Am copil. Bun sau rau, urat sau frumos, destept sau… mai putin destept, e al meu. Si am o datorie in a-l educa, prin orice, cat mai bine. Am datoria de a-l invata si a-l disciplina. Dar prima datorie a mea, ca parinte, este sa-l tin intreg, sa-l feresc de pericole pe cat de mult pot eu, sa-l livrez la majorat cu toate piesele pe inventar, in stare foarte buna.
La datoria asta cu tinutul intreg intra si apararea copilului in fata riscurilor aparute in timpul deplasarilor.
De exemplu, sa-l tin de mana cand traversam strada. Sau sa-i cumpar scaun special pentru copii si sa-l transport doar asa cu masina.
Daca in Franta te prind cu copilul in masina, fara scaun, iti administreaza o amenda de te ustura rinichii cateva saptamani. La fel in Germania, Suedia, SUA, etc.
In schimb, la noi… depozitam copiii in portbagaj. Cate doi, ca daca se intampla ceva si vine descarcerarea, sa faca macar unul din doi.
Da, stiu suna crud si nemilos. Dar astea-s doar cuvinte, in timp ce la parintii lor vedem fapte. Daca Nubira asta cu copiii in portbagaj loveste ceva la 40km/h, atunci copiii se vor fi lovit la cap, fata si tors, de bancheta. Care bancheta nu este gandita sa protejeze oameni, asa ca nu are zone de absorbtie a impactului pe partea cu portbagajul, copiii se vor lovi de niste suprafete tari si contondente.
Dar hai sa spunem, de dragul discutiei, ca parintele de la volan este extrem de atent si ca merge incet, deci nu poate lovi pe nimeni. OK. Si daca intra cineva din spate in Nubira aia, ce se intampla?
Daca cel care intra din spate este in franare, atunci botul masinii respective va intra direct in bara Nubirei, iar copiii vor fi proiectati in afara masinii, prin luneta, lovindu-se si de marginea inferioara a hayonului, acolo unde incepea geamul. Asta inseamna taieturi, fracturi multiple, mutilari. Si, de cele mai multe ori, inseamna gaturi rupte, iar asta inseamna deces.
Daca, insa, cel din spate loveste Nubira si nu are timp sa franeze, atunci botul masinii lui se va urca pe bara Nubirei si va lovi direct hayonul masinii. Hayon care va intra in masina, peste copii, si-i va strivi. Nu mai spun care-s urmarile, ma furnica pe sira spinarii numai la gandul asta…
Daca lovitura va fi in lateralul masinii, in zona montantului C (sau D), atunci copiii vor fi aruncati din soc direct in zona de impact. Si cum, dupa cum ziceam, portbagajul nu este gandit sa apere oameni in caz de impact, toate tablele si plasticele rupte si indoite de impact li se vor infige copiilor. Peste tot.
Da, copii pe care tu i-ai facut si de care trebuie sa ai grija. Dar pe care-i expui unor pericole incredibil de mari.
Pentru ca daca-l intrebam pe domnul cu Nubira cum i se pare traficul din Bucuresti o sa spuna dintr-o suflare Ceee?! Toti merg ca nebunii, e plin de accidente, ti-e si frica sa iesi din casa!
Si totusi… si-a bagat copiii la cala.
Si in caz ca spui Sunt copiii lui, e treaba lui!, te intreb ceva: daca tu esti cel care, din greseala si fara sa vrei lovesti Nubira aia din spate? Iti spun eu ce se intampla, tocmai te-a transformat pe tine intr-un omorator. Si nu despre implicatii legale vorbesc eu acum, ci despre ce se va intampla in sufletul tau cand vei vedea ce tocmai ai facut… Stiu ca e un post dur, care nu cauta sa handle with care. Nici n-am vrut asta.
Ei bine, si cazul cu Nubira este doar unul. Cel mai intalnit caz este cel al copilului care isi face fata praf in bordul masinii parintilor lui. Sau care isi face capul praf in stalpii masinii. Sau isi frange coloana vertebrala. Sau zboara prin geam.
De ce? Pentru ca printii lui nu sunt in stare nici macar sa-l lege in centura masinii (ca sa nu mai spunem sa-i cumpere un scaun special).
Cat de des vezi imaginea asta? Stiu, foarte des. Si ma oftic, caci ei sunt pusi sa fie atenti la masinile cu RCA-ul expirat si sa verifice daca ai extinctor, cu toate ca mi se pare ESTE mai importanta siguranta copiilor. Si daca pe parinti nu-i duce capul… pe pitici trebuie sa-i protejeze cineva…
Ceva de completat sau de contrazis?
P.S. Pune mouse-ul peste fotografiile din post, sunt animate (prin Thinglink, via).
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.