De la gura sobei intindem acuzator aratatorul catre salvatori.

Update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi. 

Precizare: incearca sa vezi pe cine laud in postul asta si pe cine nu laud. Incearca sa nu iei AUTORITATILE la gramada ci sa vorbesti articulat. Incearca sa vezi despre cine vorbesc eu aici, observand ca pentru mine AUTORITATILE la gramada nu exista.

Din nou, clasic, elementar, ca o datina proprie noua, asa cum facem dupa fiecare drama, acuzam.

La rand pentru a primi acuzele au ajuns acum echipele de salvare care au intervenit la locul accidentului aviatic de la Cluj.

Eu cred in descoperirea vinovatilor. Intotdeauna. Pentru ca, in afara de situatiile in care pur-si-simplu soarta nu lasa loc de altceva, de cele mai multe ori exista un vinovat. Si daca vinovatul este descoperit avem o garantie – chiar si minima – ca greseala nu se repeta.

Acum am inchis Fb-ul, am vazut mai multe afirmatii care pentru mine-s atat de paralele cu realitatea incat n-am avut nervi sa le raspund acolo…

– Era oare atat de greu sa-i gaseasca daca aveau telefoane mobile la care vorbeau?!

– Pai noi avem pompieri, jandarmi, trupe de interventie de tot felul si cei care gasesc victimele sunt padurarii?!

– Este posibil ca in 2014 sa dureze atat de mult sa-i gaseasca pe oamenii aia?!

Localizarea: Ca sa localizezi un telefon mobil ai nevoie sa-i faci triangulatia. Adica sa faci un triunghi format din laturile care leaga trei antene GSM la care telefonul in cauza este legat.

 

cell phone triangulation triangulatia GSM

Ca si imagine arata ca asta de sus. Cunosti varfurile triunghiului, cunosti dinstanta de la fiecare antena la telefon, asa ca poti afla locatia telefonului.

Pentru asta ai insa nevoie de trei antene cel putin. In creierul muntelui ai noroc daca ai parte de o antena, nu prea speri la doua, ca la trei… aproape niciodata.

Asa ca tehnic vorbin triangulatia nu poate fi facuta.

Mai era varianta localizarii prin GPS, dar asta depindea de cei de la locul prabusirii, nu de salvatori. Cred ca daca s-ar fi putut folosi, ar fi facut-o. O sa vedem ce s-a intamplat cu varianta asta.

De ce i-au gasit padurarii si localnicii si nu trupele dedicate?

Pe munte, in padure, noapte. Cine se orienteaza mai bine, un localnic, padurarul care bate padurea aia de cateva ori pe saptamana sau chiar si mai des, sau un om care ajunge in locurile alea pentru prima data?

Normal ca cel de-al locului, e la mintea cocosului.

In plus, am inteles ca oamenii au fost gasiti dupa ce padurarii ii atentionau prin focuri de arma, iar supravietuitorii prabusirii spuneau cat de aproape sau de departe erau focurile de arma. Deci… de-aia padurarii.

Nu puteau sa-i gaseasca mai repede?!

Imi dau seama ca muntele, in toata frumusetea lui, a ajuns pentru majoritatea locul acela in care coboara din masina pentru a-si face trei poze pentru Facebook, inainte de a intra in carciuma si a comanda niste sorici din ala bun, cu sare.

Probabil ca majoritatea nu au apucat, pentru ca nu aveau de ce, sa intre intr-o padure in perioada asta a anului. Daca ar fi intrat ar fi gasit un namol lipicios si greoi adanc de cel putin 30 de centimetri, peste care mai gasesti si un strat de zapada de vreo 20-40 de cm. Ai deja un pat de peste 60 de cm de pasta imposibila care transforma deplasarea in chin.

Adauga la asta intunericul. Suprapune si ceata.

Iar toate astea vin aranjate peste o imagine in care terenul mai este si accidentat.

Cat de accesibil este? Cat de comod? Cat de usor iti este sa te deplasezi?

Este groaznic de greu. Noi mergem cu ATV-urile la raiduri. Utilaje echipate cu cauciucuri speciale de namol, gandite special pentru conditii grele. Stii cat inaintezi pe vremea asta, prin padure? Daca gasesti o zona nepotrivita poti face si 30 de metri pe ora. Asta pe lumina, in conditiile in care ai un singur om pe ATV.

Si sa nu crezi ca pe drumul forestier e mai usor. De cele mai multe ori forestierele sunt mutilate de catre camioanele grele care cara busteni, sau de tractoare, asa ca ideea de drum e o chestie abstracta.

Cabral Ibacka sport extreme quad ATV

Uita-te in poza din dreapta. Asta este un drum forestier.

Ti se pare nasol? Ei bine, asta este unul dintre cele bune, cu namol subtire.

Un forestier nasol are santurile pana peste roata ATV/QUAD-ului.

Daca vorbim aici de masina, care-i mai grea si se afunda mai usor si daca nu e pregatita pentru drumuri atat de grele precum sunt cele forestiere in conditii de iarna cu temperaturi peste cele de inghet… nu vreau sa fiu acolo, drumul e un iad.

Dar stiu… cand stai acasa, cu laptopul pe picioare sau cu nasul in monitor si cana de ceai pusa langa tastatura, ai impresia ca iarna e o chestie aproape placuta.

Cand esti, insa, in creierii noptii, luptandu-te prin namoale si frig sa gasesti cateva suflete pierdute prin munti si paduri… toate au alta insemnatate.

Asa ca inainte sa-i vorbesti de rau pe oamenii astia de s-au luptat cateva ore sa-i gaseasca pe cei care au cazut cu avionul, incearca sa-ti dai seama prin ce-au trecut si ei.

In incheiere… oare puteau fi gasiti mai rapid?

Eu cred ca intotdeauna e loc de mai bine. Si e loc si de mai mult noroc. Probabil ca ar fi putut fi gasiti mai repede, vorbind acum de situatii ideale in care pune si norocul umarul.

Totusi, nu cred ca exista acum motive ca cei care au intervenit pentru salvarea victimelor sa fie acuzati ca nu si-au facut treaba.

Hai sa asteptam si sa vedem, sa ajutam macar cu un gand bun… nu cu un comentariu rautacios, ca ala n-ajuta pe nimeni.

A, si apropos, stiu ca in goana dupa vinovati pilotul o sa fie si el aratat cu degetul. Va propun, celor care se gandesc sa faca asta, sa citeasca declaratiile directorului ROMATSA, cele referitoare la pilotul Adrian Iovan, in care spune ca doar experienta pilotului le-a salvat viata celor care au reusit sa scape. Sa-l odihneasca in pace.

O noapte usoara tuturor!

Later edit: am uitat sa precizez ceva legat de camerele speciale de noapte, cele dotate cu sisteme de termoviziune si vad ca multi pomenesc de treaba asta, acuzand salvatorii:

a. camerele cu termoviziune de la sol au raza de vizibilitate de cateva zeci de metri. Pomii mascheaza incredibil de bine.

b. camerele cu termoviziune montate pe elicoptere si avioane sunt foarte bune. Dar sa trimiti un elicopter sa zboare la mica altitudine, noaptea, in conditii de ceata inseamna doar ca trimiti alti oameni la moarte. Nu se poate zbura in aceste conditii. In caz ca vreti sa aprofundati, reglementarea Ministerului Transporturilor este aici.

Later update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi. 

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • […] Alte păreri decente aici și aici. […]

    răspunde-i
  • florin eusebio
    • 05.02.2014

    din cate stiu eu antenele gsm sunt sectoriale si nu directionale, asa ca nu cred ca se poate afla directia din care vine semnalul precisa ci pe sector, in acelasi releu se masoara probabil puterea semnalului receptat in mai multe sau minim 2 antene sectoriale si se determina directia probabila, apoi prin triangulatie cu alte 2 relee care au determinat directia probabila asa cum am zis mai sus, se determina locul de unde s-a facut apelul, dar locul nu va ganditi ca e fix, fix, are erori in functie de teren si de sute de metri. Eu personal acuz proasta organizare si mai ales logistica idioata de care da dovada institutia statului roman. Imi pare rau si regret ca au trebuit sa moara doi oameni din cauza
    altor oameni dar putea fi si mai tragic ca cei ramasi in viata sa fi murit de frig, spaima sau mancati de animale. Cred ca fiecare dintre noi trebuie sa fim mai umani si sa punem accentul pe oameni mai mult decat pe lucruri.

    răspunde-i
  • Alina Roso
    • 25.01.2014

    Este foarte posibil ca prin triangulatie GSM sa nu fi fost posibila localizarea in acest caz intrucat in acea zona, probabil, si cum adesea ati intalnit toti cei care mergeti pe munte, telefonul era “vazut” de catre un singur releu. In aceasta situatie nu putea fi detectata decat directia fata de releu din care vine semnalul telefonului, si aceasta cu dificultate si aproximatie.

    răspunde-i
  • ika
    • 24.01.2014

    Cabral, fara suparare, dar se pare ca nu accepti si alte pareri in afara de parerea ta! Am urmarit si noi dezbaterile publice din zilele astea, NIMENI nu acuza persoanele care au fost in TEREN, sa-i caute, sa le acorde asistenta medicala, medici, salvamontisti, pompieri etc.! Se acuza incompetentii care nu au fost in stare sa localizeze locul accidentului! Incompetentii care stateau in birouri la caldura! Si DA, este pusa bine intrebarea de mai sus: ,,este posibil ca in 2014 sa dureze atat de mult sa ii gaseasca pe oamenii aia? ”. Este posibil, in conditiile in care, s-au investit milioane de euro din banii romanilor in STS si toate sistemele performante de detectare ale SRI. Cum bine a zis tatal studentei decedate:,, daca era fiu de politician, toata armata era acolo!”. De luat aminte! Si, precum iti cere meseria de jurnalist, onest este sa accepti si alte puncte de vedere. Nu sa ai atitudinea pe care ai avut-o mai sus vis-a-vis de cititorul tau. Te stimam, dar acum m-ai dezamagit! pacat!

    • Cabral Ibacka
      • 25.01.2014

      Ika, supararea vine cand eu spun ceva si se trezeste cate unul care nu intelege ce spui… sa te contrazica.
      Asa ca, Ika, inainte sa vorbesti, citeste.
      Tu spui ca ai urmarit dezbaterile si ca nu acuza nimeni salvatorii din teren. Acum este asa, ca de-aia se numesc dezbateri.
      Dar in seara aia lumea vorbea alte prostii.
      Si cat timp eu spun clar ca ma refer la salvatorii din teren, nu are niciun rost polologhia cu care tu vorbesti despre incompetentii de la caldura.
      Dormi in sosoni.

    răspunde-i
  • Vaju Horia
    • 23.01.2014

    Sa nu exageram Cabral. E anormal sa acuzi si e normal sa nu existe o intrunire de urgenta la guvern conform legii ? E normal sa nu fie cineva acolo la capatul telefoanelor sa dispuna de la TAB-uri pana la atv-uri, snowmobil sau mai stiu eu ce minunatii platite si intretinute din banii tai si ai mei? E normal ca cei de la 112 sa nu inteleaga niste coordonate? E normal ca ISU sa dea din colt in colt prin munti cu harti de benzinarie? Cat despre poza cu ATV-ul care se scufunda in terenul accidentat postat de tine… ai tu certitudinea ca traseul ar fi fost asemanator? Hai sa nu mai acuzam pe nimeni ce zici? Oare familia acelei fete tot de la gura sobei acuza?

    • Cabral Ibacka
      • 23.01.2014

      Horia, sa nu exageram ce? Inainte sa vorbesti, asculta. Inainte sa scrii, citeste.
      Unde am scris eu despre Guvern si capatul telefoanelor? Eu am scris despre salvatorii din teren.
      Cat despre certitudinea terenului, uita-te pe imaginile difuzate zilele astea, ca nu-i greu deloc.

    răspunde-i
  • maratia
    • 23.01.2014

    Intr-adevar dr. Arafat a dat exemplu in aceasta seara accidentul elicopterului SMURD din urma cu cativa ani cand au avut coordonatele exacte in cateva minute si nu au ajuns la accidentati decat in aprox. 5 ore. Probabil ca asa a fost sa fie. Desi in cazul acesta, daca erau localizati,exact,localnicii puteau ajunge mult mai repede acolo.Nu mi se pare anormal sa-i gaseasca localnicii. Erau mult mai aproape decat trupe trimise de la 200 km distanta, drum pe care nu ai cum sa-l parcurgi mai repedede 2-3 ore. Din punctul meu de vedere STS si-a facut treaba.Au preluat coordonatele de la 112 si au stabilito arie in functie de aceste coordonate. Mai mult puteau face cei de la Interne care insa au justificat non-interventia prin faptul ca nu aveau aprobare de la Procuratura. Nici macar nu-i pot acuza foarte tare nici pe ei. In tara noastra era posibil sa se fi ales cu dosar penal pentru nerespectarea legii chiar daca oamenii ar fi fost salvati in urma actiunii lor. N-am citit protocoalele in caz de situatii de urgenta dar nu stiu daca chiar sunt gandite corespunzator.

    răspunde-i
  • mihai
    • 22.01.2014

    Din punctul meu de vedere se putea mult mai bine,daca ar fi existat o singura persoana care sa coordoneze tot ar fi fost mult mai rapid si mai eficient.La Alba-Iulia erau in momentul acela 2 elicoptere militare(functionale si gata de “actiune); a fost un dezinteres monumental,cautau un avion prabusit.Localizarea dupa GSM s’ar fi facut foarte usor daca ii ducea capu’ , fiecare antena are o arie de acoperire , vedeau la care antena era conectat telefonul respectiv , vedeau aria si cu informatiile de cand au vorbit ultima oara cu pilotul ..se rezolva.

    răspunde-i
  • D-zeu sa ii odihneasca! Moartea NICIODATA nu este vinovata. Intodeauna exista ALTI vinovati pentru pierderea vietilor omenesti.

    răspunde-i
  • Dragos
    • 22.01.2014

    Sa inteleg ca acele coordonate trimise de doctor nu au inseamna nimic? Ia trimite-mi mie domnu’ Cabral coordonatele tale sa le bag in igo si sa vezi cum iti bat la usa in 20 de minute – in functie de trafic.

    răspunde-i
  • george
    • 22.01.2014

    Totul se invarte in jurul banilor,orgoliilor si a gloriei. Ca-n orice film american despre teoria conspiratiei si aici regia a fost aproape impecabila. Atat doar ca a intervenit in scenariu un padurar. Nu avem bani pt tehnica necesara salvarii de vieti. Si atunci ce facem? Lasam sa moara o mana de oameni in Apuseni pt ca apoi sa putem primi fondurile necesare. Pe de alta parte, nu pot fi lasate cluburile off road, Salvamontul sau vre-un anonim padurar sa ia toata gloria salvarii amaratilor ceia. Deci, nu dam nimic, nici coordonate, nici detalii despre relieful zonei unde s-a prabusit avionul. Ii trimitem pe toti sa cutreiere muntii aiurea.

    răspunde-i
  • Loading...