Cum află toți că prostu-i prost?

beans-flatulence_5Pe lumea asta nu mi se pare că exista moment mai penibil decât ăla în care tocmai mi se dovedește că m-am dat deștept degeaba.

Nu mi se pare penibil să nu știi. Nu mi se pare penibil sa nu fii informat. Nu mi se pare penibil să nu fii în stare sa evaluezi o situație sau să tragi o concluzie.

Mi se pare însă complet, total și perfect penibil să se dovedească faptul că ai vorbit fără să știi, fără să ai informațiile, fără să înțelegi situația.

Este, pentru mine, complet si perfect penibil să te dai deștept cu niște concluzii bazate pe informații empirice, pe supoziții subțiri si pipăieli superficiale.

De ce e atât de penibil?

Pentru că doar un prost vorbește înainte să știe. Doar un prost vorbește înainte să aibă toate informațiile.

Și mai presus de toate, doar un prost vorbește înainte să întrebe.

Pentru că un neinformat… se poate informa. Unul care nu știe… ei bine, poate afla. Unul care nu înțelege poate strânge mai multe informații pentru a trage concluzia corectă.

Dar prostul… dragii mei, prostul e prost.

Și mai e ceva cu prostul: pentru că el vorbește întotdeauna înainte de a gândi… află toți că-i prost, de parcă n-ar fi ajuns că știu deja părinții, prietenii apropiați și vecinii.

În caz că vă întrebați care-i faza cu fasolea cu care am ilustrat postul… cum se spune despre a te comporta ca un prost? A da cu… mucii în fasole. Da,din imagine lipsesc mucii. Din respect.

Deci… cum facem cu vorbitul înainte de gândit?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Traian
    • 18.03.2014

    “NU te pune cu prostul , te va cobora la nivelul lui si te va bate”

    răspunde-i
  • ramona.buc
    • 13.03.2014

    |Nu te pune cu prostul ca are mintea odihnita”- scurt si cuprinzator :))

    răspunde-i
  • Cronos
    • 13.03.2014

    Iote ca mie Sfantu` Trafic imi permite sa-mi stric ochii citind si articolul si comentariile…ba chiar sa-mi arunc si parerea pe aici.
    Ce`avem noi aici?
    Una bucata (mare) de om iritat incercand in mod diplomativ sa-si verse amarul catre colegii (stai ca asta e alt articol…) de conversatie.
    2 intrebari la inceput si final de articol,ce demonstreaza ca tropaitul pe taste il relaxeaza pe autor, acesta evoluand pozitiv de la “cum afla toti…” la “cum facem cu…”
    Amu…avem clasica problema cu definirea termenilor…nu degeaba parca nea Aristotel recomanda ca inainte de a incepe o discutie sa ne definim termenii. In speta, “prostul”.
    “Mi se pare însă complet, total și perfect penibil să se dovedească faptul că ai vorbit fără să știi, fără să ai informațiile, fără să înțelegi situația.” Corect.
    Eu as privi situatia din doua unghiuri.
    1. Exista posibilitatea ca o persoana sa se manifeste intr-o anumita maniera care te face sa consideri ca a vorbit fara sa stie/inteleaga/etc, desi a facut-o in cunostinta de cauza, urmarind doar un scop distructiv. Ei, aici vorbim de cineva care “o face pe`a prostu`”, cu un scop bine determinat si adresandu-se unui public tinta ce “musca” la astfel de reactii. Si in “bransa” voastra, slava cerului aveti suficiente astfel de situatii…
    Ce e de facut cu ei? Ce faci cu orice alt tip de agresor banuiesc.
    2. Exista desigur si situatia in care personu` in cauza…chiar se incadreaza in termenul de “prost”…si muuuuuuuulte cazuri cunoastem cu totii.
    Vorbesc de oamenii care aleg sa-si exprime o parere legata de subiectul in discutie, chiar daca are sau nu legatura cu acesta, chiar daca stie/intelege sau nu.
    Ei pur si simplu Trebuie sa se exprime.
    Explicatii psihologice sunt o multime, acoperind o plaja cu nisip fin intre dorinta (constienta au ba) de apartenenta la un grup, pina hat departe, la dornta de apreciere, recunoastere.
    Problema nu e aici. E bine ca omu` vrea sa se exprime….numai ca nu prea o face cum trebuie.
    De ce?
    In umila mea opinie…din doua cauze: lipsa unei educatii in materie de exprimare si feedback-ul primit pina acum de la societate.
    Cand vorbesc de educatie, nu pot sa-mi scot din minte fragmentele alea de film american in care pustii de mici sunt incurajati sa Discute liber, sa se Exprime, sa Dezbata. Sa invete ca inainte de a-ti forma o parere e bine sa fii atent din ce o construiesti, ca nu exista adevar absolut, ce e aia o obiectie, cum demontezi o obiectie, etc, etc
    Iar cand vorbesc de feedback-ul primit pina acum…imaginatia mea bolnava creeaza un scenariu in care un astfel de exponat e pus pe o insula cu zece alte persoane ce nu au de gand sa ii menajeze sufletelu` sau sa treaca cu vederea iesirile sale…
    In scenariul meu, nea omu` ori se sinucide, ori se retrage din grup, ori invata sa numere macar pina la 10 inainte de a emite sunete articulate.
    Hai ca so dat verde la semafor!

    • lotusull
      • 13.03.2014

      🙂
      Si nu, nu stricam nimic, doar ne jucam 🙂

    • lotusull
      • 13.03.2014

      Am aceeasi parere despre normalitatea aia statistica – doar ca nu ma doare capul din cauza asta, nici macar petalele 🙂
      Ce zici de atipic in loc de anormal ? 🙂
      P.S.
      Uneori chiar ” stiu ca nu stiu nimic ” 🙂

    • Cabral Ibacka
      • 13.03.2014

      Atât, dar atât de frumos îți mulțumesc pentru comentariul ăsta că nici nu-ți închipui!

    • lotusull
      • 13.03.2014

      Da, dorinta de apartenenta la un grup anume, dorinta de recunoastere si de validare/ confirmare a ceea ce consideram noi a fi un adevar la un moment dat. Ptr ca intr-un fel sau altul cam asta cautam cu totii, validarea propriei experiente de viata si gasirea altora cu experiente asemanatoare – oare asa s-o fi nascut normalitatea statistica ?:) In plus, ca sa recunosti ca nu stii trebuie sa ai constiinta acestui fapt; iar daca mai pui si orgoliu care nu-ti permite sa nu stii… 🙂 Ma opresc aici ca nu vreau sa dau in fasole cu oaresce 🙂
      Am gasit ceva fain. Cel mai mult mi-a placut cum suna:
      ” “Spun și înțelepții prostii, dar le mai selectează.” 🙂
      Restul il gasesti aici:
      http://webcultura.ro/o-scurta-istorie-a-prostiei/

    răspunde-i
  • Apotem
    • 13.03.2014

    Sa luam de exemplu politica: nu putem urmari tot ce zic si fac 600 de parlamentari plus 500 de la guvern plus 1000 de la Cotroceni, dar trebuie sa avem o opinie, trebuie sa votam, trebuie sa discutam chiar daca nu suntem analisti politici de maxim nivel.
    Culinar, gresim una, alta, imputim blocul si cartierul cu creaatiile noastre culinare sau nu insa nu putem urmari ultimele creatii culinare japoneze sau ultimele delicatese frantuzesti…
    Postul asta, am citit articolul, mi-am format o parere, nu am timp sa citesc toaaate comentariile dar totusi imi spun parerea.

    Prostii sunt prosti punct, catalogarea lor e subiectiva si tie de fiecare in parte, dar sa ne grabim cu acuzele fiindca suntem nervosi iar cel in cauza nu au citit aceeasi carte ca noi in aceeasi zi si nu a tras aceleasi concluzii e copilaros (ceea ce e uneori vesel).
    Cred ca prostia e ceva atat de trist incat nici nu merita pomenita, pomenit ca totusi sunt lucruri frumoase pe lume, iar tu m-ai facut sa pierd trei minute sa scriu despre ceva ce nu as fi gandit ca voi scrie.

    • Cabral Ibacka
      • 13.03.2014

      Da, cum sunt unii oameni nu mă interesează decât în contextul în care ce fac ei mă afectează.

      Și legat de al tău ”trebuie să avem o opinie”… mi se pare atât de dureros de greșit. Dar poate greșesc…

    răspunde-i
  • gogu
    • 13.03.2014

    cum zicea si nenea ala cu energia = masa inmultita cu o constanta, daca judeci un peste dupa abilitatea de a urca in copac mereu va fi prost. Acum, daca pestele cu pricina se da maimuta care a trait toata viata in copac, nu prea ai ce sa-i faci pana la proba contrarie, care vine, inevitabil, cand va fi necesara demonstratia de cocotare in pom.
    Pana atunci eu cred ca doar putem sa-i lasam in lumea lor, caci mai devreme sau mai tarziu se vor trezi.
    Altceva nu cred ca avem ce sa facem cu ei.

    răspunde-i
  • Sorin Blotor
    • 13.03.2014

    Haaaa, da-i doamne romanului mintea de pe urma!!!
    Stii ce cred Cabral, fara sa vrem facem parte din cand in cand din aceasta categorie. Nu stiu de ce, dar parca face parte din ADN-ul nostru. Astia suntem ca si constructie. Bine ca avem apoi puterea de a cerne ceea ce am facut (unii…), nu ma dau rotund, dar, mi-am insusit obiceiul de a reverifica ce fac si ce spun pentru a diminua orice recul. In orice caz simt ca-i un pic de mustrare de constiinta aici, vis-a vis de postul tau. SI faza cu fasolea, m-ai terminat omuleee!!! Nu am mai avut parte din decembrie cand am fost acasa….

    • Cabral Ibacka
      • 13.03.2014

      Uite ce spuneam mai sus:

      Raportați la diverse contexte suntem neinformați, neștiitori sau neprofesioniști.
      Dar nu proști.

    răspunde-i
  • Rina
    • 13.03.2014

    gandit? ce e aia? 🙂
    stii vorba aia: nu te pune cu prostu’ ca te aduce la nivelul lui si te bate prin experienta? aplic-o! 🙂
    prosti “ie” multi si mai se si inmultesc – nu pune tu la suflet prostia lor, lasa-i in plata.. cui s-o nimeri si vezi de viata ta – eu asa fac – stii ce simplu e? pft! parca am 20 de kile mai putin pe umeri de cand las fiecare sa se dea cu capul de peretele favorit, chiar daca usa e la doi milimetrii langa el/ea 🙂

    BTW – poza cu fasolea – te urasc! acu’ mi-e foame!! 😀 😀 😀

    răspunde-i
  • Adrian
    • 13.03.2014

    Dupa ce am citit primele 3 paragrafe m-am uitat mai atent la poza sa vad daca se vad si mucii pe acolo ^^.

    Nu cred ca avem ce sa facem cu omul prost. De obicei il vezi de la distanta (are tendinta de a semnaliza mandru prostia).

    Din experientele mele, nu ai cum sa-l educi pentru ca “el stie mai bine” si nu conteaza ca ai ani de experienta in domeniu, el dupa ce a citit 2 articole pe net este deja Ninja level .

    • Adrian
      • 13.03.2014

      in coada era “deja Ninja level [ enter profession here ]. ” dar probabil mi l-a luat filtrul de tag-uri html 😀

    răspunde-i
  • corina
    • 13.03.2014

    Pai degeaba-i explici…ca n-ai cu cine!
    Ideal e sa-l eviti daca se dovedeste a fi prost mereu .mai pacat e atunci cand gandeste cand si cand prost si o si exprima….atunci ma gandesc ca are ceva sanse de recuperare…daca isi doreste asta binenteles!
    Si mai e o vorba din batrani:”prostul nu-i prost destul daca nu-i si fudul!” Adicatelea tine mortis sa si arate in permanenta “calitatile” ce le poseda….

    răspunde-i
  • Madalina
    • 13.03.2014

    Ca sa intelegi ca esti prost trebuie totusi sa-ti mearga mintea. (Georges Brassens)

    • Cabral Ibacka
      • 13.03.2014

      Bun. Deci atunci cand ma prind inseamna ca nu-s chiar ultimul prost. E bine. Mai e o sansa. 😀

    răspunde-i
  • Loading...