Geometria masinii.

foto executat cu Canon XT450Nu stiu daca ati aflat, Doru a pornit o leapsa simpatica legata de geometrie, masini si Autozone. Ca nu ma bag si eu ca musca-n lapte e clar, Doru m-a aratat cu degetul lui de off-roader din start, ca deh… are ceva cu mine.

[info foto: Canon Rebel 450d + 18-55 de kit]

Dar prefer, in loc sa scriu povesti, sa dau cateva sfaturi practice… legate de roti, geometrie si gropi. Va spun din start ca sfaturile nu sunt pentru specialisti, caci ei stiu deja totul (la fel ca sfaturile despre aburirea dezaburirea geamurilor la masina, de ex.).

Asadar… ce este geometria masinii? Spus mai din topor si fara alte fineturi, cand vorbim despre unghiul de fuga sau de geometria masinii este vorba de alinierea rotilor in asa fel incat ele sa asigure o rulare cat mai facila fara a opune rezistenta (sau, ma rog, una cat mai mica). Daca vreti sa intram putin in amanunte, in geometria masinii intra reglajul paralelismului, a convexitatii si a aliniamentului (v-am zis ca nu ne ajuta cu nimic daca intram in amanunte).

Nu confundati geometria rotilor cu echilibrarea rotilor. Rotile neechilibrate sau echilibrate prost iti fac masina sa vibreze – mai ales la viteze de peste 60-70 km/h –  dandu-ti in volan niste vibratii de-ti trece cheful de viata.

In schimb, masina cu geometria prost facuta incepe sa „traga” stanga sau dreapta fara s-o puna nimeni, incepe sa se comporte ciudat in ceea ce priveste directia. In acelasi timp, geometria prost facuta iti toceste gumele aiurea, scurtandu-le durata de viata. Si daca insisti sa mergi cu geometria aia facuta prost o sa inceapa sa ti se strice si alte chestii de la directie.

Cand se face geometria la masina? Ideal ar fi sa fie facuta de doua ori pe an, dupa trecerea de la gumele de vara la cele de iarna si invers. Bine ar fi sa fie facuta o data pe an, atunci cand se trece la anvelopele de vara. De ce? Pentru ca in iarna sarim cu masina peste sleauri si damburi de zapada, plus ca in primavara luam toate gropile in roti, astfel ca atunci cand trecem pe gumele de vara socurile incasate de suspensie/directie pot strica unghiurile de fuga.

Cat costa? Depinde unde o faci… geometria, zic. Daca esti genul de carpa-n fund si vrei s-o faci la Nea’ Nelu in colt… e alegerea ta, s-o stapanesti sanatos. Daca te preocupa mai mult starea masinii si a ta, sfatul meu este s-o faci intr-un service cu echipament bun si oameni bine instruiti. Poti sa alegi Autozone, asa cum a facut si Doru sau poti merge si la alti premianti, te descurci tu sa-i gasesti. Daca vrei o geometrie moka iti explica Doru cum poti ajunge la ea.

Acum, daca ai intrebari referitoare la geometrie, unghi de fuga sau sexul la gandacii de bucatarie… shoot!

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Buna,tot caut pe internet informatii,carti tehnice,reviste referitor la geometria caroseriei,dar pana acum am gasit doar geometria suspensiei ,rotilor,puntii motoare etc,fac lucrare de licenta din caroserii si nu gasesc metode sau informatii despre cum se fac masuratorile de simetrie a caroseriei,publicitate de service-uri o gramada,daca ma poate ajuta cineva,,va rog,Mersi!

    răspunde-i
  • Silviu
    • 02.11.2017

    Am avut cauciucuri mai mari decat omologate si acum am pus omologate. Trebuie sa fac directia?

    răspunde-i
  • Agusta
    • 01.08.2016

    Din pacate in Romania, geometria rotilor nu este luata in serios, la fel ca schimbul anvelopelor la timp si echilibrarea rotilor

    răspunde-i
  • Giany
    • 29.01.2015

    Foarte bun articolul…ma gandeam…geometria asta se poate aplica si pe mintile unora? poate le schimbam putin gandire…:)))

    răspunde-i
  • 1nu
    • 25.03.2012

    Și cam în ce zonă de preț se încadrează o geometrie din-asta făcută cum trebuie? Că după iarna asta ar cam trebui să dea și mașina mea un examen la geometrie.

    răspunde-i
  • Biscu
    • 21.03.2012

    Pai cand ai probelme cu geometria, este o mare mare sansa sa ai piese din directie cu uzaura mare => nu e vina service-urilor ca masina are piese care prezinta uzuri mari si trebuiesc inlocuite 🙂

    răspunde-i
  • Kizi
    • 20.03.2012

    Pfff urat tare sa ajungi sa ai probleme cu geometria masini, astia is in stare sa iti gaseasca alte probleme de care nu suferi.

    răspunde-i
  • Forum Auto
    • 20.03.2012

    Vibratii apar deobicei cam de la 110km/h in sus, cam de la viteza aia incepi sa le simti in volan.

    • Marian S
      • 20.03.2012

      Confirm!
      Pînă la 110 mergea ca unsă, după 120 vibra în caz de roţi nasoale.
      Dar atenţie, forumule dragă, depinde mult şi de maşină.

    răspunde-i
  • Sorin
    • 20.03.2012

    F bun articolul insa eu nu am mai auzit asa ceva. Sa faci geometria de 2 ori pe an.
    Daca imi permiti o parere umila,atata timp cat nu intervii asupra pieselor (capat de bara,bascula) sau nu ai un accident nu vad de ce ai fi nevoit sa o faci. Faptul ca faci off-road sau ca mergi pe zapada nu inseamna ca modifici unghuil de cadere al rotilor (de exemplu).
    Cauciucurile poti sa le schimbi de cate ori vrei fara sa faci unghiul.

    • Cabral Ibacka
      • 20.03.2012

      Fiecare cu parerea lui. Cand vine vorba de masini eu sunt maniac (uneori compulsiv).
      Daca faci off-road modifici unghiul, si inca foarte tare. Modificarile elastice devin, de cele mai multe ori si partial plastice. Daca bieleta de directe, de ex., isi ia cateva socuri… atunci poti fii sigur ca unghiul tau dus fu.

    răspunde-i
  • Marian S
    • 19.03.2012

    Cine are chef să pună mâna pe cheia de paishpe poate să-şi facă singur geometria maşinii, cu o sfoară şi o nivelă cu bulă. Eu n-am dat un ban în viaţa mea la mecanici.

    • Cabral Ibacka
      • 19.03.2012

      :)) Mariane, eu nu merg cu tine cu masina aia a ta, oricat de bun ai fi tu cu nivela!

    răspunde-i
  • Loading...