De ce nu mai este populara… muzica populara.

Hai sa definim putin termenii… ce inseamna popular in 2012? Hai sa plecam de la premisa ca inseamna mainstream, cu tot ceea ce inseamna asta, si ma refer la un mainstream care atinge toate mediile de comunicare ale lui 2012, nu doar posturile de muzica dedicate genului.

Asadar… de ce nu este si nu va mai fi muzica populara mainstream?

Nu cred ca problema este in muzica in sine, pentru ca mi se pare ca muzica populara romaneasca are un suflu foarte puternic, are niste ritmuri de scoala si mortii din groapa, are linii melodice geniale. Deci, ca sa trecem peste asta, nu cred ca problema sta in muzica in sine. La fel cum nu cred ca etno-dance-ul sau dance-populara (sau cum vreti sa-i spuneti) incercata de unele trupe este o solutie, ci mai degraba un melange nefericit.

Eu cred ca merge in jos din cauza pachetului de PR si marketing neschimbat de mult prea multi ani. La ce te gandesti cand iti spune cineva “concert live de muzica populara”? Te gandesti la o tanti incotosmanata din cap si pana-n picioare in straie traditionale romanesti, care sta intr-o pozitie ferma si darza, cam nefireasca, si canta pe o voce de cap o melodie care ar putea fi frumoasa.

Hai sa le luam pe rand:

– pozitia aia cu o mana-n sold, cu spatele drept si barbia ridicata, pozitia omniprezenta pe scenele de muzica populara… este fix moartea petrecerii. Pai daca “diva”, daca “primadona”, daca “the fat lady” sta fixa ca un mobilier de trandafr de pe vremea lu’ nea’ nicu (da, cu “n” mic)… apai ce vrei de la cei care ar trebui sa danseze si sa petreaca, sa se suie pe mese?! N-ai cum!

Pai hai sa ne gandim cum arata un show rock… sunt nenii aia cu plete ca Rapunzel si cu negru pe la ochi pe scena, frumosi nu-s, da’ cand se apuca ei sa dea din capatani si sa le fluture parul ala… apai da nebunia in tot poporu’ de la concert!

Uita-te la concertele de hip-hop… se suie pe scena mai multi negri si cand incep ei sa sara, sa urle, sa topaie, sa-si etaleze tangerele de aur de la gat (ma rog, asta nu cred ca are legatura…)… apai sa-i vezi pe cei din sala cum topaie pe picioarele din spate si cu mainile ridicatele in aer!

Hai sa luam in calcul (stiu ca va veti irita) nebunia lui Salam. Oricat ar reusi nebunia lui Salam sa-i umple de urticarie pe toti cei care nu agreeaza manelele… trebuie sa recunoastem ca pentru amatorii de gen salamiada este un spectacol total.

Si revenim la show-ul de muzica populara, acolo unde o tanti, un nene, sau o tanti impreuna cu un nene stau la punct fix pe scena, cu spatele drept si cu cate-o mana in sold. Pai gasesti mai mult dinamism la un club de lectura bacoviana…

– cantatul pe vocea creepy. Muzica populara romaneasca e o muzica eminamente frumoasa, asa cum spuneam si mai devreme. Cu versuri frumos mestesugite, exprima foarte bine stari, are poveste, are talc, are poante. Dar cand vine cate o tanti si-o canta undeva acolo sus, intr-o octava imposibila, pe-o voce de cap, creepy si chinuita… apai eu, care sunt in sala, cum sa tin pasul cu ea?

O lege a muzicii spune ca trebuie sa faci melodia astfel incat publicul sa o cante odata cu solistul. Pai nici daca-l trec la eunuci pe prietenul Max, el nu va reusi niciodata sa cante asa sus precum canta majoritatea solistelor si solistilor nostri.

Deci, din punct de vedere al show-ului, muzica populara romaneasca este lipsita din start de doua avantaje foarte importante.

Hai sa vorbim din punct de vedere al PR-ului… despre ce se scrie prin ziare de cativa ani incoace. Sau, mai corect, despre cine se scrie? Ati vazut, cu cateva foarte mici exceptii, sa se scrie despre cantaretii de muzica populara?

O sa-mi spuneti ca nu sunt de interes si de-aia nu se scrie. Iar eu o sa va raspund ca… daca vrei sa fii de interes poti ajunge. Si nu ma refer la scandaluri sexuale si alte dude mizere de genul asta ci… la a te deschide si a incepe sa fii mai sincer.

Stiu cativa cantareti de muzica populara care fac multi bani. Si cand spun multi… spun multi. Dar daca cineva ii intreaba… ei se descurca cu greu. Pai daca si varfurile muzicii populare se vaita de foame… pe cine sa intereseze ce fac niste subnutriti?! Toti se ascund in spatele lui “sarac dar cinstit” de parca ar fi rusine sa castigi bani din meseria ta. Cei despre care spun eu au niste vile P+3, Q7, Q8, X5 sau alte SUV-uri scumpe, dar cand dau un interviu se cocoseaza ca niste ghiocei si spun, cu ochi umezi de caprioara slabanoaga, ca viata e greu.

Si zic din nou… PR-ul include si etalare. Desigur, o etalare de bun-simt si cu o certa eleganta, dar este necesara pentru ca oamenii sa se uite la ei si sa spuna “asta vreau cand ma fac mare”, e o treaba inspirationala foarte puternica. Ca de-aia ne uitam toti cu admiratie la Ion Tiriac, pentru ca a cladit cu mana si creierul lui un imperiu, nu pentru ca apare la teveu si zice “mi-e cam fomica”.

Bun, eu am zis… tu ce parere ai despre muzica populara romaneasca si declinul ei?

p.s. Puteam lua de pe YT un clip care sa exemplifice ce-am spus mai sus dar nu am vrut ca postul sa fie considerat un atac la adresa cuiva, asa ca am ales sa nu pun.

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • alina
    • 22.04.2012

    am vrut sa scriu bilete, nu bile!

    răspunde-i
  • alina
    • 22.04.2012

    Nu prea sunt de acord cu tine. Eu, zilnic, cum deschid televizorul dau musai de una sau mai multe vedete populare, la Maruta, la acces direct, cireasa de pe tort, neata cu razvan si dani,rai da’ buni etc..Ca sa nu mai vorbim de postul public tv care are si o emisiune, alaturi de tezaur folcloric(da, stiu!), o data-n viata. De Pasti a fost muzica populara pe toate posturile, inclusiv emisiune la gabi firea cu Sofia Vicoveanca (saptamana aceasta va fi invitata Matilda Pascal Cojocarita), concert cu Tudor Gheorghe pe antena 3 si emisiune interviu cu Grigore Lese. Ca sa nu mai vb de d-l Enceanu & Matu care vin tot timpul la Maruta, de Laura Lavric, Niculina Stoican, Maria Carneci si altii aproape omniprezenti. Mai sunt si cei care apar in reclame, cei implicati in scandaluri, mosteniri si altele. Nu mi se pare ca e un domeniu care sa sufere, sunt oameni care-si fac treaba bine si duc mai departe traditia si folclorul. Bun, mai sunt si niste lepre care vor doar bani si faima si care, culmea s-au apucat chiar sa compuna folclor, asta ar fi o discutie separata si destul de lunga. Sunt si interpreti pe care as dori sa-i vad mai des dar le respect discretia si ma bucur de fiecare aparitie. Cat despre partea cu statu’ drept si teapan pe scena, iar nu-s de acord. Sunt oameni si oameni, cand ai fost ultima data la un concert folcloric? La sarbe, la batute, la hore nu cred ca sta cineva teapan pe scena, de ex Laura Lavric(cu Zi-i Vasile zi-i)! In plus sunt ansambluri de dansuri care se misca tot timpul, daca solistul e mai batraior si oboseste ushor. Acum na se prea poate sa gresesc, privind asa din exterior, poate ai tu date legate de vanzari de albume, bile si audiente, dar mie sincer mi se pare ca-n ultima vreme suntem invadati de populari si de folclor(nu tot timpul de cea mai buna calitate insa). Unde mai pui ca si ia e foarte la moda acum! Scuza-mi digresiunea!

    răspunde-i
  • fj13
    • 21.04.2012

    Pai,depinde de care muzica populara asculti.Populara aia,care e prezenta mai mereu pe anumite posturi sau populara aia,care inca pastreaza urme de la mama ei.
    Mie-mi place muzica populara,dar populara “cool” nu ma incalzeste cu nimic.

    răspunde-i
  • Paul
    • 12.04.2012

    Pai muzica populara romaneasca e omniprezenta la nunti, boteze si alte sarbatori asemanatoare. Tuturor ne face placere sa o ascultam si trebuie sa ai o tehnica vocala impresionanta sa poti canta. Consider ca muzica populara nu va murii niciodata.

    răspunde-i
  • Simina
    • 11.04.2012

    Sunt cateva melodii care chiar imi plac.Si sunt din generatia tanara.

    răspunde-i
  • NICOLETA
    • 11.04.2012

    De acord cu tine ca “punerea in scena”a spectacolelor de muzica populara,este ramasa in urma,dar se adreseaza unui public batran(in majoritate),deci cred ca daca s-ar schimba,bunicii s-ar uita”crucis”!

    • Cabral Ibacka
      • 11.04.2012

      🙂 Pai tocmai asta-i problema, ca au ajuns sa se adreseze numai unui public batran!

    răspunde-i
  • iperu
    • 11.04.2012

    Mie mi se pare ca fiecare gen de muzica are ascultatorii ei.

    Cred ca in preponderenta in mediul rural exista o lume care asculta multa muzica populara, doar ca mare parte din aceasta lume nu are acces la Internet, MTV, etc, deci nu prea are cum sa se exprime in ceea ce vedem noi cel mai des.

    Deasemenea am intalnit persoane care recunosteau interpreti, melodii si textele de la melodii ale muzicii populare, fapt care provenea de la contextul ca parintii ascultau muzica populara acasa, iar la copii treaba asta se lipeste de subconstient cred fara sa-si dea seama, asa cum eu ma surprind ca stiu toate textele de la melodiile Abba.

    Nu in ultimul rand, chiar si pentru unele emisiuni “mondene” anumiti interpreti de muzica populara sunt un fel de star-uri, probabil din ricoseu de la una din cauzele de mai sus 🙂

    • Cabral Ibacka
      • 11.04.2012

      Da, numai ca genul asta are ascultatori din-ce-in-ce mai putini, spectacole rare si expunere descrescatoare…

    răspunde-i
  • roxana
    • 10.04.2012

    Vreau sa te rog ceva, fara legatura cu postul tau. Arunca un ochi aici: http://www.youtube.com/watch?v=kg9lO61kXiM&feature=youtu.be si da-mi o idee pentru un titlu. (am pus Boxer vs. Perus intr-o stare cu totul lipsita de inspiratie 😀 )
    Mercic!

    răspunde-i
  • Andrei Ardeleanu
    • 10.04.2012

    între era întrebarea
    La ce te gandesti cand iti spune cineva “concert live de muzica populara”?

    răspunde-i
  • Andrei Ardeleanu
    • 10.04.2012

    Generalizarea nu are darul de a face dreptate.
    Nu toată muzica românească este la fel.
    Așa cu nu toate piesele rock sună la fel, nu toate piesele hip-hop au text vulgar, nu toți cântăreții de blues sunt negri, nu toate manelele sunt cântate de și pentru tâmpiți, iar exemplele pot continua.
    Așadar, nu toți interpreții de muzica populară românească sunt vinovați de păcatele cele mai grele… Iar cei nevinovați s-or simți nedreptățiți, și asta chiar e păcat.

    <>

    La Grigore Leșe, la Tudor Gheorghe, la Sofia Vicoveanca, la Furdui Iancu. Și la alții, mulți.
    La duioșie, la forță, la horă, la dor, la jale, la frumos, la bun.

    • Cabral Ibacka
      • 10.04.2012

      Nu toata muzica romaneasca este la fel. Da, asa-i, la fel cum nici toata varza murata nu-i la fel de murata.
      Andrei, ce-ai vrut sa spui cu comentariul tau? Ca nu-s toti la fel? Da, stim asta, oamenii sunt unici prin definitie.
      Dar daca vorbim de un gen de muzica atunci nu generalizam ci… vorbim de o nisa.
      Iar nisa asta se prezinta fix cum am spus. Nu ca asa o vad eu, ci… pentru ca asa este. Ca sunt 2-3 exceptii… asta nu inseamna decat ca se poate dar nu se face.

    răspunde-i
  • Loading...