Update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi.
Precizare: incearca sa vezi pe cine laud in postul asta si pe cine nu laud. Incearca sa nu iei AUTORITATILE la gramada ci sa vorbesti articulat. Incearca sa vezi despre cine vorbesc eu aici, observand ca pentru mine AUTORITATILE la gramada nu exista.
Din nou, clasic, elementar, ca o datina proprie noua, asa cum facem dupa fiecare drama, acuzam.
La rand pentru a primi acuzele au ajuns acum echipele de salvare care au intervenit la locul accidentului aviatic de la Cluj.
Eu cred in descoperirea vinovatilor. Intotdeauna. Pentru ca, in afara de situatiile in care pur-si-simplu soarta nu lasa loc de altceva, de cele mai multe ori exista un vinovat. Si daca vinovatul este descoperit avem o garantie – chiar si minima – ca greseala nu se repeta.
Acum am inchis Fb-ul, am vazut mai multe afirmatii care pentru mine-s atat de paralele cu realitatea incat n-am avut nervi sa le raspund acolo…
– Era oare atat de greu sa-i gaseasca daca aveau telefoane mobile la care vorbeau?!
– Pai noi avem pompieri, jandarmi, trupe de interventie de tot felul si cei care gasesc victimele sunt padurarii?!
– Este posibil ca in 2014 sa dureze atat de mult sa-i gaseasca pe oamenii aia?!
Localizarea: Ca sa localizezi un telefon mobil ai nevoie sa-i faci triangulatia. Adica sa faci un triunghi format din laturile care leaga trei antene GSM la care telefonul in cauza este legat.
Ca si imagine arata ca asta de sus. Cunosti varfurile triunghiului, cunosti dinstanta de la fiecare antena la telefon, asa ca poti afla locatia telefonului.
Pentru asta ai insa nevoie de trei antene cel putin. In creierul muntelui ai noroc daca ai parte de o antena, nu prea speri la doua, ca la trei… aproape niciodata.
Asa ca tehnic vorbin triangulatia nu poate fi facuta.
Mai era varianta localizarii prin GPS, dar asta depindea de cei de la locul prabusirii, nu de salvatori. Cred ca daca s-ar fi putut folosi, ar fi facut-o. O sa vedem ce s-a intamplat cu varianta asta.
De ce i-au gasit padurarii si localnicii si nu trupele dedicate?
Pe munte, in padure, noapte. Cine se orienteaza mai bine, un localnic, padurarul care bate padurea aia de cateva ori pe saptamana sau chiar si mai des, sau un om care ajunge in locurile alea pentru prima data?
Normal ca cel de-al locului, e la mintea cocosului.
In plus, am inteles ca oamenii au fost gasiti dupa ce padurarii ii atentionau prin focuri de arma, iar supravietuitorii prabusirii spuneau cat de aproape sau de departe erau focurile de arma. Deci… de-aia padurarii.
Nu puteau sa-i gaseasca mai repede?!
Imi dau seama ca muntele, in toata frumusetea lui, a ajuns pentru majoritatea locul acela in care coboara din masina pentru a-si face trei poze pentru Facebook, inainte de a intra in carciuma si a comanda niste sorici din ala bun, cu sare.
Probabil ca majoritatea nu au apucat, pentru ca nu aveau de ce, sa intre intr-o padure in perioada asta a anului. Daca ar fi intrat ar fi gasit un namol lipicios si greoi adanc de cel putin 30 de centimetri, peste care mai gasesti si un strat de zapada de vreo 20-40 de cm. Ai deja un pat de peste 60 de cm de pasta imposibila care transforma deplasarea in chin.
Adauga la asta intunericul. Suprapune si ceata.
Iar toate astea vin aranjate peste o imagine in care terenul mai este si accidentat.
Cat de accesibil este? Cat de comod? Cat de usor iti este sa te deplasezi?
Este groaznic de greu. Noi mergem cu ATV-urile la raiduri. Utilaje echipate cu cauciucuri speciale de namol, gandite special pentru conditii grele. Stii cat inaintezi pe vremea asta, prin padure? Daca gasesti o zona nepotrivita poti face si 30 de metri pe ora. Asta pe lumina, in conditiile in care ai un singur om pe ATV.
Si sa nu crezi ca pe drumul forestier e mai usor. De cele mai multe ori forestierele sunt mutilate de catre camioanele grele care cara busteni, sau de tractoare, asa ca ideea de drum e o chestie abstracta.
Uita-te in poza din dreapta. Asta este un drum forestier.
Ti se pare nasol? Ei bine, asta este unul dintre cele bune, cu namol subtire.
Un forestier nasol are santurile pana peste roata ATV/QUAD-ului.
Daca vorbim aici de masina, care-i mai grea si se afunda mai usor si daca nu e pregatita pentru drumuri atat de grele precum sunt cele forestiere in conditii de iarna cu temperaturi peste cele de inghet… nu vreau sa fiu acolo, drumul e un iad.
Dar stiu… cand stai acasa, cu laptopul pe picioare sau cu nasul in monitor si cana de ceai pusa langa tastatura, ai impresia ca iarna e o chestie aproape placuta.
Cand esti, insa, in creierii noptii, luptandu-te prin namoale si frig sa gasesti cateva suflete pierdute prin munti si paduri… toate au alta insemnatate.
Asa ca inainte sa-i vorbesti de rau pe oamenii astia de s-au luptat cateva ore sa-i gaseasca pe cei care au cazut cu avionul, incearca sa-ti dai seama prin ce-au trecut si ei.
In incheiere… oare puteau fi gasiti mai rapid?
Eu cred ca intotdeauna e loc de mai bine. Si e loc si de mai mult noroc. Probabil ca ar fi putut fi gasiti mai repede, vorbind acum de situatii ideale in care pune si norocul umarul.
Totusi, nu cred ca exista acum motive ca cei care au intervenit pentru salvarea victimelor sa fie acuzati ca nu si-au facut treaba.
Hai sa asteptam si sa vedem, sa ajutam macar cu un gand bun… nu cu un comentariu rautacios, ca ala n-ajuta pe nimeni.
A, si apropos, stiu ca in goana dupa vinovati pilotul o sa fie si el aratat cu degetul. Va propun, celor care se gandesc sa faca asta, sa citeasca declaratiile directorului ROMATSA, cele referitoare la pilotul Adrian Iovan, in care spune ca doar experienta pilotului le-a salvat viata celor care au reusit sa scape. Sa-l odihneasca in pace.
O noapte usoara tuturor!
Later edit: am uitat sa precizez ceva legat de camerele speciale de noapte, cele dotate cu sisteme de termoviziune si vad ca multi pomenesc de treaba asta, acuzand salvatorii:
a. camerele cu termoviziune de la sol au raza de vizibilitate de cateva zeci de metri. Pomii mascheaza incredibil de bine.
b. camerele cu termoviziune montate pe elicoptere si avioane sunt foarte bune. Dar sa trimiti un elicopter sa zboare la mica altitudine, noaptea, in conditii de ceata inseamna doar ca trimiti alti oameni la moarte. Nu se poate zbura in aceste conditii. In caz ca vreti sa aprofundati, reglementarea Ministerului Transporturilor este aici.
Later update: Sa intelegem autoritatile, sa vorbim putin si despre cei care sunt acolo sus si au grija de noi.
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.