Motociclistii si agresivitatea in trafic.

Nu vreau sa deschid o discutie cu spectru larg, ca apoi nu mai prididim (de cand nu l-ati mai vazut folosit pe „a prididi”? 🙂 ).

Ca sa nu ma lungesc la fiecare precizare inutil de mult, o sa folosesc jargonul urban aplicat in acest caz. Legenda:

– motoristul = persoana care se afla la conducerea unei motociclete;

– conservarul = persoana care se afla la conducerea unui autoturism.

Cine este deranjat de aceste apelative a nimerit gresit pe blogul asta, este invitat cu piosenie pe site la Patriarhia Romana.

Am vrut de mai multa vreme sa deschid subiectul, insa nu aveam cu ce sa ilustrez. Noroc cu nasu’ Fodor, care e fan Liveleak, si care mi-a semnalat filmul asta:

Povestea este clasica: motoristul trece printre masini, una dintre masini schimba banda de circulatie, poftim accidentul!

Legal vorbind stim cum sta treaba, da? Orice mijloc de transport este obligat prin lege sa mearga pe o banda de circulatie. Mersul pe banda continua sau discountinua dintre benzile de circulatie nu este trecut la „to do” de nicio lege.

In cazul de mai sus, legal vorbind, motociclistul a venit din „no mans land”.

Daca ma intrebi pe mine, singura problema este ca motoristul vine nepermis de tare, mai ales ca asfaltul este ud.

Daca vorbim practic, si nu legal, conservarul trebuia sa se asigure. Dar asta n-o spune legea ci -hai sa-i spunem – intelegerea de pe sosea. Motocicleta este ales ca mijloc de deplasare pentru faptul ca se strecoara prin trafic. Asta presupune si faptul ca atunci cand traficul este blocat pentru masini, motoarele sa se strecoare printre ele.

La nivel macro, asa micsoram si poluarea, mai scadem si numarul de masini de pe strada, facem si economie de combustibili fosili, e normal sa fie incurajata folosirea motocicletei (da, si a bicicletei, si a mersului pe jos, si a…), iar intelegerea asta tacita care spune ca motoristii trec pe langa masinile care asteapta in trafic exista de mult.

Si totusi, legea nu prevede asa ceva…

Cum e corect? In cazul din video cine este vinovat?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Mihai
    • 21.07.2014

    LEGAL: Daca un motociclist depășește o mașină fără sa depășească linia continua sau discontinua care delimitează banda pe partea stângă. Acest tip de deplasare este permis. Am sa folosesc un exemplu foarte clar care se regăsește si in examenul din 2014: in desen, o mașină se apropie de o cale ferată cu o singură banda pe sens. Motociclistul depășește mașină pe partea stângă fără sa treacă peste banda continua (la mai putin de 50 metri de calea ferată, se vede clar din cauză semnalizarii pe marginea drumului).
    Dacă un motociclist, de exemplu pe bulevardul aviatorilor care este larg, depășește mașinile fără sa schimbe banda prin stângă mașinilor oprite la semafor – această manevră este legală.
    Motociclistul trebuie sa își adapteze viteza la condițiile de drum. Masina trebuie sa semnalizeze intenția de a schimba banda sau direcția de mers cu 50 metri in oras si 100 metri in afara orașului.

    răspunde-i
  • ovidiu
    • 24.10.2012

    din cate imi aduc aminte a fost un caz la noi in Romanica in care un nene cu o rasnita de masina a intrat pe bulevard de pe o strada secundara si un ozn pe doua roti a intrat in el iar pilotul a decedat. Nu a durat prea mult ancheta si s-a dovedit ca cel cu conserva a gresit si a primit niste anisori de carcera. Acel nene a primit un ajutor neasteptat din partea unui avocat bunicel si a reusit sa il scoata pe amaratul nostru din puscarie. Cum? Prin expertiza accidentului s-a dovedit ca cel cu ozn-ul circula cu viteza luminii (aprox 180 km/h). omul nostru inainte sa intre pe bulevard s-a asigurat, a vazut motorul in zare si a zis ca se poate incadra pe prima banda dar nu avea de unde sa stie ca acel ozn are inventat sistemul de teleportare pe distante scurte. viteza legala in oras este de 50 km/h asa ca las-o naibii. Cand vii cu peste 100 la ora sa nu te mai astepti ca cineva iti cedeaza tie prioritatea in oras masina sau motor ce oi fi tu.

    răspunde-i
  • motolady
    • 15.09.2012

    Tin minte ca odata, cineva, a primit un raspuns oficial din partea politiei in care se preciza ca strecuratul la semafor e legal. Depasirea coloanei se considera atunci cand se iese pe contrasens. Totusi, nu cred ca motociclistul s-ar fi imbolnavit daca mergea mai catinel si tura putin motorul, sa stie soferii ca-i acolo 🙂

    răspunde-i
  • alex
    • 08.09.2012

    faza cu motocicletele care sint mai eco decit masinile nu e complet valida, see mythbusters (da, stiu, e ca si cind as cita din wikipedia, but still…)

    • Liviu
      • 09.09.2012

      Asta voiam sa remarc si eu…poate bicicletele si scuterele polueaza mai putin…la motoare, daca polueaza mai putin aerul, compenseaza cu poluarea fonica…pe langa faptul ca modelele mai vechi au ungere tip Trabi

    • Cabral Ibacka
      • 09.09.2012

      Hmm…

    răspunde-i
  • Mihai
    • 08.09.2012

    Ai deschis cutia Pandorei..

    răspunde-i
  • Octavian
    • 07.09.2012

    Cum văd eu problema, după ce la bordul conservei proprietate personală am trecut printr-o experiență foarte similară:

    Motocicleta, ca oricare alt mijloc de transport trebuie să respecte regulile de circulație. Adică să stea pe o bandă, nu între. Argumentul că ”de-aia mi-am luat motor, să mă strecor” e profund greșit. Așa o fi zis și animalul de la perla – ”de-aia mi-am luat pistol, să împușc lumea”. Legea e lege, logica e logică.

    Dacă vă uitați cu atenție, proprietarul conservei schimba banda de mers DUPĂ CE colegul de trafic din dreapta îi făcuse loc să intre. Pe cale de consecință, ca să parafrazez minunata clasă politică care este, omul se asigurase. Se uitase în retrovizoare cel puțin și întorsese capul cel mai probabil să se asigure de bunăvoința partenerului de trafic. Dacă Gogu Vijelie vine printre mașini turând nervos fierul, ce să facă omul? Să se dea jos din mașină să se uite în spate până în zare? Să oprească muzică și să deschidă geamurile ca să asculte dacă nu vine un motor?

    Trecând la mijlocul de locomoție și tipologia proprietarului. Eu unul mi-am luat conservă pentru famelie. Mare, sigură, cu aere condiționate. Majoritatea apropritarilor de asta își iau mașină, pe principiul ”decât să plângă mama…” Gogu Vijelie își ia motor pentru că îl mănâncă supra-renala să îl umple de adrenalină. Îl doare sub coccis de siguranță și de confort, el vrea doar viteză, decibeli și păsărică. Asta dacă nu e el însuși păsărică…

    Părerea mea, până la urmă, e cam așa. Dacă te amuză în mod deosebit să te distrezi jonglând cu cuțite sau sărind cu parașuta, atunci ai bunul simț de a tăcea din gură când pățești un bubu. Nu te-a forțat nimeni să o faci. Ai ales să o faci. Eu unul nu o fac pentru că am învățat când eram mic o ecuație foarte simplă: (mișcare rapidă x obiect dur) = auci. Cu cât unul din termenii din stânga ecuației e mai mare, cu atât auci e mai nasol.

    Până să arunce careva cu cuțite după mine: da, există și motocicliști care o încasează de nevinovați, la fel cum există șoferi de conserve și pietoni care o pățesc. Dar aici nu e vorba de care e șofer, care e motorist, e vorba de care e nevinovat.

    Întâmplător sunt și biciclist, ceea ce îmi permite să cunosc oarecum ipostaza de deplasare pe două roți. Când merg pe lângă coloane staționare sau în mișcare, NUMAI pe lângă trotuat, nu presupun niciodată că șoferul ar trebui să se uite după mine. Mă aștept oricând să-mi vireze unul la dreapta în față sau să-mi deschidă o ușă, motiv pentru care n-o încasez. Iar când sunt la volan și trec de un biciclist, îl iau în calcul înainte să fac dreapta, chit că mă claxonează cel din spate.

    răspunde-i
  • miticosul
    • 07.09.2012

    la viteza aia, iti trebuie radar ca sa il poti vedea pe-ala venind.

    răspunde-i
  • Permite-mi sa nu fiu de acord pe ici pe colo cu tine….
    ” conservarul = trebuia sa se asigure ”
    Eu sunt unul dintre cei care conduc zilnic prin Bucuresti si de multe ori e imposibil sa-i vezi pe motociclisti datorita stilului de condus.
    In primul rand…daca tu ( motociclist) nu ai grija de viata ta ? atunci cine vrei sa aiba ? conservarul? mi se pare iresponsabil sa-ti lasi viata in grija conducatorului auto care are obligatia legala sa se asigure in timp ce tu mergi haotic, faci jaloane printre masini si „banda” ta de circulatie este linia continua 🙁

    • Cinefilul
      • 19.04.2016

      E exact ca aia: e trecere de pietoni, ma doare la basca. Trec in fuga pe acolo!

    răspunde-i
  • marius
    • 07.09.2012

    cei care considera manevra motoristului depasirea coloanei care stationeaza ar fi cazul sa mai citeasca legea, nu constituie depăşire situaţia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie. spatiul dintre benzi nu exista. motoristul era clar pe una din benzi, ca nu era pe mijlocul ei cum probabil prevede legea nu se poate nega. mai exista o problema tehnica la mersul printre masini, faptul ca nu toate motoretele au electroventilator, la acestea racirea motorului se face in mers. statul in trafic cu o astfel de motoreta duce la supraincalzirea motorului si tot ce rezulta din aceasta.

    • Cabral Ibacka
      • 07.09.2012

      Marius, tu zici ca „un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaşi sens de circulaţie”.
      Motociclistul este, inaintea accidentului si in momentul producerii lui, pe banda din stanga. SI depaseste masina pe care o loveste prin dreapta. Manevra ilegala.

      Cat despre motoretele si racirea… pe piata mai sunt vreo 2 modele cu sistem de racire pe aer, majoritatea au radiator si ventilator la el.
      Si chiar daca ai avea dreptate si motoretele nu si-ar face racirea… cum suna scuza unuia cu un Evo supra-alimentat care zice ca are dreptul sa mearga cu 80 in oras pentru ca intercooler-ul lui nu raceste la viteze mai mici? Nu sta in picioare, este?

    răspunde-i
  • andrei
    • 07.09.2012

    atasat exista un raspuns oficial al politiei. conservarul este clar vinovat conf. legii. moral se poate spune ca exista culpa comuna, din cauza vitezei, daca aceasta depaseste limitele bunului simt.

    http://www.motociclism.ro/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=827250

    • Cabral Ibacka
      • 07.09.2012

      Imi pare rau sa te contrazic, dar documentul in cauza se refera la motociclistul care depaseste pe partea stanga, iar omul legii precizeaza ca motociclistul la care se refera depaseste fara a parasi banda lui de circulatie.
      Motoristul nostru depaseste, asa cum se vede lesne in imagine, pe pardea dreapta a benzii de ciculatie.
      Si cum depasirea prin dreapta este permisa doar in anumite intersectii – stim noi care – atunci este ilegala manevra. 😉

    răspunde-i
  • Loading...