Emanuel Gyeneș și Dakarul

Mi se pare că la nivel mondial motorsportul este pe un trend ascendent la capitolul conținut și pe un trend descendent-prăbușire la capitolul promovare/marketing/PR (mă rog, până și site-ul FIA are din cele zece știri promovate… cinci cu Jean Todt și cu cine s-a mai întâlnit el, în loc să împingă în față conținut relevant).

Cei mai mari perdanți mi se par Dakar-ul și WRC-ul. Dar tot cu multe puncte minus sunt și cei din WTCC, WEC ori World RX.

 

Puncte minus la nivelul promovării, notorietății și penetrării în cadrul publicului nespecialist și neentuziast.

Că eu mă uit, caut, urmăresc. Și ca mine sunt mulți. Dar nu destul de mulți astfel încât sporturile astea să crească. Și dacă nu cresc… stagnează. Așa că bugetele se micșorează.

Sigurele două competiții majore care au crescut la nivelul ăsta sunt MotoGP, să-i facă statuie lu’ Dottore pentru poveștile pe care le susține și le hrănește… și F1, care a primit know-how-ul americanilor. Care americani au reușit să reintroducă poveștile în F1, i-a umanizat pe piloți, au adus mult public tânăr în tribune și pe TV/internet.

E prea devreme să vorbim despre Formula E, care arată și crește bine la nivel de notorietate și interes, pentru că e o disciplină tânără.

Daaar… e clar că interacțiunea cu publicul a făcut povestea asta să crească atât de repede (nu știu dacă știți, au introdus o votare în timpul cursei. Cel mai popular pilot primea un boost de putere la un moment dat. Simplu și eficient, se implicau toți cei ce urmăreau, cât timp aveau un preferat…).

Acum, revenind la titlu… mă oftică tare că Dakar  2018 – Untameable a trecut la noi atât de puțin observat.

Pentru că e un concept fenomenal, care creează conținut video spectaculos pentru orice privitor, nu numai pentru specialiști și entuziaști.

Și pentru că avem în competiția asta un sportiv care pare că se autodistruge la fiecare participare, atât este de dificil raliul. Dar termină de fiecare dată, atât de bun este Emanuel Gyenes.

La competiția din anul ăsta, se pare că una dintre cele mai dificile, Mani a reușit un loc 23. Din 150 de piloți. Spectacol, taică, felicitări!

Mi-ar plăcea să-l văd pe Mani mai prezent pe TV-urile noastre, mai des pomenit online, pentru că efortul enorm făcut de el și de echipa tehnică este foarte mare și pentru că rezultatul este chiar spectaculos!

Până și site-ul oficial al Dakar spune asta:

Emanuel Gyenes has become one of the best privateers in the bike class.

 

 

La noi… mi se pare că efortul e mare și cheltuielile sunt imense, dar slab rău la capitolul promovare / interes / atragere de public nou.

În motociclism știu mai mulți oameni care chiar se luptă cu toate cele pentru  a face performanță. Dar pe performanța aia știm noi, câțiva…

Anul trecut în zona de jetski s-a organizat una-alta. Am participat și eu când am avut timp. Sper să se repete și să crească povestea…

Despre ce se întâmplă la coastă… numai de bine. Eforturi mari și-acolo, pasiune multă și… bani. Mai greu, din păcate, cu notorietatea și promovarea.

Cât despre raliuri… anul ăsta s-au anunțat câteva mașini foarte tari. R5-uri. Scumpe. Rămân câteva dintre cele de anul trecut. Piloți buni avem.

Dar nu se văd pași înainte.

Tot greu e de ajuns pe majoritatea PS-urilor, cu toate că soluții de îmbunătățire s-ar găsi.

Tot nu este angrenat publicul în nicio activitate legată de raliuri, cu toate că există propuneri și variante (și există si niste precedente reușite).

Cât despre producerea unui conținut relevant și spectaculos pentru TV/internet… liniște ca-n Bellu.

Pe tema asta îi rog să completeze prin comentarii (vor fi semnalizate, după ce vor comenta) cu părerile și ideile lor pe Berti Panaiot, Alex Mirea și Daniel Onoriu.

Trei oameni din trei zone diferite ale motorsportului din România și nu numai, pe care mi-ar plăcea să-i aud vorbind mai des pe tema sporturilor cu motor…

Și ia să mai pun o poză cu echipajul 28…

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Alex Mirea
    • 22.01.2018

    RĂSPUNS DE LA ALEX MIREA (MULȚUMESC!)
    Alex poate fi găsit oricând PE SITE.

    Dupa cum ai spus si tu, ca pasionat ma informez cautand stiri, abonandu-ma la pagini de facebook dedicate anumitor ramuri ale motorsportului. Desi nu ma asteptam, cred ca au ramas putin in urma trend-ului chiar si cei de la FIA sau organizatorii anumitor evenimente. Trend-ul este spre online. N-am mai stat sa urmaresc ceva la TV de foarte mult timp si cunosc multi ca mine. Ce ma uimeste si mai tare, este ca si acolo unde exista pasul facut catre online – vezi WRC prin wrcplus.com – unde sunt chestii foarte misto facute cu urmarire prin gps, live-uri, highlights pe zile etc., este ca cer bani pentru asta sub forma de abonament. Poate ca nu e mult, dar nu e free. Adica pe ala de nu-l pasioneaza subiectul, nu o sa-l atraga in directia asta pentru ca nu va da bani pe ceva ce nu-l intereseaza.

    Am fost profund dezamagit sa vad atat de putine imagini din Dakar, chiar si cautandu-le! Dupa cum ai vazut ca scrisesem pe fbk, daca nici competitia suprema de rallyraid nu este promovata, ce pretentii sa avem de la ai nostri in directia asta.

    In concluzie, parerea mea este ca din bugetele entitatilor (FIA, FRAS, Orgnizatori, etc.) ar trebui facute investitii in online. Este mult mai ieftin decat TV, publicul tinta este deja acolo, nu esti conditionat de prime-time …ce motive mai vrei? 🙂

    • Berti Panaiot
      • 22.01.2018

      RĂSPUNS DE LA BERTI PANAIOT (MULȚUMESC!)
      Berti poate fi găsit oricând, printre altele este managing partner al RunningMag și FitnessMag.

      Hello

      Discuția pe tema asta e atât de lungă încât mai bine facem noi un video la studio pe tema asta. Dakar-ul a avut aceeași acoperire media în extern ca și până acum, chiar mai buna decât anul trecut. În țările cu apă caldă au fost transmisii în direct și emisiuni dedicate, unele contra cost, altele free to air (Red Bull TV de exemplu). Pentru organizator veniturile din drepturile de autor sunt foarte importante și probabil a preferat să ofere conținut unor entități media care au plătit pentru asta, în loc să-l ofere undeva free to air pentru toată lumea și să nu câștige mai nimic din asta.
      Oricum, Dakar nu e neapărat cel mai bun exemplu pentru că din punct de vedere logistic este probabil unul dintre cele mai dificile evenimente din lume. În rest, motorsportul de afară se mișcă destul de bine și cred că e normal să migreze spre un conținut plătit, mai devreme sau mai târziu.
      Despre ce e e la noi nu are sens să mai discutăm.

      Și ca să vezi și ce ar trebui făcut, las asta aici și mai continuăm discuția la cafea 😉
      http://www.adweek.com/creativity/john-malkovichs-ad-for-sundays-patriots-jaguars-game-was-a-little-meta-masterpiece/

    răspunde-i
  • Loading...