Pana prostului electric

De când au ieșit pe piață mașinile electrice avem șansa să evoluăm de la pana prostului la… pana prostului electric.

Am condus majoritatea mașinilor electrice de pe piață.

Am testat Smart-ul electric, Mitsubischi Miev, Citroen C-Zero și Tesla S, BMW i8 și Mini electric.

[nu stau acum să le împart pe electrice și hibride…]

Acum tocmai am încheiat un test de două săptămâni cu BMW i3.

BMW i3 2016 Casa Vlasia-6

Mai jos o să vorbesc și despre i3 dar și despre mașinile electrice în general.

În primul rând, ca să fiu 100% corect, mi-ar plăcea să testez și modelele 2015-2016 de la Mitsu, Smart, Citro și Mini. Și Prius-ul nou are câteva chestii interesante. Dar să avem răbdare…

În al doilea rând, la cum văd eu situația acum, problema principală a mașinilor electrice este range-ul. Raza de acțiune a utilajului este, oricât de optimist ai fi, maxim 120 de kilometri.

Da, unii producători anunță valori mai mari, dar dacă raportezi totul la traficul de la noi… foarte puține șanse să treci de 120 de kilometri cu o singură încărcare.

Dar și asta în condiții ideale. Adică temperaturi de peste 15 grade Celsius, regim de mers domol, fără intemperii, fără greutăți mari cărate sau trase, etc…

Am mers cu i3-ul 110 kilometri în oraș fără să reîncarc. Remarcabil. Dar atunci când s-au făcut -12 grade range-ul s-a redus la 70 km. Am dat drumul la încălzire la maxim, am pornit încălzirea în scaune și-am mers cu 130 km/h… s-a redus la 50km. Probabil dacă porneam și dezaburirea mai scădeam vreo 2-3.

BMW i3 2016 Casa Vlasia-31

Să nu fiu înțeles greșit… genul ăsta de mașină este perfect pentru cineva care merge la birou, stă acolo 8 ore și-apoi se întoarce acasă. Sau, mai bine: dacă în timpul în care e la birou pune și mașina la încărcat… viața e perfect! După muncă poate ieși în oraș, merge la un mall, face o vizită… fără stres.

Cumva, dacă nu vorbim de iarnă grea sau alte condiții grele, te încadrezi relaxat în 100-120 de km, dacă nu ieși din oraș.

Ce spun eu este că atunci când vorbim de mașini full-electrice… ești limitat. Oricât de optimist ai vrea să fii… va trebui să recunoști asta.

Partea bună la i3 este că poate fi dotat din fabrică și cu motorul de scuter de la BMW, cel de 650cc. Și-atunci nu mai ai stres cu raza de acțiune a utilajului…

Dacă aș lua serios în calcul să avem în familie o mașină electrică (și iau asta în calcul), atunci nu cred că aș opta pentru un full-electric. Aș lua un hibrid. Când se termină curentul treci pe benzină și-ajungi acasă.

Mă gândesc amuzat cât de caraghios ai arăta sprijinit bosumflat de mașina ta electrică, fluturând un triplu-ștecher pe marginea șoselei… parcă pana prostului electric nu sună foarte bine.

Așa. Vorbind exclusiv de i3 am fost impresionat în primul rând de finisaje. Mașina e suedeză, poți jura asta. Dacă s-ar apuca cei de la Ikea să facă interioare de mașini… fix așa ar arăta! Doar că varianta de lux.

interior BMW i3

La interior ai un amestec interesant de materiale industriale și piele, lemn curbat și plastic de două tipuri. Mie mi-a plăcut mult, dar treaba cu plăcutul depinde de gusturi.

La ergonomie nu avem ce discuta, e un BMW, deci e bine la capitolul ăsta. Toate comenzile sunt la îndemână, totul este intuitiv și la distanță de un braț.

Exceptând schimbătorul de viteze. E pus în dreptul pieptului, lângă volan. La prima vedere… nu-l vezi.

Are o formă ciudată, e pus în altă parte decât suntem obișnuiți, la prima urcare în mașină toți se uitau ca găina la OZN… dar după ce le explici nu mai e stres, te înțelegi perfect cu el.

BMW i3 gear shifting (1 of 1)

Ținuta de drum e interesantă. Poziția în scaun e relativ înaltă, așa că ai vizibilitate bună.

Pentru eficiență, BMW i3 merge pe roți de cașcaval. Adică are roți înguste. Dar luând în calcul și greutatea mașinii (1.195 kg) asta se traduce, totuși, într-o ținută de drum foarte bună. Stă bine pe curbe, se ține bine micuța, și datorită suspensiei destul de rigide care agață bine mașina de drum.

Aceeași suspensie te face să simți gropile mai mari, totuși.

Ce vrei, nu le poți avea pe toate…

 

Eficiența la frânare a mașinii ăsteia e foarte mare, asta și pentru că în general mașinile electrice refolosesc energia disipată în timpul frânării.

Dar i3-ul are o frână de motor remarcabilă, o apreciezi de la prima decelerare.

Ca și spațiu mașina e bine pentru clasa ei. Am mers cu ea și cinci. Doi eu și încă 3. 🙂

Încărcarea poporului pe locurile din spate se face ușor și datorită faptului că montantul B face parte din ușă:

bmw-i3-side picture doors opened

Pe-afară arată bine. Sigur, nu e un BMW clasic, dar e clar că-i din familie.

Ce-mi place este că nu s-au chinuit s-o facă ciudată, dar nici a mașină normală n-arată.

BMW i3 2016 Casa Vlasia-12

Câteva date tehnice pe scurt:

  • accelerație 0-100km/h: 7,2 secunde. Bun.
  • cuplu motor: 250 Nm
  • viteză maximă: 150 km/h
  • încărcare la priză normală: minim 80% în 6-8 ore
  • încărcare la priză specială: minim 80% în 30 de minute

Am făcut câteva poze ieri la Casa Vlăsia. Doar din exterior, că erau -12 grade și bătea un vânt că după ce-am tras pozele astea mi-au căzut mâinile și nu m-au mai scos afară nici cu forța…

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Bogdan
    • 10.06.2016

    Arata foarte bine!

    Mi-a placut si Opel Ampera. Se tinea bine de drum si e accesibila pentru un buzunar romanesc!

    răspunde-i
  • Eugen
    • 06.01.2016

    „Dacă aș lua serios în calcul să avem în familie o mașină electrică (și iau asta în calcul), atunci nu cred că aș opta pentru un full-electric. Aș lua un hibrid. Când se termină curentul treci pe benzină și-ajungi acasă.” Ma’ man! Si eu la fel: http://www.porsche.com/international/models/panamera/panamera-s-e-hybrid/ Este una neagra aici la tara unde vietuiesc eu, SV 01 ceva.

    Acuma… deocamdata ma multumesc cu Focusul din 2006 pe care-l am, intr-un an-doi insa… 😀

    răspunde-i
  • cristihan
    • 06.01.2016

    Eu am testat o singură mașină electrică, o Zoe. Nici nu-i mai spun mașină, de fapt, ci troleu, pentru că exact așa se aude. Când pornește te aștepți să-ți spună stația următoare sau mai rău, să vină vreun controlor. Cu ideea de control permanent rămâi și după aia, pentru că la 80 km cât are autonomie trebuie să fii atent și să te gândești bine dacă îți permiți să te aventurezi până la aeroport, de exemplu, fără o planificare exactă a drumurilor făcute într-o zi. Altfel, simpatică mașina – cred că ăsta e de fapt un punct pe care-l bifează toate electricele (ideea lor de marketing „xx de mii de eur, da’ uuuuuite ce drăguță eeee!”).
    PS. Dacă Tavi nu răspunde la PS, pick me, pick me! 🙂 Și Tesla P85D să fie 🙂

    răspunde-i
  • Marian
    • 05.01.2016

    Mitsubishi Outlander PHEV ai testat? Eu am cumparat-o in decembrie, acum ma lupt cu reparatia ei, era busita in fata, altfel nu mi-o permiteam.

    • Cabral Ibacka
      • 06.01.2016

      Nu, Outlander PHEV, nu.
      Sunt curios cât de eficient poate fi.
      Sper să te descurci repede cu reparația, apoi poate-mi spui și mie cum este. 😉
      Spor!

    răspunde-i
  • Bogdan A.
    • 05.01.2016

    Multumim pentru review. Dar ce nu zice nimeni nicaieri este durata de viata a acumulatorului si mai ales, costul pt inlocuirea lui. In momentul de fata nici macar nu am un ordin de marime (o fi 1 mie de euro? 2 mii? 7 mii?). O masina termica trece lejer de 200.000km doar cu reviziile de baza. Asta vine cam 1667 de incarcari (in mod ideal) pt acest i3. Daca il sufera 40 Celsius vara si -20 Celsius iarna, cu o medie de 40 000 km pe an, pot sa am incredere ca e bun acumulatorul 5 ani? Unde mai punem ca imbatraneste progresiv, deci autonomia scade de la luna la luna, probabil. Si apoi, nu stiu cum impacteaza o incarcare rapida vs una lenta, de la retea…

    răspunde-i
  • Aurelian Popa
    • 05.01.2016

    Dragă Cabral, ce au uitat să menționeze entuziaștii mărcii Tesla este faptul că deocamdată produsele lor au prețul greșit !

    răspunde-i
  • Bogdan
    • 05.01.2016

    Domnu Cabral, cu bemveul asta nu prea poți sa fii cocalar pentru ca nu merg numerele de Bulgaria la el.
    Asta vară, am văzut prin Austria multe chargere. Ma rog, te duci la Schonbrunn și cat „pierzi” vremea pe acolo bateria se mai încarcă puțin. N-am cercetat foarte bine aparatele sa vad dacă și cum se plătește încărcarea.

    răspunde-i
  • Andrei
    • 05.01.2016

    Cabral, ce-ar fi daca te-ai apuca sa faci review-uri la masini ca George Buhnici? Adica sa si filmezi!

    răspunde-i
  • rafy
    • 04.01.2016

    Exista vreun adaptor de la priza normala la „speciala”?

    răspunde-i
  • Tavi
    • 04.01.2016

    Interesant ce zici, dar aș avea o mică obiecție: chestia asta cu range-ul e valabilă pentru multe mașini electrice, cu excepția unei mărci. Tesla declară și pentru modelul cu cea mai sărăcuță baterie un range de vreo 400 km. Acum, de acord cu tine că treburi ca încălzirea, mersul pe vreme (foarte) rece, accelerarea agresivă și repetată, sau mersul îndelungat la viteze medii ridicate vor scădea range-ul. Exact la fel ca la mașini cu motoare cu ardere internă, sau la hibride. Consumi mai multă energie, ai mai puțină. Dar nu văd cum nu ți-ai face treaba cu un Model S la fel ca și cu orice altă mașină. Tesla a gândit mașinile astea ca mașini electrice de la bun început, pe o platformă nouă, și asta le-a permis să le eficientizeze, în vreme ce BMW, Citroen, Nissan etc. au pornit de la modele cu motor cu ardere internă pe care le-au convertit în electrice, sau le-au construit astfel ca tranziția la un model hibrid să fie simplă.
    În plus, din câte știu de anul ăsta o să apară Superchargere Tesla și în România. Problema e că ce zici tu, deși e funea și parțial adevărat, contribuie la sentimentul de range anxiety care-i face pe mulți să evite complet EV-urile. E problema cu găina și oul: nu vor fi suficiente vânzări de EV-uri până când nu vor exista infrastructura de chargere și progresul tehnologic care să elimine range anxiety-ul, iar pe de altă parte investiția necesară pentru crearea infrastructurii și pentru R&D e greu de justificat fără vânzări masive de modele electrice. Dar tranziția a început.
    Ți-aș recomanda un articol lunguț, dar foarte bine documentat: http://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html

    • Alex Seremet
      • 04.01.2016

      Tesala a depasit partea de autonomie cu o baterie foarte mare. Aproape de 5 ori mai mare ca la i3. Cu toate astea, mai ramane problema timpilor de incarcare. Si o statie „ultra rapida” tot iti ia semnificativ mai mult timp ca la o masina obisnuita. De 3-4 ori mai mult. Asta daca nu ai supriza sa o gasesti ocupata si tot asa. Si chiar daca o sa avem chargere mai rapide, ramane problema ca trebuie sa avem si reteaua electrica capabila sa livreze atat de multa putere (vorbim de 100 kW si peste). Nici nu mai spun de costuri.

      Din punctul meu de vedere, o electrica o folosesti in jurul unei statii de incarcare de acasa, ca masina de oras. Cel putin pana acum.

    • Cabral Ibacka
      • 04.01.2016

      🙂 Range anxiety este numită așa de cei entuziaști. Ceilalți îi spun realism.
      Apoi, legat de Tesla S… am doi amici care au așa ceva acasă. Niciunul nu a reușit vreodată să meargă cât spune producătorul.
      Nici nu trebuie să ai încredere în ce spun aici, caută review-urile posesorilor de Tesla S și-o să vezi că range-ul poate fi și de 200km, condus „grandmother slow”.
      E aceeași poveste cu consumul la termice… producătorul anunță 5,2% în exploatare urbană, când tu pui mâna pe ea nu reușești mai puțin de 6,5 nici dacă o legi de troleu…

      Apoi, faci o confuzie… nu numai Tesla a pornit de la zero. i3 este un concept pornit din start pentru electric. C-Zero la fel.
      Tu vrei să te referi la Mini sau Smart, probabil.
      Apoi… diferența de range este dată și de tehnologie dar… și de preț.
      Dacă o electrică ”buget” se învârte pe la 30-40k, Tesla… e altă ligă.

      Nu bag în discuție i8, e altă poveste, e hibrid, e altă treaptă de preț.

      Apoi, povestea cu Superchargerele Tesla… dă-mi voie să zâmbesc. E foarte mișto ca idee și așteptare. Dar dacă o să ai răbdare să citești ce-a însemnat în alte țări investiția într-o rețea care să poată susține real traficul EV o să cădem de acord că noi… mai avem de așteptat. A, sigur, poate cu puțin noroc vom avea 2-3 ”pompe”. Ar fi drăguț… dar atât.

      Știu că ce spun eu nu e foarte friendly din punctul de vedere al entuziaștilor. Sigur, ne-ar plăcea tuturor ca tehnologia să fi ajuns deja la nivelul în care să genereze vânzări masive… dar nu e acolo.

      Am zis de la început de mașini am probat. Ca să fie clar că nu am citit pe net ci chiar mă interesează tehnologia asta și chiar iau în calcul să ne luăm în familie ceva de genul ăsta.
      Dar fac diferența dintre entuziast calculat și entuziast… și-atât. 😉

      Mersi pentru articolul recomandat. E simpatic.

      p.s. Dacă vrei, când mai iau vreo electrică la test, îi facem review-ul împreună.

    răspunde-i
  • Loading...