L.E. Pentru cei care citesc din doi în doi: În articolul ăsta nu e vorba de învestiții ci de devalorizare forțată. Înainte să comentezi încearcă să înțelegi.
Info: nu am niciun aparat de vânzare.
Prin anii ”90 se întâmpla un fenomen pe care unii îl considerau ciudat: prețurile BMW-urilor SH rămâneau mari, chiar și la mașini destul de vechi.
Adică devalorizarea mașinilor era cea mai mică pe care o puteai găsi în Europa. Mulți au spus că acesta este răspunsul pieței la nivelul calitativ ridicat al mașinilor.
Dealtfel BMW-urile au fost mașinării produse tot timpul la un nivel calitativ greu de atins de alții. Totuși, Mercedes-Benz nu fabricau mașini proaste, ba chiar din punctul de vedere al unor specialiști și entuziaști, MB era chiar mai bun decât BMW la anumite clase. Totuși, la valoarea de revânzare second-hand diferența era mare.
La un moment dat apăruseră niște zvonuri care susțineau că BMW susține artificial prețurile mașinilor BMW de pe piață (mai ales din Germania), prin programul de buy-back. În esență acuzația spunea că BMW preia la buy-back mașinile produse de ei și le pun la vânzare la un preț umflat sănătos, astfel încât vânzătorii independenți de mașini să aibă impresia că prețul real al mașinii este mai ridicat și să se raporteze și ei la acel preț.
Cert este că diferența era măricică între BMW-uri și alte mărci, comparația făcându-se, evident, între modele de aceeași clasă, cu aceeași vechime și rulaj comparativ. Și starea asta de fapt îi încuraja pe cumpărători să se orienteze către BMW pentru că aveau garanția că la revânzare vor pierde puțini bani.
Zvonurile nu au fost niciodată probate, așa că au dispărut. Au apărut apoi aceleași acuzații nedovedite și la adresa VW…
Cred că înțelegeți unde bat… dacă tu știi că bunul pe care îl cumperi își păstrează o valoare de piață mare, dacă tu știi că îl vei revinde cu un preț avantajos pentru tine (adică cu o pierdere acceptabilă) și peste un an sau doi, atunci vei fi încurajat să cumperi bunul respectiv.
Până la urmă, dacă tu îl revinzi la un preț bun înseamnă că ai folosit bunul respectiv cu niște costuri minime, iar la revânzare trebuie să mai completezi cu puțini bani pentru a cumpăra un alt bun similar, dar mai nou.
Unde bat? Bat către reducerile tâmpite pe care le execută importatorii și retailerii de aparate și tehnică foto la noi în țară.
Exemple clare? Nu voi da cu nume și prenume pentru că în acest moment colaborez cu Sony pe un proiect de fotografie și nu vreau să spună vreun zevzec că o parte a acestei colaborări stă în posturi în care eu mușc de fund concurența Sony (ar fi și penibil, neetic și oricum irelevant pentru vânzările oricui să fie așa).
Vorbim generic, deci. Și alegem un nume de brand/aparat inexistent… hai să-i spunem Photochix.
Eu am cumpărat aparatul foto Photochix 1. Să spunem că am dat pe el 4.000 de lei. L-am folosit, pentru 1 an și pentru că am văzut că a apărut Photochix 2 am decis să-l cumpăr.
Photochix 2 costă 4.800 de lei, eu fac calcul că vând vechiul Photochix 1 cu 2.900 de lei, un preț corect, și completez cu restul de bani și-mi iau noul model.
Vreau să-l pun pe Photochix 1 la vânzare, intru pe interneți să văd care ar fi prețul de piață.
Șoc și groază! Photochix se află încă în oferta importatorului la o superofertă: 3.000 de lei!
Clipesc năuc… păi dacă importatorul disperat după vânzări cere 3.000 de lei pe aparatul nou, eu nu pot să cer mai mult de 2.000 de lei pe același aparat dar folosit de mine un an.
Eu pierd, deci, mult mai mulți bani în uzură.
Dragul de importator, în loc să se concentreze să vândă Photochix 2 și să lase piața de SH-uri să mă ajute și pe mine, client de Photochix, îmi sparge capul și portofelul cu un preț care mie-mi dă peste cap tot calculul.
Ce va urma? Voi vinde, până la urmă, aparatul ăsta dar nu voi mai cumpăra în veci niciun aparat de-al producătorului Photochix, pentru că știu că voi pierde enorm la revânzare. Și voi cumpăra un model de-al altui producător care știe să-mi protejeze buzunarul…
Și asta se va întâmpla doar pentru că un importator sau un retailer vrea să facă repede niște bani.
Tu ai pățit așa ceva cu un aparat / produs pe care ai vrut să-l revinzi?
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.