etnia roma are comportamentul colectiv al unui PARAZIT. Zic ca am fost corecti si CIVILIZATI (aviz ipocrito-civilizatilor de mai sus), incercand sa integram acest asa zis parazit in structurile noastre sociale, insa fara succes. Ce se cade sa facem mai departe? Sa mentinem acest parazit pe cheltuiala suferintei noastre colective, sau sa il eliminam pentru a ne fi noua bine? Cat suntem obligati sa ii mai suportam? Robustetea oricarui sistem este data de veriga cea mai slaba a acestuia. De aici deducem ca suntem prejudiciati ca si sistem social unitar din cauza acestor oameni. Pana cand? Survival is for the fittest. Supravietuirea este pentru cel mai adaptat. Ei nu se adapteaza. Noi nu avem dreptul sa supravietuim?

      PS: Care doreste ma poate numi fascist. Ma doare la patina. Nu am astfel de inclinatii si nici directie politica, de acu 70 de ani sau de acum. Pur si simplu m’am saturat ca poporul asta, care si asa are problemele lui sa fie nevoit sa joace rolul mielului la sacrificiu in fata acestor oameni de factura inferioara, sa fie Iisusul care intoarce si celalalt obraz ca niste oameni aproape salbatici sa huzureasca alaturi de ilustrii nostri conducatori, hraniti din frica noastra de a nu fi rasisti, de a nu instiga la ura rasiala.

    răspunde-i
  • dana
    • 26.03.2012

    da, un copil de tigan poate fi educat la fel ca si alt copil; mama mea a condus, timp de peste 20 de ani,o scoala generala la care majoritatea elevilor proveneau din familii foarte sarace, si cel putin jumatate dintre ei erau tigani. si azi, daca o intalnesc pe strada, o saluta si ii multumesc pentru perioada scolara. am petrecut destul timp printre ei.
    dar…….toate astea se intamplau acum peste 40 de ani. s-au schimbat multe intre timp, inclusiv modul in care”perfecta majoritate” priveste educatia, in general. dispretul cu care te priveste”tanara generatie” cand ridici problema invataturii, e educatiei, a imbogatirii sufletului si a mintii (a nu se confunda educatia cu obtinerea de diplome) e mare.
    da, un copil de tigan poate fi educat.la fel ca orice alt copil. doar sa doreasca si el asta;

    răspunde-i
  • Loading...