De când au ieșit pe piață mașinile electrice avem șansa să evoluăm de la pana prostului la… pana prostului electric.
Am condus majoritatea mașinilor electrice de pe piață.
Am testat Smart-ul electric, Mitsubischi Miev, Citroen C-Zero și Tesla S, BMW i8 și Mini electric.
[nu stau acum să le împart pe electrice și hibride…]
Acum tocmai am încheiat un test de două săptămâni cu BMW i3.
Mai jos o să vorbesc și despre i3 dar și despre mașinile electrice în general.
În primul rând, ca să fiu 100% corect, mi-ar plăcea să testez și modelele 2015-2016 de la Mitsu, Smart, Citro și Mini. Și Prius-ul nou are câteva chestii interesante. Dar să avem răbdare…
În al doilea rând, la cum văd eu situația acum, problema principală a mașinilor electrice este range-ul. Raza de acțiune a utilajului este, oricât de optimist ai fi, maxim 120 de kilometri.
Da, unii producători anunță valori mai mari, dar dacă raportezi totul la traficul de la noi… foarte puține șanse să treci de 120 de kilometri cu o singură încărcare.
Dar și asta în condiții ideale. Adică temperaturi de peste 15 grade Celsius, regim de mers domol, fără intemperii, fără greutăți mari cărate sau trase, etc…
Am mers cu i3-ul 110 kilometri în oraș fără să reîncarc. Remarcabil. Dar atunci când s-au făcut -12 grade range-ul s-a redus la 70 km. Am dat drumul la încălzire la maxim, am pornit încălzirea în scaune și-am mers cu 130 km/h… s-a redus la 50km. Probabil dacă porneam și dezaburirea mai scădeam vreo 2-3.
Să nu fiu înțeles greșit… genul ăsta de mașină este perfect pentru cineva care merge la birou, stă acolo 8 ore și-apoi se întoarce acasă. Sau, mai bine: dacă în timpul în care e la birou pune și mașina la încărcat… viața e perfect! După muncă poate ieși în oraș, merge la un mall, face o vizită… fără stres.
Cumva, dacă nu vorbim de iarnă grea sau alte condiții grele, te încadrezi relaxat în 100-120 de km, dacă nu ieși din oraș.
Ce spun eu este că atunci când vorbim de mașini full-electrice… ești limitat. Oricât de optimist ai vrea să fii… va trebui să recunoști asta.
Partea bună la i3 este că poate fi dotat din fabrică și cu motorul de scuter de la BMW, cel de 650cc. Și-atunci nu mai ai stres cu raza de acțiune a utilajului…
Dacă aș lua serios în calcul să avem în familie o mașină electrică (și iau asta în calcul), atunci nu cred că aș opta pentru un full-electric. Aș lua un hibrid. Când se termină curentul treci pe benzină și-ajungi acasă.
Mă gândesc amuzat cât de caraghios ai arăta sprijinit bosumflat de mașina ta electrică, fluturând un triplu-ștecher pe marginea șoselei… parcă pana prostului electric nu sună foarte bine.
Așa. Vorbind exclusiv de i3 am fost impresionat în primul rând de finisaje. Mașina e suedeză, poți jura asta. Dacă s-ar apuca cei de la Ikea să facă interioare de mașini… fix așa ar arăta! Doar că varianta de lux.
La interior ai un amestec interesant de materiale industriale și piele, lemn curbat și plastic de două tipuri. Mie mi-a plăcut mult, dar treaba cu plăcutul depinde de gusturi.
La ergonomie nu avem ce discuta, e un BMW, deci e bine la capitolul ăsta. Toate comenzile sunt la îndemână, totul este intuitiv și la distanță de un braț.
Exceptând schimbătorul de viteze. E pus în dreptul pieptului, lângă volan. La prima vedere… nu-l vezi.
Are o formă ciudată, e pus în altă parte decât suntem obișnuiți, la prima urcare în mașină toți se uitau ca găina la OZN… dar după ce le explici nu mai e stres, te înțelegi perfect cu el.
Ținuta de drum e interesantă. Poziția în scaun e relativ înaltă, așa că ai vizibilitate bună.
Pentru eficiență, BMW i3 merge pe roți de cașcaval. Adică are roți înguste. Dar luând în calcul și greutatea mașinii (1.195 kg) asta se traduce, totuși, într-o ținută de drum foarte bună. Stă bine pe curbe, se ține bine micuța, și datorită suspensiei destul de rigide care agață bine mașina de drum.
Aceeași suspensie te face să simți gropile mai mari, totuși.
Ce vrei, nu le poți avea pe toate…
Eficiența la frânare a mașinii ăsteia e foarte mare, asta și pentru că în general mașinile electrice refolosesc energia disipată în timpul frânării.
Dar i3-ul are o frână de motor remarcabilă, o apreciezi de la prima decelerare.
Ca și spațiu mașina e bine pentru clasa ei. Am mers cu ea și cinci. Doi eu și încă 3. 🙂
Încărcarea poporului pe locurile din spate se face ușor și datorită faptului că montantul B face parte din ușă:
Pe-afară arată bine. Sigur, nu e un BMW clasic, dar e clar că-i din familie.
Ce-mi place este că nu s-au chinuit s-o facă ciudată, dar nici a mașină normală n-arată.
Câteva date tehnice pe scurt:
- accelerație 0-100km/h: 7,2 secunde. Bun.
- cuplu motor: 250 Nm
- viteză maximă: 150 km/h
- încărcare la priză normală: minim 80% în 6-8 ore
- încărcare la priză specială: minim 80% în 30 de minute
Am făcut câteva poze ieri la Casa Vlăsia. Doar din exterior, că erau -12 grade și bătea un vânt că după ce-am tras pozele astea mi-au căzut mâinile și nu m-au mai scos afară nici cu forța…
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.