Scriu articolul acesta pentru cei pasionați dar care n-au avut timp să înțeleagă în amănunt situația. Probabil că va fi unul dintre cele mai plicticoase articole de-ale mele, îmi asum asta.
Totuși, pentru unii ar putea fi interesant.
În România avem motorsport. Unii dintre piloți au calități reale, merg într-adevăr bine.
Concursurile naționale de la noi sunt multiple. Campionatul Național de Raliuri, Campionatul Național de Viteză în Coastă, Campionatul Național de Drift, Campionatul Național de Karting. Toate astea sunt organizate sub egida FRAS. Federația Română de Automobilism Sportiv.
FRAS este recunoscută la nivel național de Ministerul Sporturilor, are dreptul de a organiza concursuri naționale de automobilism pe mai multe ramuri, așa cum scriam și mai sus.
Ei bine, la nivel internațional, din punct de vedere al FIA (Federation Internationale de l’Automobile), reprezentantul național este ACR (Automobil Clubul Român), FIA fiind compusă la nivel mondial din toate cluburile auto din lume (cum ar fi… din toate ”ACR”-urile din lume).
Bun. Unde e problema?
Păi… la nivel național FRAS și ACR se înțeleg ca Bendeac și Bobonete pe rating. Adică deloc. Dar măcar pe Mihai & Mihai îi înțelegi în lupta lor profesională, sunt competitori pe același slot orar, la două televiziuni diferite.
Dar FRAS și ACR nu sunt competitori… pe nimic.
Unde apar problemele? Atunci când, de exemplu, un pilot român vrea să participe la o competiție internațională.
Pentru că are nevoie de acceptul ACR (adică de o licență FIA pe care în România o acordă doar ACR-ul).
Și așa apar clinci-uri și discuții, râci și scandaluri.
Cum s-ar putea rezolva situația asta?
În condiții ideale, dacă s-ar înțelege între ele, ACR-ul ar putea delega puterea sportivă către FRAS. Așa cum s-a întâmplat cu FRAK (Federația Română de Automobilism și Karting). Care FRAK organiza în trecut în România tot ce face acum FRAS.
Doar că după nenumărate scandaluri și nemulțumiri, toți piloții afiliați, cluburile locale, arbitrii, șamd, au părăsit FRAK și au format… FRAS.
Deci… ca să sumarizăm cumva: înainte de toate, din 1904 avem în România ACR (sper să nu mă înșel, a fost unul dintre primele cluburi afiliate FIA).
Până în 2006 (sau 2007, nu-s sigur), competițiile de profil s-au întâmplat fiind păstorite de FRAK, cu ACR-ul alături. Până când lumea s-a supărat și toți au plecat, supărați pe ACR, și-au format FRAS.
Unde am ajuns azi? La o situație modestă a motorsportului. Spectatorii – pe vremuri prezenți în număr de câteva mii la raliuri – stau pe-acasă.
Televiziunile nu dau nici o para chioară pe raliuri, doar vreo două posturi difuzează reportaje de la curse. Reportaje mici, scurte și neelocvente, pentru că… motorsportul românesc nu este de interes decât pentru câțiva.
Pentru că nu mai există public… au plecat și sponsorii. Iar dintre sponsorii care încă există unii există doar pentru… para-ndărăt. Adică parai îndărăt. Adică dau trei lei pe sponsorizare… primind pe sub mână doi înapoi.
Ăsta este motorsportul românesc.
Și, din păcate pentru mulți piloții talentați, pentru mulți dintre cei care-și doresc din tot sufletul să facă performanță, din păcate pentru public… nimic nu pare să poată fi reparat.
Ce-mi veni să scriu acum?
Alex Mirea, unul dintre piloții tineri, a scris despre un nou scandal.
El și-a dorit să participe la FIA Hill Climb Masters. VTM (Viteză pe Traseu Montan), deci.
Da, dar Alex participă la VTM în România, treabă organizată de FRAS.
Iar FIA Hill Climb Masters este al FIA. Deci… e nevoie de licența pe care o dă ACR-ul.
Alex a încercat să intre în echipă, conform regulamentului FIA care zice că au prioritate la înscriere piloții care au terminat pe primele trei locuri o competiție internațională.
Dar a fost refuzat. De ce? În primul rând cred că a fost o decizie subiectivă. Și, din câte povestește el, refuzul a fost exprimat ciudat, într-o discuție telefonică purtată cu reprezentantul ACR:
– Nu se poate.
– Cum nu se poate?
– Pai nu vreau eu! Mi s-a parut ca ai aere de vedeta si nu vreau sa-ti dau licenta.
[tot ce spune Alex despre pățanie aici]
Dar mai mult de-atât, înclin să cred că răspunsul a venit și din cauza faptului că Alex (și toți ceilalți piloți) participă la competiții sub egida FRAS și doar ocazional la competiții sub egida ACR (cum a fost Formula Predator la care Alex a reușit locul 1, participând cu o licență ”one-time” de la ACR).
Și iar ne întoarcem la momentul în care unul trage ”hăis”, celălalt trage ”cea” și la sfârșit avem rezultate leșinate și public care a ajuns să nu dea o pungă de pufuleți pe motorsportul nostru.
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.