– Bula, ce-ai pregatit la zoologie pentru astazi?
– Gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carnea, ouale. Se hraneste cu graunte.
– Bine. Alt animal?
– Vulpea. Vulpea este un animal salbatic care cateodata fura pasari ca gaina. Gaina este o pasare de curte, crescuta pentru carnea gustoasa si de la care se pot valorifica mai multe parti: penele, carne, ouale. Se hraneste cu graunte.
Am un prieten, tov. Diaconu, PR manager la un importator/producator de gume, care – asa ca in bancul de mai sus – ajunge intotdeauna la aceeasi discutie: siguranta rutiera.
Intr-o discutie cu el am ajuns la subiectul „acvaplanarea”. L-am privit mirat si i-am zis „Sunt intrebari despre acvaplanare si la examen, toata lumea stie ce-i aia!”.
M-a contrazis cu argumente si studii, asa cum face de fiecare data.
Asa ca poate ar fi bine sa dam un F5 la informatiile despre acvaplanare, cu toate ca eu sunt sigur ca stim cu totii ce e si cum se previne acvaplanarea.
Ce este acvaplanarea? Este fenomenul care se produce atunci cand exista doua conditii elementare: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.
Ce se intampla? Cand viteza este prea mare, anvelopa nu mai are contact cu asfaltul ci ruleaza pe o pelicula de apa ce se formeaza intre anvelopa si asfalt.
De ce este periculoasa acvaplanarea? Pentru ca in momentul in care apare acvaplanarea… dispare controlul. Masina nu mai are directie si nici frana. Si nu vrem asa ceva…
Cum prevenim acvaplanarea? In primul rand prin rularea cu viteza decenta. N-o sa incep acum cu sfaturi de ipocrit, fiecare cu ale lui. Nu ma bag, fiecare raspunde pentru ce face.
Cum mai putem evita acvaplanarea? Folosind anvelope de generatie noua, cu canale care evacueaza eficient apa de pe suprafata de contact a anvelopei cu asfaltul.
Spuneam mai devreme ca sunt necesare doua conditii sine qua non: destula apa pe carosabil si o viteza de deplasare prea mare.
Evident ca aceste conditii sunt variabile, functie de: textura si calitatea asfaltului, inclinatia soselei, textura/calitatea/profilul anvelopei. As insista putin aici pe inclinatia soselei, pentru ca la noi sunt foarte putine cai de rulare care sa aiba inclinatie pentru scurgerea eficienta a apei de ploaie, si sunt si mai putine care sa aiba sisteme de colectare a apei. Una dintre aceste putine este bucatica de autostrada Bucuresti-Ploiesti, care are inclinatie buna si canal de colectare a apei.
In acelasi timp, mare parte din asfaltul intins pe DN-urile noastre are o compozitie care-l face lucios si alunecos, deci alta belea.
Nu ajuta nici valurelele formate vara in urma trecerii camioanelor, se umplu cu apa si in cazul unei franari masina se comporta complet aberant, pentru ca alterneaza momente de franare eficienta cu acvaplanare si „topaire” pe valurelele respective. Deci mai rau.
Ca si concluzie… ai mai multe sanse sa acvaplanezi pe soselele noastre decat pe cele din tari unde caile de rulare sunt construite mai cu grija, insa pericolul ramane acelasi pe ploaie: acvaplanare si lipsa de control.
Uite si un exemplu video (caz agravat de cei care au avut primii accidente si au oprit masinile exact in zona de franare a celor din spate):
Ati patit-o vreodata? Cum ati scapat?
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.