Mandria de a fi roman

Din cand-in-cand mai pun mana pe-o carte in care aflu despre timpuri apuse. Istoria fiecarei tari este fascinanta, fiecare natiune are in trecutu-i bune si rele, oameni frumosi sau urati, are personaje negative si pozitive… si pentru ca-i are ii promoveaza. Copiii invata despre ei la scoala, au sarbatori nationale dedicate lui X sau lui Y, neni care facura lucruri bune pentru tara.

Noi am invatat la scoala niste lucruri. Apoi a venit revolutia si ni s-a spus ca eroii cu care noi ne impaunam… nu au existat. Sau ca au existat dar ca au fost niste carnati pe care comunistii i-au umflat artificial. Si iar ne-am pus pe scormonit – unii dintre noi, caci ceilalti aveau de trait o viata, trebuiau sa se descurce in noul climat liber si salbatic – incercand sa afle cat este adevar si cat este minciuna gogonata in povestea Ecaterinei Teodoroiu, a lui Vasile Roaita sau in intoarcerea armelor in WW2 ( apropos, stiati ca in concluziile Celui de-al doilea Razboi Mondial noi figuram printre infamii infranti, da?).

Rezultatul? O ciorba ametita din care, din cand in cand, se mai ridica vreun Stefan cel Mare sau vreun Mihai Viteazul (care la Calugareni n-a castigat mare lucru, acum aflam ca a mai castigat putin timp pana s-au regrupat turcii). Per ansamblu insa… doar pe istorici ii mai intereseaza trecutul nostru. Aud pe cineva vorbind despre un erou de-al romanilor? Am auzit vreo melodie a vreunui artist in voga vorbind despre vreun erou de-al Romaniei?

Dau drumul la radio si aud „Ne e greu / foarte greu / hai la bulgari / scapam de camatari” sau „Pe Magheru / ca smecheru’ / rup radaru”… Totul despre prezent, ne hAhAm pe el de trecut!

Ne comportam de parca am venit prin Carpato-Danubiano – Pontic noaptea, am sarit gardul si ne-am ridicat corturile uitandu-ne peste umar dupa paznici. Nu pomenim nimic despre trecut, de parca am ajuns la nordul Dunarii dupa ce-am mituit hunii si tatarii cu trupuri de virgine valahe sau de parca am castigat tara asta la poker.

Daca aia dinaintea nostra faceau o baita, trageau doua parturi si se rascraceau pe partea cealalta de pat cand se suiau turcii pe noi… mancam ciorba la chioscuri deschise non-stop in Dristor dar acasa ne faceau mamicile noastre kebap si tabule… vorbim ceva despre ei? Le multumim cumva?

Hai sa luam ca si studiu de caz cea mai mandra natiune de pe Pamant: americanii. Au o istorie de 10 ori mai scurta decat multe natiuni. La ei s-a compactat totul, incepand de la Revolta Ceaiului si pana in zilele noastre au trait totul in viteza, au accelerat constant, au dat semnal si ne-au depasit frumos pe toti pe stanga, punandu-se in fruntea coloanei. Ce e de invatat? Da, le putem vedea greselile si putem actiona in functie de asta, dar acum vorbeam despre altceva… putem invata de la ei ca o natiune trebuie sa-si respecte trecutul, trebuie sa-l evoce, trebuie sa-l readuca constant in prezent.

Pentru ca atunci o sa avem si noi o majoritate mandra de faptul ca ne numim romani.

Si voi sti ca acel moment a venit atunci cand voi deschide radio-ul si voi asculta asa ceva:

Sau asa ceva:


Nota: Nu ma plictisi cu „Ba, negrule, ce te bagi tu, ca nu esti roman!” ca ma doare fix in cot de tine, obositule. Bine ca esti tu alb ca spuma laptelui expirat dar cand vorbesti despre Romania o faci de cacat de parca e ea de vina pentru situatia de acum, nu noi… [mesaj pentru cui i se aplica mentalitatea „romanul trebuie sa fie alb si trebuie sa-l cheme Ion, Gheorghe sau Vasile – nu de alta dar ma cheama Neculai”].

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Roman
    • 24.11.2010

    Mandria nu calibreaza prea bine. A fi mandru creaza clar seuferinta. A fi Patriot e altceva.

    răspunde-i
  • mado
    • 28.07.2010

    Poate in ADN-ul tau nu esti la fel de roman ca noi toti dar te recomanda bunul simt si dragostea fata de locul asta in care traim. E vina noastra ca ne lasam calcati in picioare de ei, e vina noastra ca nu ii dam jos si nu ii pedepsim. Stim sa vorbim frumos dar cand trecem la fapte? Si nu 1-2-3, toti. Istoria ar trebui sa ne inspire dar cine o mai cunoaste? Sunt mai cunoscute versurile lui Salam decat istoria noastra…si e dureros!

    răspunde-i
  • […] mai 13, 2010 inexprimabil Lasă un comentariu Mergi la comentarii. De la cel mai român negru, […]

    răspunde-i
  • ilie madalina
    • 12.05.2010

    Nu stiu exact daca ne-am uitat trecutul sau daca pur si simplu nu ne intereseaza. suntem prea preocupati sa avem masini scumpe, cele mai mari mall-uri, cele mai „artificiale” femei, cele mai multe fitze si lista poate continua. am ajuns sa nu mai stim cine suntem si asta explica situatia in care ne aflam. ar trebui sa ne cunoastem propria ignoranta si asa poate am rezolva ceva…

    răspunde-i
  • bogdan
    • 12.05.2010

    Ai o capacitate de intelegere a istoriei cel putin egala cu a lui Sergiu Nicolaescu. Mai vrem articole pe aceeasi tema sa ne radem.

    răspunde-i
  • Andreea
    • 12.05.2010

    daca fiecare din noi am face ceva bun/bine in fiecare zi, am contribui toti, zilnic la o lume mai buna..in viitor..

    răspunde-i
  • darius
    • 12.05.2010

    eu intotdeauna am zis: esti ceea ce te consideri, am multi prieteni de etnie maghiara care se considera romani get beget.Cine mama naibii are dreptul sa-i zica unui cetatean al Romaniei ca nu este roman?Sau unuia care se considera roman?Inca as fi mandru ca mai multi oameni de toate felurile,religiile,etniile vor sa fie considerati romani.

    răspunde-i
  • Elfa
    • 12.05.2010

    1. Don’t ” draga” me ;).

    2. Istoria am citit-o suficient de mult si de atent incat sa nu descopar nici macar un erou in ea.
    Nu ” din cand in cand” asa cum iti incepi tu articolul.
    Cativa conducatori mai rasariti, sa zicem, dar niciun erou. Ecaterina Teodoroiu? Vasile Roaita?
    Prima a murit la a 2-a batalie ( si a fost erou doar pt ca era femeie) iar al 2-lea a murit la fel cum au murit sute la revolutie. Din greseala si prostie ( nu a lor, a se intelege).
    Astia-s eroi? Si atunci Che Guevarra ce este? Marthin Luther King ce este? Mandela..?
    ” Doar” revolutionari, stiu..

    Daca tot te pricepi tu atat de bine si-ti pasa atat de mult, ‘ fie-ti mila’ si aminteste-mi si mie cativa. Sa nu uitam ca ” eroi” sunt toti aceia care au murit pe un front de lupta.
    Sau mai bine nu, lasa. Prefer SA NU.

    3. Ar fi frumos sa lasi ironia ‘ subtila’ si jignirile la o parte si sa fii in stare sa accepti parerile contra fara sa faci pe atot- stiutorul.
    Nu esti in masura sa-mi recomazi ce sa citesc, ok?
    Se pare ca la tine ” cine nu e cu mine, e impotriva mea”, faci lumea chioara, inculta, si dupa ce te declari ” mandru roman” te adresezi cu ” asa sunteti voi si nu puteti mai mult” altor romani.

    4. Nu am nevoie sa-mi acorzi ‘ onoarea’ de a sta de vorba, ” pe cuvant”. Am intervenit in discutie pt ca ( in parte) tine si de mine, dar se pare ca DEGEABA.
    Ai dreptate, esti roman. Unul autentic. 😉 Numai un roman autentic e capabil sa raspunda in felul in care o faci tu, avand in vedere si ‘ valoarea’ publica pe care o are.
    Hai, sariti toti patriotii!

    Sa ai o noapte/dimineata faina. A fost prima vizita pe blogul tau, si ultima.

    P.S. ” a face” nu e sinonim cu ” a scrie”.

    • Lucian
      • 12.05.2010

      :)…asta pe de-o parte!
      iar pe de alta, in ce priveste pertinenta unor afirmatii,…imi vine sa plang:|

      si totusi…Mihai Viteazul; si Vlad Tepes also!;)
      Maniu…si toti cei care au murit pt ca neamului astuia sa-i fie bine;

      dar mandria de a fi roman subsumeaza atat trecut, cat si prezent;cat despre prezent, CE ar mai fi de spus?!?…doar multe DE FACUT;
      sunt mandru ca am aceeasi nationalitate cu senatorul porno aka Marius Nicoara =)); ba mai mult, e de la mine din „sat”:-&&

      cum e vb aia? „cine paraseste ultimul tara sa nu uite sa stinga lumina!!” ; nu subscriu in totalitate, doar am o dilema in legatura cu asta:)
      pt ca daca lucrurile continua sa mearga in acelasi fel, cel ce ramane-din generatia tanara- si-o face cu mana lui si isi merita soarta!!

      @Cabral:da, mi-ar placea sa pot fi mandru ca sunt roman;din pacate,insa,trebuie sa fii foarte naiv pentru asta;))
      imi respect istoria si imi respect inaintasii-pe cei care merita-ba sunt chiar mandru de unii dintre ei; dar pana la a fi mandru ca sunt roman…C’mon&get real!!
      de ce asta?!? logic&simplu in egala masura:
      1)pt ca a face o dihotomie intre trecut si prezent in aceasta privinta e cel putin o stupiditate-folosind un termen bland, special ales!:)
      2)pt ca esti apreciat, judecat, valorizat-in primul rand-dupa ceea ce esti, abia apoi dupa ceea ce ai fost!
      so, intaresc: get real:)

    răspunde-i
  • Elfa
    • 12.05.2010

    Bytzu e mandra de romania ( da, cu r mic) dar nu de oamenii care o locuiesc.
    Mai sa fie.. te pomenesti ca esti mandra de copacii ei, de stancile si pietrele de pe fundul marii, ca altfel nu ‘vad’ de ce ai putea fi mandra. Banuiesc ca nu te referi la curatenia din natura si la finetea drumurilor..
    Daca esti mandra de romania, trebuie sa fii mandra de toata planeta, ca doar de acelasi pamant e vorba.

    On-topic: toata lumea vorbeste, da cu presupusul, se plange, gaseste solutii fictive, da sfaturi despre cum ar trebui sa fie ceilalti, despre cum ar trebui sa functioneze o tara, si.. asta fac romanii de 20 de ani incoace ( cel putin public).
    La multi ani in continuare! In ritmul si modul asta, subiectul va fi de actualitate si peste alti 20 de ani.

    Ce erou vrei Cabral? Ca romania a avut un popor de kk de cand a inceput sa fie populata. Au fost lingai, lenesi si lasi de la inceputuri. Se pare ca se transmite genetic..
    Singurul demn de a fi considerat erou e, in opinia mea, Vlad Tepes. Atat.
    Trasforma-te tu intr-unul, Cabral!
    Vlad Tepes sau erou, cum preferi.

    • Cabral Ibacka
      • 12.05.2010

      Draga mea, pune mana si citeste ceva istorie, si-apoi stam de vorba. Pe cuvant.

    răspunde-i
  • Bytzu
    • 11.05.2010

    Sunt mandra de Romania! Dar nu de oamenii care o locuiesc..din pacate.Si ma refer aici la o mare parte din ei,nu la toti.

    răspunde-i
  • Loading...