Fobia de reclama.

S-au facut niste studii pe-afara, studii etapizate care urmareau situatia vazuta pe ani, nu numai intr-un anumit moment dat, iar studiile au aratat ca oamenii moderni au un spam filter  ce se dezvolta natural atunci cand ei sunt bombardati cu reclame. Devin cu totii ad-blind si-ajung sa nu mai vada bannerele, spoturile TV, outdoor-urile enorme din oras, product placement-urile, advertorialele sau bannerele din on-line…

E o evolutie naturala a creierului, una de laudat, care protejeaza omul modern de prea multa informatie inutila si agasanta. [sursa foto]

La noi situatia este cu totul alta… avem o fobie groaznica la reclama, astfel incat trebuiesc protejati toti oamenii vii de reclame, ca nu cumva sa faca bube dulci. La unul dintre posturile cu Masterchef ma intreaba o domnisoara ca – citez: „de ce la noi mastercheful e plin de branduri, de la cascaval pana la gume de mestecat, pe cand la cei din strainatate nu-mi aduc aminte macar o data sa fi identificat un brand. Mi se pare o alta abordare mioritica, din pacate„.

Deci e abordare mioritica daca ai product placement in emisiune. Intr-o emisiune pe care o vezi la o televiziune care e oferita moka. Dar pe tine te deranjeaza ca la televiziunea moka, din emisiunea moka, ochii tai sensibili vad niste branduri [n-am nimic cu domnisoara, o astept pe-aci pe blog oricand, dar am ceva cu ideea asa ca mi-am permis s-o contrazic in post si nu la comentarii].

Aceeasi treaba e si on-line… „Pai e Blogosfera, de ce se vad bannere si de ce faceti advertoriale, ca blogging-ul inseamna…„. Pai daca stii tu mai bine ce inseamna bloggin pune tu mana si fa un blog care sa mearga, si arata-le tu la toti astia cum se face blogging fara un centrimetru de reclama! Nu de alta dar… da, e blogosfera, si in blogosfera te distrezi si razi, devii constient de unele lucruri si-atungi plangi, te informezi, citesti opinii si ti le manifesti pe-ale tale. Dar pentru ca toate astea sa se intample, niste oameni trebuie sa munceasca zilnic. Si daca tu nu dai niciun leu pentru treaba asta… ei bine, cineva trebuie sa sustina cumva timpul ala cheltuit si neuronii aia folositi.

Nu mai insist cu exemplele, cu toate c-as mai gasi, ideea este simpla: omul vrea continut, unul cat mai de calitate, dar nu vrea sa plateasca pentru el, il vrea gratis. E de inteles, si eu intru in gasca asta.

Problema este ca omul se arata jignit si deranjat atunci cand vede o reclama de parca i-ar fi bagat cineva mana in buzunar…: „Aoleu, am vazut Delaco in Masterchef, trebuie sa ma duc la oftalmolog, cred ca mi-a zgariat retina!”.

Cat timp ni se livreaza un continut de calitate (daca n-ar fi quality nu ne-am uita, nu?), atunci de ce ne oparim atunci cand vedem publicitate de orice fel?

Si, mai mult de-atat… de ce ne mai vaitam ca ne-a agresat bestia aia de reclama in loc sa schimbam postul TV sau tab-ul imediat? Adica… de ce ne vaitam in loc sa amendam pe loc?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • ame
    • 24.04.2012

    Ce e mai enervant cand te uiti la un film sau emisiune sa intrerupa la fiecare 10/15 min si sa dea reclama tot atat…in online reclama e unica motivatie pt unii

    răspunde-i
  • krossfire
    • 18.04.2012

    Problema e de targetare, nu de cantitate. Se poate si mai mult…mult mai mult (in ceea ce priveste continutul de reclame).

    Am mai scris-o si pe alt blog. La noi inca se pescuieste cu dinamita. Oameni care se gandesc cum sa-si plateasca chiria sunt bombardati cu reclame la masini de 35 000 de euro, iar corporatisti din middle management isi gasesc firmele agasate de fluturasi si panouri cu ”4 la pret de 1”.

    Aici ar fi problema, nu neaparat la continut. Aud barbati de 25 de ani care se plang de vocile din reclame la scutece. Serios?

    răspunde-i
  • Glass and Iron
    • 17.04.2012

    Sa inteleg ca furnizorii de servicii fac o munca patriotica ? Sau mai bine spus, un act de caritate ? Nu cred ca ii da afara din casa grija pentru mine (noi) !
    Oricum, nu este cazul sa faca pe nababii largi la punga. Sa se „pretuiasca” fiecare post si sa ti se ceara sa alegi si sa platesti pentru ceea ce ai ales. Iti da „de pomana” 120 de posturi din care cel putin jumatate raman vesnic neaccesate. Din cele accesate, jumatate sunt „arareori”, un sfert „din cand in cand” si raman vreo 4 – 5 care sunt „la greu” … cam asa este in cazul meu si cred ca ideea ca poate aplica si la altii. Un impatimit al forbalului o sa-si „ia” un „GeSePe” si inca vreo trei canale de sport, in nici un caz „Romantica”, o doamna casnica o sa-si „ia” ceva „Romatica” si „Acasa” plus „Paprika”, in nici un caz „Extreme Sports Channel”, cineva cu un suflet mai aventuros o sa-si „ia” ceva „NatGeo” si „History”, intorcand spatele unora gen „Samanyogu”… si tot asa. Si daca nu iti convine „burdusirea” postului cu reclame sau calitatea indoielnica a reclamelor, le poti spune direct : „Eu platesc si am impresia ca …”. Daca te asculta – bine, daca nu … iara bine 🙂 🙂 … da’ poate te asculta.
    Asta despre TV.

    Iar despre reclama in sine …
    De la anoste la imbecile, o mare parte a reclamelor nu fac decat sa sublinieze penibilul din societatea romaneasca. Ma intreaba cineva „Da’ de ce nu faci tu o reclama formidabila” ? Eu NU trebuie sa fac reclama, eu (se presupune ca) sunt „consumator”, deci eu sunt cel „targhetat”, deci eu spun „mi-a placut” sau „e penibila”.

    Apropo, una din multe, multele … : „Doza zilnica recomandata este de 1 comprimat pe zi” … reclama, nu gluma, este ? mai lipsea sa scrie „zi” sub forma „zii” si totul era „kum trebe”. 🙂 🙂

    răspunde-i
  • Grig
    • 15.04.2012

    Tare sunt curios câţi români folosesc acasă direct, fără a plăti abonament, DVB-T … oare mai mult de 100?

    răspunde-i
  • dragos
    • 15.04.2012

    corecteaza-ma te rog daca gresesc: abonamentul la cablu nu este plata pentru acces la niste canale? Cablistul nu plateste la statie mai departe sau cum functioneaza?

    • Cabral Ibacka
      • 15.04.2012

      Nu, abonamentul la cablu inseamna numai transportul semnalului la tine acasa.
      De ex., canalele majore de la noi sunt disponibile prin DVBT de ceva vreme.

    răspunde-i
  • dedal
    • 13.04.2012

    Silviu,
    Intr-adevar nu ma pricep la reclame si nu stiu ce ar iesi daca m-as apuca sa fac una. Inteleg si targetul lor si chiar uneori si modalitatea de a o face. Insa ceea cema deranjeaza este ca nu au limite, sunt lacomi si pur si simplu uneori jicnesc pe cei carora li se adreseaza. Chiar ieri am citit de exemplu un articol despre sanctionarea aplicata de CNA pentru recla dela mc donalds cu cartofii de la bunica, care de fapt erau aceeasi pe care ii vand de multa vreme, dar au vrut sa speculeze atentia crescuta a romanului spre a incerca sa manance sanatos. Cum apare o tendinta de genu asta, ma refer la o incercare de informare a consumatorului sa citeasca eticheta produsului, sa nu faca excese, sa nu manance nu stiu ec prostii, cum apar si hienele astea sa speculeze imedia, vezi cazulmc, sau altele.

    răspunde-i
  • Ana
    • 13.04.2012

    un lucru am de zis: nu e gratis sa te uiti la tv. abonamentul tv nu se plateste, deci daca e s-o luam asa…
    iar reclamele sunt agasante pentru ca sunt reclame prost facute!
    uite dom’le aici reclama: http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw

    sau ia inca una: http://www.youtube.com/watch?v=eQtai7HMbuQ&feature=share

    daca ar fi si reclamele mai bine facute, poate ca lumea le-ar agrea. dar nu, trebuie bagate cu forta!
    ps: masterchef e o emisiune de 2 lei chiar si pentru simplul fapt ca acei chefs se lasa platiti sa faca circul ala de 2 lei. ce-i aia? emisiune culinara sau jerry springer?

    răspunde-i
  • Silviu
    • 12.04.2012

    Dedal, sincer sunt curios, cum ar arata o reclama produsa de tine, care sa respecte brieful clientului si sa aduca si ceva revenue… In general, toate reclamele respecta adevarul, ca sunt cam obligate de lege. Ca trec cu litere mari, pretul cel mai mic (care e conditionat de abonamentul cel mai mare, ca tot ai vb tu de telefonie), e cu totul alta mancare de peste. Daca stai si citesti si te informezi, afli toate preturile. Daca te intereseaza cel mai mic pret, te interesezi, citesti, etc… Doar nu te astepti ca intr-o reclama de 30-45 de secunde sa iti dea toata oferta? iti arunca un carlig sa te intereseze produsul, un c2a, cum zicea Cabral.
    Si pe mine ma enerveaza reclamele, dar ii amendez cu telecomanda cand se prezinta cu ele.
    Pe mine mai tare insa ma enerveaza faptul ca nu se respecta anumite prevederi CNA (nu stiu daca mai sunt de actualitate dar…) cum ar fi: nu ai voie mai mult de 12 sau 15 min de reclama pe ora (nu mai stiu cate erau), nu ai voie un spatiu mai mic de x minute intre reclame. Parca acum ceva ani (1 sau 2) CNA-ul reglementase si partea cu volumul mai tare al sonorului pe durata reclamelor, parte pe care eu unul nu am vazut-o respectata niciodata.

    răspunde-i
  • Rosencrantz
    • 12.04.2012

    Am sa vorbesc doar despre net, pentru ca la tv nu ma mai uit de vreo 16 ani (pt. nemultumiti: filmele se pot cumpara, e drept ca valoarea mea ca privitor exista, si am optiunea sa nu ma uit la filmele difuzate, ci sa le cumpar – vaicareala nu rezolva nimic, aveti liber arbitru).

    – reclamele sunt, din pacate, proaste: Mai importante sunt jocul de cuvinte si ascunderea adevaratului scop decat transmiterea informatiei. Am vrut internet banking sau un card care sa nu fie hack-uit? am intrebat un prieten, m-am uitat pe cele cateva bloguri pe care le citesc, am cautat pareri. Pe forumuri.

    – reclamele sunt, din pacate, mincinoase. Produsul nu are decat calitati. Sunt adresate unor oameni teribil de prosti. Cati astfel de oameni au oare si banii pt. produs?

    – incercand sa fie cat mai vizibile, reclamele de pe net reusesc sa ma goneasca de tot de pe un site – de ce sa fiu deranjata, cand pot alege sa citesc o carte? Free will is a bitch, ce sa zic.

    Problema nu este ca SUNT RECLAME, ci ca sunt irelevante, proaste, mincinoase – pe scurt, eu nu am ce face cu ele. Ca orice om, consum – de la cartofi la electronice. Deci cumpar, deci reclamele ma intereseaza. Am sa cumpar ceva pentru ca am vazut o postare pe un blog, oricat de haioasa, referitoare la un produs? Sau am sa ma duc pe forumuri, unde lumea isi da cu parerea si prezinta avantaje, dezavantaje, detalii? Chiar crede un autor ca-l va crede cineva cand spune ca X este perfect, are doar calitati? Advertorialele sunt, cu exceptia a doua bloguri, prost scrise. Foarte prost. Prost = nu sunt credibile. As putea citi brosura produsului si as afla aceleasi informatii.

    In calitate de cumparator (ca pana la urma asta e scopul final al reclamei), eu vreau pareri de la oameni care au folosit chestia aia si care pot sa-mi spuna mai ales dezavantajele. Nu ca sa nu mai cumpar, ci ca sa le compar cu alte dezavantaje. Nu exista barbat sau televizor perfect, exista adaptare la un anumit set de defecte.

    Insa cand citesc un advertorial pe un blog, oricat ar fi de mascat, ceea ce gandesc este: omul asta nu este din categoria celor care si-au cumparat produsul si au pareri indreptatite, deci de ce as asculta? El imi va vinde ceea ce este platit sa vanda, fara a-mi spune dezavantajele – nu este, adica, sincer. Iar eu cand citesc despre electronice, case, cartofi, fix despre dezavantaje vreau sa aud – repet, nu ca sa renunt la a cumpara, ci ca sa compar dezavantajele cu altele.

    De ce bloggerii, care au atata creativitate, nu participa la crearea reclamelor de pe site-ul lor? (ma refer la cei cei cinci-sase bloggeri de la noi, nu la toti neavenitii care scriu fara sa aiba ceva de spus)

    Si inca ceva: sigur ca vreau sa citesc continut de calitate si ma calca pe nervi reclamele, dar de ce nu introduceti un paywall, oricat de ieftin? Nu cred ca sunt asa putini cei care ar fi dispusi sa plateasca o suma modica pentru a citi un ciorchine de bloguri de calitate, fara reclame. Eu sunt abonata la trei publicatii in acest fel, sumele sunt derizorii (3 euro pe luna la o revista cu 4 aparitii) si cred ca pe termen lung, este o rezolvare excelenta a acestor discutii, nemaivorbind de selectia automata a publicului, cu eliminarea celor ce vor doar lucruri gratuite, si de un implicit respect al autorului in exprimarea unor pareri contradictorii cu ale comentatorilor sai. Sa fim seriosi, nu e asa o mare tragedie. Pe internet sunt si oameni dispusi sa plateasca, si cu cat se va adanci prapastia intre continutul de calitate si mizeriile de pe site-urile de stiri, optiunea unui paywall va deveni mai evidenta si pentru cititori. Intrebarea este poate – cati bloggeri chiar au ceva de vandut? Foarte foarte putini.

    🙂 eu de abia astept paywall pe bloguri, ca sa pot in sfarsit dialoga civilizat in contradictoriu cu Arhi de exemplu, fara sa-mi fie teama c-are sa-mi traga doua flegme daca e in zilele acelea din luna.

    (am ajuns aici de la un comentariu pe pagina „facebook” a lui Vali Petcu – pe el de ex. chiar nu-l inteleg de ce nu face un paywall ! )

    răspunde-i
  • dedal
    • 12.04.2012

    Mai Cabral,

    Nu am nimic cu reclamele atat timp cat sunt doar niste reclame! Dar sa fim sinceri pana la capat…cei din advertising nu sunt niste fete mari ci mai mult, produc reclame agresive! Asta e principala dominanta in ziua de azi…agresivitatea…si fata de cine? fata de client, da. Si exista un dicton, chiar daca nu e prea popular – Violenta naste violenta! asa ca sa nu se planga cei care fac reclame , ca stie toata lumea cum o fac. Toate reclamele, sau hai nu toate, dar majoritatea sunt la modul imperativ – Cumpara acum, sau Ia-ti acum o s..a etc.

    • Cabral Ibacka
      • 12.04.2012

      Mai Dedal,

      Se numeste call to action. Ce-ai vrea sa-ti spuna… „cumpara maine”?

    răspunde-i
  • Loading...