Mie-mi plac tablele, toate alea motorizate. Mai mult decat tablele nu-mi plac decat chestiile pe doua roti… m-am dat la enduro vreo 8 ani, incepand cu frumoasa etate de 18 ani, apoi m-am apucat de super-sportive… si asa m-am si oprit, dupa vreo 3 ani. Nu-s facut sa merg pe motor prin Bucuresti, e ceva ocult acolo, cum turez putin motorul cum se gaseste cate un ametit sa parcheze peste mine. Nu bun.
In acelasi timp, insa, am nevoie de viteza de miscare si de mobilitatea pe care ti-o ofera cele doua roti, asa ca merg prin oras cu bicicleta. Am doua, una mecanica si una asistata electric, merg cu amandoua, functie de timpul disponibil si de distanta pe care o am de parcurs.
Insa oricat de mult este laudat mersul cu bicla, la noi este inca destul de periculos. De la taximetristii parcati aiurea si care te forteaza sa treci pe banda 2 sau chiar 3 si pana la soferii care opresc la bordura fara sa se uite in oglinda din dreapta, de la cei care schimba banda de circulatie de parca ar fi singuri pe strada si pana la masinile care nu-ti acorda prioritate la intrarea in intersectie… sunt destule momente cand ai sanse mari sa iesi tumefiat.
Depinde, insa, si de ce faci tu, astfel incat sifonarea sa vina foarte rar sau chiar niciodata…
Asadar, pentru ca sprijin de ceva ani campania Bicicleta Rosie a Coca-Cola, raspund in postul asta la intrebarea „Cum te feresti de pericole cand mergi pe bicicleta?
In primul rand, pe bicla trebuie sa fii vizibil. Daca nu vrei si nu vrei sa porti vesta aia de-un verde-reflectorizant isteric, alege sa te imbraci in culori vii, cat mai aprinse si astfel vei fi mai vizibil in trafic. In acelasi timp, seara pune-ti pe bicla cat mai multe lumini (eu am pe a mea, inafara de cele stock, inca 4).
Apoi, avand in vedere ca viteza ta de deplasare este mai mica decat a masinilor, evita sa mergi pe benzi de circulatie mari, alege sa stai pe banda I, iar cand ai de schimbat directia da-te jos de pe bicla si traverseaza ca pieton. Si asta ma duce la punctul urmator…
Nu ai prioritate la traversarea strazii, ca biciclist, decat daca ai traseu de bicla vopsit pe asfalt in paralel cu trecerea pentru pietoni. Daca nu ai asa ceva si te mananca sa traversezi calare, in cazul in care un sofer te blagosloveste c-o capota peste ochi… tu esti vinovat, vei plati si reparatia masinii pe langa vanataile proprii. Daca vrei sa traversezi pe trecerea de pietoni da-te jos din sa!
Multe accidente se intampla pentru ca multi biciclisti asculta muzica si nu aud claxoanele sau zgomotele de rulare ale masinilor. Daca asculti muzica da volumul incet, sa nu dai la pedale pe alta lume si sa fii calcat pe cap de 311. Si asta ma duce la…
Nu pedala in spatele autobuzului/troleibuzului. Rotile lui sunt cracanate si pot incaleca obstacole, gropi sau guri de canal lasate cascate, iar tu nu vei putea face asta. In plus, daca sifonierul ala imens franeaza brusc tu nu vei putea frana ca el si vei avea doua variante: a) sa te infigi ca supozitorul (n-o sa-ti placa); b) sa-l eviti depasind prin stanga (si asta te va arunca fix in fata masinilor care circula isteric prin stanga ta – iar buba).
Am vazut multi biciclisti care circula pe sina de tramvai, in ideea in care legea spune ca masinile n-au voie pe-acolo. Asa zice legea, asa-i, numai ca nu suntem nici organe abilitate sa amendam masinile care se arunca sa depaseasca pe linie, si nici de fier nu ne-au facut mamele noastre… nu mergeti pe drumul tramvaiului, doare.
Despre traseele de biciclete… numai de bine! Niste saracii inguste, asezate la fix pentru a deranja si de a fi deranjat de toti pietonii (care, apropos, n-au nicio vina), intrerupte de tonete de ziare si chioscuri de bilete, folosite ca locuri de parcare de catre soferii bujbeci, si presarate cu borduri peste care – daca treci – iti transformi rotile in semnul pentru (prostul) infinit. Eu am doar cateva trasee de bicla pe care le folosesc (Unirii-Alba Iulia / Aviatorilor-Casa Presei / Arcul de Triumf – Piata Victoriei), in rest merg pe banda I de circulatie.
Mai sunt multe de zis/scris, insa nu vreau sa ma lungesc mai mult… restul chestiilor le veti prinde din mers, daca va cumparati bicla sau daca aveti noroc sa castigati una dintre cele 300 de bicle rosii puse la bataie de Coca-Cola pe bicicletarosie.ro
Sau, daca esti blogger, poti participa la un concurs separat, scriind cate cate un articol prin care sa raspunzi la cel putin doua din temele saptamanale. Pentru bloggeri sunt disponibile 10 biciclete rosii in total (articolul trebuie sa contina si un link catre www.bicicletarosie.ro/).
Revenind la pericolele care te pandesc atunci cand mergi pe bicla prin oras… pe mine m-au lovit – pana acum – 3 destepti, dar niciodata n-a fost grav. Pe tine te-a lovit vreo masina cand erai pe bicla? Ai avut vreun incident neplacut?
Later edit: am primit mai multe mailuri, ametitilor, asa ca revin cu informatii pentru bloggerii interesati sa intre in concurs pentru cele 10 bicle:
– tema zilei de ieri a fost publicata pe arhiblog.ro: http://www.arhiblog.ro/concursul-bicicleta-rosie;
– bannerul de pe blogul meu arata in fiecare zi care-i tema zilnica si pe ce blog se gaseste ea, deci e usor de urmarit povestea;
– inscrierile sunt deschise pana pe 12 iulie, ora 16.00, iar anuntarea castigatorilor o vom face vineri (13 iulie), in prima parte a zilei (castigatorii isi vor ridica bicicletele sambata, la parada din parcul Izvor, ora 20.00);
– sa nu uitati, bloggerii care se inscriu trebuie sa lase comment/trackback pe oricare din cele 5 bloguri participante;
– cat despre jurizare… este in functie de relevanta, originalitatea, creativitatea si corectitudinea articolului.
Acum am fost destul de clar? 🙂 Bafta!
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.