Cum se vede ACTA – ACCC de la mine din cartier.

In primul rand… eu cred ca o parte cruciala a lui „a sti” este „a te interesa„.

Pentru ca niciodata informatia completa nu-ti va fi pusa cu flori la picioare. Pentru a ajunge la ea e nevoie, in primul rand, de putina vointa.

In al doilea rand… eu n-am nimic cu baiatul asta din filmul de mai jos. Eu sper, pentru binele lui, ca e un foarte bun actor. Ca de nu… e trist. Insa cred ca sunt mult prea multi care au aceleasi cunostinte despre ACTA-ACCC ca si el.

Am fost la o masa rotunda pe tema ACTA-ACCC, am ascultat doi oameni avizati, am pus cateva zeci de intrebari… am tras o concluzie. Sunt ANTI-ACTA* sau, mai corect, ANTI-ACCC**.

Ce ma face sa spun NU- ACTA / NU – ACCC este – in primul rand – faptul ca toata povestea este coafata intr-un fel care sa prosteasca publicul si sa ne arate iepurele din palarie.

Ei spun ca vor sa protejeze creatorii de continut. Nimic mai fals, legile in vigoare deja ofera protectia de care creatorii de continut au nevoie. Vorbind exclusiv de Romania, la noi e nevoie de aplicarea legii si de un organism de control mai cu vitamine, nu e nevoie de alta lege.

In fapt, ei vor sa monitorizeze totul, prin prevederea care da dreptul si obligativitatea furnizorilor de internet sa se uite la tot ce facem noi pe net. Adica, sa aiba – in sfarsit – metode legale de a ne supraveghea miscarile si in on-line.

Mai mult decat atat, prin motivatia ca vor sa ofere variante mai simple si mai directe de a actiona in cazul in care un individ fura continut protejat, ei ascund altceva… o posibila cenzura!

In fapt, ei vor sa mute puterea de decizie a unei instante judecatoresti in mana… unor S.R.L.-uri!  Daca ACTA / ACCC trece, cand un creator de continut (S.R.L.)  are banuiala ca eu downloadez ceva non-cuser… ia legatura cu un alt S.R.L. – furnizorul meu de internet si mi se taie macaroana pronto, fara sa se treaca printr-un proces corect, la un tribunal. Deci… daca eu iau parte la un protest pe retelele sociale, de exemplu, si devin deranjant… mi se taie accesul la net direct, fara alte deranjuri inutile.

Ei spun ca a venit momentul ca furtul sa fie stopat si pedepsit. Sunt 100% de acord cu ei, insa intrebarea este… cat de departe mergem?

Pentru ca, de ma intrebi pe mine, intr-un fel pedepsesti un om care fura continut pentru a obtine avantaje materiale, si altfel il pedepsesti pe unul care o face pentru a folosi respectivul continut la el in sufragerie.

Insa ACTA / ACCC prevede pedepse penale pentru activitatile facute de persoane in scop personal si nonprofit. Si aici mi se pare ca deja se ajunge prea departe.

Si-acum v-o spun pe cea finala: tot ce-am scris eu de mai sus e adevarat si… e minciuna in aceeasi masura. De ce? Pentru ca – si asta mi se pare cea mai nesimtita parte a ACTA / ACCC – tratatul este ambiguu, este alambicat si lasa loc la interpretari de orice fel.

Pana la urma nu este un patent sau un ciocan, tratatul asta este un multi-tool: depinde la ce vrea sa-l foloseasca cel care-l are in mana.

Iar ambiguitatea si inexactitatile astea ma fac sa ma gandesc la un singur lucru: abuz.

Si din toate aceste motive… sunt contra ACTA, contra ACCC.

*ACTA – Anti-Counterfeiting Trade Agreement

**ACCC = Acordul Comercial de Combatere a Contrafacerii

*** ACÎC = Acordul Comercial Împotriva Contrafacerii

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • […] Pentru ca discutia pe tema drepturilor de autor din postul La calculator dai banii numai pe hard, softul e moka. nu are nicio legatura cu ACTA-ACCC. Despre tratat am vorbit in postul Cum se vede ACTA-ACCC la mine in cartier. […]

    răspunde-i
  • Dragos
    • 20.02.2012

    Există cazuri. Nu mă refer la cei prezenţi sau la cei aflaţi în cunoştinţă de cauză. Mă refer la cei care erau de la început pe sistemul „du-te fraiere la proteste, eu stau acasă, logat pă vplay”. Asta e muniţie pentru ei. Aşadar cei cu durere în cot se dau mai cocoşi. Dar continuăm … 😀

    răspunde-i
  • Dragos
    • 20.02.2012

    Eram la 10-15 metri de locul acestui interviu. Cei de la Prahova TV au vorbit şi cu un prieten din Băicoi, care a explicat frumos şi în cunoştinţă de cauză despre ACCC/ACTA. Ei au ales să dea pe TV asta. Din acel moment protestul de la Ploieşti a devenit din ceva mic ceva „mic şi ridicol”. Poate mai spre primăvară ne ‘spălăm’ imaginea printr-o acţiune mai puternică.

    • Cabral Ibacka
      • 20.02.2012

      Sunt sigur ca protestul nu a insemnat ce a reusit sa spuna baiatul din video, ci mult mai mult.
      Si nu spune ca „a devenit ceva mic si ridicol”, nu cred ca are nimeni impresia asta.

    răspunde-i
  • calu lu fat-frumos
    • 20.02.2012

    Asa se intampla cand viata o ia inaintea legilor. Nu se gandea nimeni c-o sa putem partaja filme on-line cu miile. Si acum se incearca dregerea busuiocului si daca tot o facem, sa strangem putin cureaua ca on-line-ul asta a devenit periculos (vezi hackeri, vezi spargeri de conturi, vezi inselaciuni, discutii intre teroristi etc) ceea ce scapa statului de sub control. Faptul ca descarc si partajez MOKA un film nu e infractiune, pentru ca altfel, daca vad cu 10 prieteni un film riscam sa fim arestati ca ar trebui sa plateasca toti drepturi de autor, bilet ca la cinema si eu sa vars banii la agentia aia. Ascult muzica in masina cu 4 prieteni, iar belea, ca astia trebuie sa plateasca. S-aude pe fundalul unui filmulet la nunta sau ziua ta o muzica, pac pac arestat. Unde ajungem? Clar companiile trebuie sa gaseasca alta solutie. Iar calculele astea de pierderi (ca daca inmultim 500 peers cu 20 euro un Blu-ray iti da pierdere 10.000 euro) asa cum calculeaza ei in foamea de bani, e total falsa. Sunt de acord cu pedepsirea celor care fac bani din asta. Si oricum marii producatori de filme castiga la greu, cu toate torrentele. Cum necum, netu i-a dat pe toti peste cap 😀

    răspunde-i
  • Di
    • 20.02.2012

    Sa speram ca trecem si peste hopul asta cu bine si nu o sa avem parte de asa ceva! NU ACTA!

    răspunde-i
  • Gabriel Toma
    • 20.02.2012

    As fi bagat un comentariu inteligent, dar m-ai inspirat sa fac un post.Asa ca,prietene, cu respect:

    http://dongabone.com/2012/02/19/cum-se-vede-acta-de-la-mine-din-batatura/

    răspunde-i
  • […]  și inspirat de prietenul Cabral,  care în ultimul său post a atacat din nou problema ACTA, m-am decis să-mi spun si eu […]

    răspunde-i
  • Vlad
    • 19.02.2012

    Am mai multe obiectii la textul pe care l-ai scris:

    1. In ceea ce priveste furtul, este irelevant daca folosesti materialul furat pentru a-l asculta la tine in casa sau pentru a-l distribui mai departe contra cost, sunt doua infractiuni separate.

    Prima, este furtul, a doua este distribuirea de material furat. Evident, al doilea caz implica si furt si distribuire si este mai grav, dar si furtul trebuie pedepsit, orice forma ar avea el.

    Ca sa fac o analogie. Una este sa rapesti o persoana si alta este s-o rapesti si s-o scoti la prostitutie. Asta nu inseamna ca n-ar trebui sa pedepsesti individul care doar rapeste ca nu e asa grava fapta, il pedepsesti mai putin, ce-i drept, dar il pedepsesti.

    Concret la caz. Cel care fura material piratat si-l asculta/vede/joaca/foloseste in casa este la fel de vinovat de furt ca si cel care il distribuie mai departe pentru a scoate bani. Cel de-al doilea insa este vinovat si de distribuire de produse ilegale.

    In ceea ce priveste furtul doar, amandoi sunt la fel de vinovati.

    2. Este o greseala de argumentare, greseala pe care am vazut-o la sute de persoane, sa dea exemple numai scenarii exagerate.

    De exemplu, ziceti ca o sa vina producatorul de continut si o sa taie netul cui i se arata, sau ca o sa-ti taie netul daca sustii opinii mai revolutionare pe facebook, sau ca vor sa-ti urmareasca traficul pe net ca sunt interesati de site-urile de dildauri pe care le accesezi. Sau ca vor fi numai abuzuri.

    Stii ca aceeasi retorica o folosesc si republicanii din USA cand vine vorba de legalizarea homosexualitatii. Zic ca o sa vada pe strazi numai homosexuali cu pene roz in timp ce se mangie in parcul pentru copii. Sau cand e vorba de legalizarea drogurilor, zic ca o sa vada numai tineri care se bat cu dragoni imaginari pe strada si incearca sa decoleze de pe zgarie-nori.

    Sa stii ca orice masura o poti contrazice pe motiv de abuz sau situatii exceptionale, orice masura. Totusi, e o greseala sa faci una ca asta.

    Si la aeroport controlorii au dreptul sa te tina nu stiu cate ore pe motiv ca pari suspect. Totusi, de cate ori ti s-a intamplat? Sau unei cunostinte? Evident, cand s-a inaintat masura asta initial, toata lumea vedea doar abuzuri si camere pline de oameni nevinovati dezbracati pana la chiloti ale caror bagaje sunt controlate de autoritati nemernice, nu pentru posibile obiecte ilegale, ci doar pentru a mentine teroare sau cine stie ce alte scenarii conspirationiste.

    A nu se intelege ca sunt pentru ACTA. Chiar dimpotriva, dar motivul pentru care nu sunt pentru ACTA e acela ca vreau chestii gratuite (piratate) in continuare.

    Restul de argumente cad, deoarece n-ai cum sa aperi dreptul de a fura, nici cu violare de intimitate, nici cu abuzuri, nici cu taieri de net. Alea sunt supozitii exagerate, furtul este ceva concret.

    • ANA
      • 06.03.2012

      Vlad, esti cel mai sincer pe aici! Subscriu la tot ce spui.

    • Radu T.
      • 25.02.2012

      Legat de primul punct… ( 😛 ) povestea e dubioasa rau cu informatia digitala. In lumea reala s-ar transpune cam asa: toata lumea care trece prin fata unei vitrine e extrem de nemultumita ca nu poate manca acele ciocolate apetisante. Insa in lumea digitala gasesti rapid solutia. „Spargi vitrina” si mananci. N-o VINZI mai departe, normal. Insa te bucuri de ea. La fel cum te bucuri de o piesa de teatru. Te bucuri de munca neobosita a actorilor, care stau si invata replici interminabile, a scenaristilor, regizorilor, sunetistilor, a celor care se ocupa de recuzita, de decoruri, etc. Exemple ar mai fi. Insa lumea nu tipa ca nu are acces la un teatru gratuit sau ca nu poate manca tortul ornat frumos din vitrina. In lumea digitala pot. Trebuiesc schimbate regulile in asa fel incat ambele tabere sa fie multumite. Vreti gratis? Aveti constiinta si donati. Vreti softuri cu preturi diferentiate pe zone? Iese scandal. Adobe isi vinde produsul mai scump in afara USA pentru ca E PRODUSUL LOR. Asa cum vinul Murfatlar (exemplul asta-mi vine in minte, ca-i probat 🙂 ) e mult mai scump pe rafturile din Paris decat in Romania. Vreti Open Source? Creativitatea, cercetarea, inovatia intr-un astfel de soft sau joc devin… facultative. Depinde de pasiunea comunitatii care contribuie. Insa nu-s garantate de cele mai multe ori. Oamenii lucreaza la un asemenea software in timpul liber. Insa industria care foloseste softuri de muzica, de grafica 2D, 3D, nu are timp sa astepte dupa asemenea softuri (din pacate). Vreti schimbate regulile? Vreti o utopie in care sa nu mai existe bani, vreti servicii contra servicii, trocuri, vreti economie bazata pe resurse ca-n Zeitgeist? Puneti-va mintea la contributie si aduceti sau sugerati solutii CLARE, care sa mearga. Sa criticam e usor. Dar e cumplit de greu sa misti motorasele pentru toti.

    răspunde-i
    • Cabral Ibacka
      • 19.02.2012

      Sunt mancaruri de peste, dar specii diferite.
      Sunt doua discutii pe tema Sabam. Prima este Scarlet versus Sabam, a doua Sabam versus Netlog.
      Discutiile se refera la faptul ca un provider de net nu poate pune filtre generale asupra tuturor userilor.

      Insa povestea e tangentiala, nu neaparat perpendiculara.

      Cat despre articol… citez: Asta deoarece nimeni nu ar mai avea dreptul să mai asculte o melodie sau să vedă un clip fără să plătească pentru asta.

      Poate ca autorul vede ceva groaznic in treaba asta. Dar asa ar fi corect…

    răspunde-i
  • d-petre
    • 19.02.2012

    De multe ori, drumul spre iad e pavat cu intentii bune.

    răspunde-i
  • Loading...