Pentru adeptii folosirii off-line-ului ca si purtator de mesaj, Romania nu este inca un loc prielnic pentru promovarea pe on-line.
Cu toate ca vorbim de o masa mai mult decat masiva si eterogena de utilizatori, in mare parte follow-eri, mult mai activi si mai interactivi decat consumatorii de off-line, mult mai implicati (si astfel mai usor de “agatat), cei care vor sa “pipaie fizic propaganda” inca exista.
Si la capitolul acesta au de castigat:
– cei care au simtit migrarea interesului catre on-line (si a fost foarte evident faptul ca internetul a avut un cuvant greu de spus in campania pentru primarii de anul acesta)
– cei care vor fi pregatiti sa se bazeze pe o forta virtual instabila (spun instabila pentru ca asa este perceputa de catre profani in mare parte datorita limbajului folosit uneori pe internetul romanesc, si datorita parerilor “prea liber” exprimate – totusi, pentru un utilizator cotidian aceste invelisuri ale comunicarii sunt date la o parte frecvent, iar mesajul de baza se transmite integral si fara alte oprelisti).
Vorbind exclusiv de reflectarea mediului politic pe internet, de promovarea pe care si-au facut-o unii politicieni on-line, discutia este restransa si se termina repede.
Explicata pe scurt, situatia de moment este asa din cauza neintelegerii de catre politicieni a utilizatorilor de net.
Si mai simplu spus, politicienii s-au repezit sa foloseasca retete considerate de succes in alte tari, nefolosind experienta utilizatorilor romani de internet si ajungand in situatia in care mesajul lor sa nu fie nici macar refuzat, ci ignorat.
Vorbim aici de blog, jurnalul intim care s-a dezvoltat in cel mai influent instrument de convingere si persuasiune. Revenim mai tarziu la definitii si explicatii, hai sa ramanem la politicieni.
Deci, ei au luat o platforma de blog, au instalat o tema (skin, layout, tema, design, etc.) si au inceput sa scrie (vorbim cu alta ocazie de cei care au scris pe blogul personal “cu mainile altora”).
Foarte bine, ziarele au vuit, televiziunile au relatat pe larg, lumea internetului s-a foit voioasa salutand initiativa, chiar si elitista lume a bloggerilor grei a ridicat o spranceana. Asta se intampla acum ceva timp, nu?
Ce se intampla acum? Blogurile politicienilor sunt blamate, ridiculizate si citate “la misto”, sunt catalizatoarele defularii utilizatorilor*.
De ce? Pentru ca politicienii au inteles ca trebuie facut dar nu au inteles cum se face.
Planul a fost bun dar… n-a existat. In afara de un public restrans si oricum dedicat (spune-le fani, spune-le angajati, cum vrei…), politicienii cu blog nu mai au acel trafic. Dar nu asa se contureaza insa esecul lor, ci atunci cand vorbim de influenta.
Ei au dorit sa rupa guri, sa se impuna, sa fie respectati de aceasta lume a consumatorilor de net, a consumatorilor de blog, a celor care isi traiesc x% din viata in web 2.0.
Dar n-au calculat o chestie elementara: consumatorii de care spuneam eu, cei care ingurgiteaza “.ro”, nu prea se amesteca cu publicul de la Apaca din curte, de la IMGB si Faur. Sunt de respectat amandoua dar sunt doua “crowd-uri” total diferite.
Daca vrei sa-i convingi de ceva trebuie sa folosesti alte lucruri decat demagogia, repetitia (care pe vremea lor era mama invataturii) si limba de lemn.
Deci, domnilor politicieni, ar fi de dorit sa aveti curaj sa lucrati cu blogerii, mai mici sau mai mari, sa lucrati cu tinerii care au forumuri, sa lasati balta tarabelepolitice.ro (gen politicianul x.ro) si sa invatati de la cei care se pricep cum sa comunicati.
A, si ce trebuie stiut din start… ca pe net trebuie sa-ti asumi:
– nu ma intreba ceva daca sunt sanse ca raspunsul sa te atace atat de tare incat sa vrei sa-mi indesi un prosop pe gat (intru sufocare);
– nu deschide un subiect daca nu esti in stare sa accepti faptul ca uneori n-ai dreptate;
– nu aduce in discutie munca ta daca stii ca nu vei suporta nici o critica (constructiva sau nu) la adresa ei (a muncii).
Politicianule, mergi cu netpolitika mai departe, interactioneaza, si mai ales… mai ales… VINO CU IDEI NOI.
Nu mai suntem asa usor de prostit.
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.