Cât costă o călătorie cu camperul / rulota?

Am primit câteva comentarii cu întrebări legate de costurile pe care le presupune o vacanță cu camperul (autorulota),  rulota ori campervanul.

Nu am decât vreo 65.000 km făcuți în felul ăsta, nu sunt cel mai mare specialist în viață, o să spun cât știu și cât am experimentat noi. Dacă cineva vrea să completeze… îl invit cu drag s-o facă prin comentarii la articolul ăsta.

În primul rând, vacanța cu rulota / camper / campervan nu e mai ieftină decât una clasică cu mașină + hotel ori avion + hotel.
Dar e cu totul diferită.

Legat de costuri, ce ar fi bine să iei în calcul când faci bugetul:

a) DEPLASARE.

Mașina care trage rulotă consumă cam 11. Unele mai puțin puternice ajung să consume și 14. Un camper consumă 10 sau 11 (litri la suta de km, da?), ori chiar și mai mult.
Pune distanțele dus – întors și ai o estimare la cam 75% din real. Pentru că mai ai și învârtit în jurul cozii, așteptări, trafic, etc.

La vacanțele mai lungi adaugă și adblue, dacă e cazul. Nu-i mult, dar se adună și el.

b) CAMPING.

Aici depinde unde mergi și în ce perioadă. Eu aș pune o medie de 22 de euro pe zi de camping (doi adulți, rulotă sau camper). 3 stele în full sezon.

4 stele? 35 de euro.

5 stele? De la 55 în sus.

Adaugi curent… încă vreo 3-6 euro pe zi.

Dacă ești cu mașină + rulotă, la unele campinguri îți mai iau încă vreo 5-8 euro ca să iei mașina în „pitch” cu tine.

De net nu mai vorbim, ești în UE, probabil câ te descurci cu ce roaming ai pe abonament / cartelă.

Unele campinguri îți iau bani și pentru santitarele rulotei / camperului. Adică să verși apa gri și WC-ul și să alimentezi cu apă curată. Dar astea-s costuri neglijabile… în Frankfurt am plătit, de exemplu, 35 de eurocenți pentru tot.

Majoritatea campingurilor îți dau sanitarele de om viu incluse în preț. Dar sunt unele campinguri care au dușurile cu monede, de exemplu. Am avut camping cu 1 euro pentru 6 minute de apă caldă. Sigur că nu-s mulți bani, dar îți zic de ei ca să ai imaginea cât mai completă.

c) DRUMURI.

Aici e deranj mare. Ca să te miști repede, o iei pe autostrăzi. Sigur, Ungaria / Austria / Germania sunt moka (vezi, totuși, vinietele).
Dar apoi… care cum te prinde, te arde!
Francezii sunt campioni. Ca să faci un ocol prin Franța pe autostrăzi, pregătește-te să plătești mai mult de 150 de euro. Noi de nervi ne-am oprit din a mai calcula de la 150…

Varianta ar fi să mergi pe naționale. Dar nu recomand decât între destinații apropiate. Altfel… te uită Ăl’ de sus pe drumuri.
80km/h viteză maximă, francezii nu prea depășesc / spaniolii depășesc greu / italienii depășesc dement, localități grămadă cu restricții de 50 (multe dintre ele și cu segmente de 30km/h).

La spanioli costuri destul de mari pentru autostrăzi, dar mai mici ca la francezi.
La italieni și mai mici. Dar sunt…

d) COSTURI LOGISTICE.

Aici depinde foarte mult de cât de dotat e utilajul din dotare.

Dacă ai frigider pe gaz, pune gazul.

Încălzire pe gaz? Adaugă și asta.

Apă caldă pe gaz? Pune și asta în calcul.

Pastile pentru WC și alte consumabile.

Cu apa potabilă te descurci.

WC-uri chimice găsești pe autostradă, gratuit. Nu multe, dar sunt destule, Eu n-am ajuns decât o dată cu becul roșu de la apa gri aprins… și-atunci de lene.

e) COSTURILE DE CURĂȚENIE.

Să speli mașina / rulota / camperul nu-i greu deloc, ai pe traseu spălătorii destule.
Atansion, pe-afară majoritatea sunt self-service, nu mai stai pe margine în timp ce se luminează utilajul.

Să speli hainele murdare ai trei variante.
1. Singur, la chiuvetă / lighean.
Eu fac asta doar cu hainele copilei mici.
2. La mașinile de spălat din camping, self-service. Cea mai uzitată.
Costă cam 3-4 euro (am întâlnit și cu 5 euro) spălarea și 1-2-4 euro uscarea.
De multe ori prin campinguri dai peste Miele Proffesional, nu prea ai ce să comentezi.
Poate te gândești să folosești și o soluție de igienizare…
3. La spălătorii dedicate, cu costurile de rigoare.
Campingurile de 5 stele au serviciul ăsta disponibil.
Altfel… le duci tu singurel undeva prin oraș.

f) VIZITELE.

Și aici discuția se separă complet.

Dacă ești cu camperul, singura variantă de vizitare este să-l parchezi (camping sau off-camping) și să te folosești de transportul în comun de la fața locului.
Ceea ce ar putea părea peste mână, dacă pe-afară transportul în comun n-ar fi atât de bine pus la punct.
Am folosit în Barcelona, Luxembourg, Paris, Budapesta, Frankfurt, Andorra, Barcelona, Napoli… nicăieri n-a fost greu de folosit. Plus că a fost ieftin.
Sigur, cari toate alea în cârcă, mergi destul pe jos, mai și aștepți.
Dar e fără bătaie de cap.
Să intri cu camperul, chiar dacă e scurt, prin oraș… e palalila-mondial, de cele mai multe ori ajungi în parcarea de la Ikea, plin de nervi.

Dacă ești cu rulota… poți vizita cum ziceam mai sus, parchezi utilajul și… transport în comun.
Sau poți alege să lași rulota și să mergi cu mașina.
Am încercat și asta acum doi ani, când am făcut o tură mai mare prin Europa cu rulota.
Funcționează… dar nu-i comod.
Adică mai mult te încurcă mașina în marile orașe: locuri de parcare puține și scumpe.
Trafic cu ritm diferit de-al nostru (nu e mai greu de condus decât la noi. După ce-ai trecut de trei ori pe Ștefan cel Mare ori pe la Favorit în trafic de vârf… îi râzî în nas traficului din Paris).
Și stat cu nasul în navigație non-stop, cine-i la volan nu vede nimic altceva decât semne și intersecții.

Dacă ești cu campervan-ul… ai putea încerca să te culcușești în mijlocul orașelor. Mai ales dacă ai un van scurt, atunci chiar ai șanse să găsești ceva loc.
Ăsta este, de fapt, avantajul campervan-ului, că te comporți cu el mai mult sau mai puțin ca și cu un autoturism normal.

Am încercat intensiv amântrei variantele. Pentru noi e mai bună prima. Combinăm transport în comun cu trotinete electrice și… e perfect.
Prin Paris am făcut 15 km pe zi cu trotinetele, prin Barcelona la fel.
În Andorra, pe loc și-n jurul cozii și tot am făcut vreo 5.
În Frankfurt am combinat Uber cu trotinete și a funcționat, campingul era prea departe ca să ne ajute tren / autobuz.

Mai e o specie interesantă de care spuneam mai sus, campervanul.

Pe lângă campere și rulote, campervanul e o soluție pentru mulți.
Și e interesant.
Interesant pentru că mașinile sunt mici, încapi pe locuri de parcare clasice din oraș, te poți strecura cam pe orice fel de străduță.
Daaaar spațiul interior e mic la cele mai multe dintre ele, capacitățile de off-camping sunt limitate din cauza faptului că apa-i puțină, n-ai spațiu de multe panouri pe capotă, butelia e mică și ea, etc.

Mă rog, ai varianta campervan gen Gloria the Sprinter, dar Gloriuța e chiar mai mare decât un camper normal, e altă ligă de campervan…

Încă o chestie: prin orașele ori pe drumurile de-afară on-camping sau off-camping?
Noi folosim amândouă variantele, depinde de oraș și de ce vrem să facem.
Regula este că în orașele mari mergi în camping. Paris, Barcelona, Touluse, Marseille… toate astea sunt magneți pentru ciorditori. Se sparg campere și rulote non-stop.
Folosesc Park4Night, o aplicație UGC prin care ai semnalate cam toate locurile de parcare posibilie și imposibile pentru campere și rulote.
Ei bine, în aplicație la majoritatea locurilor de parcare fără pază din marile orașe sunt comentarii cu „ne-au spart camperul, ne-au luat tot, inclusiv hainele!”.
Așa că nu riscăm.

Însă, dacă suntem în marș și n-avem nevoie decât de o pauză peste noapte, folosești Park4Night sau mergi direct la o Ikea (la italieni, de exemplu, unele magazine Ikea au spații speciale pentru campere overnight) ori alte centre comerciale cu parcări mari. McDo e și el o variantă bună, plus că ai și wifi. Leroy Merlin, la fel.
Dacă stai doar o noapte și nu faci mizerie, nu te deranjează nimeni la genul ăsta de oprire peste noapte.

Atenție, însă, la parcările de pe autostradă. Am prieten care a fost atacat de două ori, se întâmplă și atacuri cu gaz de nani. Pe scurt te gazează cu ceva narco de te trimite la Moș Ene bine de tot, intră peste tine și fură relaxați.
Varianta de siguranță este să eviți să oprești pe autostradă sau să alegi parcări animate (dar asta înseamnă și zgomot), să montezi un detector de gaz, să pui o alarmă, să ai încuietori suplimentare, să ai un topor mare, etc.

Nu am pretenția că am acoperit tot subiectul, e imposibil. Mai caută și forumuri de la noi sau de-afară pe tema asta și vei găsi răspunsuri.

Dacă mai ai întrebări… bagă comentarii cu încredere.

Drumuri bune și vacanțe frumoase, colegii! 🙂

 

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • ANA MARIA
    • 24.01.2020

    Ciao,
    noi locuim de ‘jde ani in Italia si am vrea sa facem o vacanta cu camperul in Romania (un tur in 2 saptamani), nu reusesc sa gasesc o lista cu campingurile care asigura servicii de evacuare a apei gri /WC chimic…
    Ce sfaturi imi puteti da pentru o vacanta de acest gen ? Zone de vizitat, costuri, peisaje, etc… (nu am mai fost in Romania de ani buni).

    Va multumesc anticipat
    Ana Maria

    • Cabral Ibacka
      • 30.01.2020

      Greu cu comunicarea la campingurile de la noi, mai ales că nu urmează nicio certificare / pattern.

      Dar ai variante, sunt sigur că te descurci cu evacuarea apelor.

      Locuri? Peste tot. Dar evită locurile foarte populare, cu camperul ai șanse mari să te trezești blocată… noi parcăm stil haos. 🙂

    răspunde-i
  • SBI
    • 19.10.2019

    Cine își închipuie că acest fel de turism este mai ieftin se înșeală. Pur și simplu este un mod de viață.
    Doar închirierea unui campervan mai mare (nu gen California) costă în jur de 150 Euro/noapte în sezon și în jur de 120 extrasezon.
    Lucrez de 12 ani ca recepționist într-un camping de categoria a 2a în Spania, Pirinei și am avut timp să înțeleg în ce constă acest fel de turism.
    Vă spun doar că un camping care oferă destule servicii: băi ok, bar-restaurant, supermarket, piscine, terenuri de sport nu prea poate să coste mai puțin de 45 – 50 Euro/noapte în sezon(Iulie-August) petru o familie de 2 adulți și un copil. Dacă mai este și un cățel mai puneți între 3-5 Euro. Dar se oferă și multe servicii incluzând activități pentru copii, spectacole, etc
    Există totuși și variante mai ieftine. În cazul în care se călătorește în extrasezon(în funcție de unde se află campingul poate să fie tot anul mai puțin Iulie și August) se poate folosi un card de reduceri și sunt multe. Cel mai răspândit în Vest este cardul ACSI. Pur și simplu se cumpără un ghid de campinguri care este și el foarte folositor(au inclusiv aplicație) și constă doar 18 Euro anul ăsta. Folosind cardul care vine cu ghidul se plătește între 12 și 20 de euro pe noapte și include: mașină + rulotă/campervan + electricitate + 1 câine + 2 persoane. Este o reducere importantă pentru majoritatea camping-urilor.
    Apoi, în Franța sunt foarte multe camping-uri municipale le numesc ei care sunt foarte ieftine dar ofertă și servicii minime.
    Încă o precizare legată de costul autostrăzii în Spania: există două tipuri de autostrăzi, de plată(autopista) și gratuite(autovia)care de multe ori merg în paralel. Ce-i drept sunt și zone, mai ales de coastă, unde există doar de plată dar ca regulă generală undeva la 75-80% din autostrăzi sunt gratis.
    Sper să vă folosească informațiile!

    răspunde-i
  • Andreea
    • 14.10.2019

    Super articol! Se „vede” altfel acum calatoria voastra, dar tot frumoasa ramane. Parerea mea este ca sunteti niste oameni foarte curajosi, mishto si foarte modesti. 🙂 De simplitate nu mai spun. Un mare like!

    răspunde-i
  • 2hearts4wheels
    • 12.10.2019

    Noi am optat pentru varianta conversie. Am cumparat un Renault Master (duba), am lucrat o luna la el si acum avem deja 4 luni de cand suntem pe drum. Si nu avem ganduri de intoarcere prea curand. Ca buget, iesim pe la 600€/luna, totul inclus. Evitam autostrazile ca nu ne grabim, cumparam mult de la tarani / piete locale, parcam sau facem mult wild camping.

    • Cabral Ibacka
      • 28.10.2019

      Pfaaaai, ce tare!
      Să știi că am început să vă urmăresc! 🙂
      Baftă și… HAVE FUN!

    răspunde-i
  • Curelea Constantin
    • 10.10.2019

    Pentru a cunoaste viata de rulotist din Romania, urmariti forumul Asociatiei CLUBRV-RO. https://clubrv.ro/forum/
    Multumim Cabral pentru informatii !

    răspunde-i
  • BlackSkull
    • 09.10.2019

    Sincer mi se pare o solutie tare complicata plecatul asta cu rulote/campere. La prima vedere pare o varianta ptr sărăcii ca sa faca economie la cazare. Daaaar la un calcul mai atent nu prea mai iese socoteala. Singura varianta viabila este sa faci asta in romania ca sa vezi frumusetile tarii. In afara, nu merci. Prefer varianta avion, hotel, masina/scuter inchiriat.

    • Bogdan Vladescu
      • 10.10.2019

      Pai la fel și în afara, vezi frumusețile tarilor respective pe care în varianta clasica avion, hotel nu le-ai vedea sau ar fi mult mai complicat și te limitezi doar la orașe în varianta clasica. Plus de asta rulotismul e un altfel de turism, îl faci dacă îți place nu ca e mai ieftin sau mai nu știu cum.
      Și da, mulți romani neștiutori considera ca e varianta de săraci dar când vezi oamenii cu camper noi(aproximativ 70.000 de euro) chiar crezi ca e o varianta de săraci? Oameni care au dat atât pe o mașină de vacanta nu de mers zilnic cu ea.

    răspunde-i
  • Bogdan Vladescu
    • 09.10.2019

    Salutare.
    Sunt plecat cu camperul de 3 luni într-un tur al Europei pana anul viitor. Momentan sunt în Suedia și cam de o luna jumătate în Scandinavia, am stat 2 săptămâni în Finlanda și aproape 3 în Norvegia. În Scandinavia lucrurile se schimba complet: aici camperele sunt la ele acasă. Natura multă și campatul permis la liber atât timp cât nu te postezi la geamul omului. Spațiul este căcălău, locuri de grătar amenajate în pădure unde ai lemne de foc, grătar, topor și toate cele necesare. Campingurile sunt foarte puține pentru ca nu sunt necesare. Totul este outdoor aici. Siguranța este maxima, nu ai absolut nici un stres legat de asta. Imaginați-vă ca în Norvegia am văzut 2 parcări unde lăsai tu banii într-un plic într-o cutie de lemn…..
    Am făcut și câteva clipuri pe YouTube legate de călătorie, cine e curios:
    https://youtu.be/f5RFu4XBh3s
    Ma gândesc cu groaza când o sa părăsesc Scandinavia, m-am obișnuit sa nu am grija mașinii, sa fiu stresat cu locurile de rămasă peste noapte dacă sunt sigure sau nu. Menționez ca noi nu stam în campinguri.

    răspunde-i
  • calatorindprineuropa
    • 08.10.2019

    Foarte complet si la obiect articolul! Ofera toate informațiile necesare pwntru cei care se gandesc la o astfel de vacanță. Ca in toate cele, exista avantaje si dezavantaje! Multumim pentru aceste informatii foarte bine structurate!

    răspunde-i
  • Ana Molner
    • 08.10.2019

    Buna seara!
    Eu si sotul impreuna cu cele 2 fiice (din care una e bebe de 4 luni cealalta de 9 ani) am plecat in vacanță cu campervanul anul acesta. E într-adevăr micuț interiorul si nu prea ai loc de manevra dar o poti parca aproape oriunde, consumul e ok. Cel mai nasol mi se pare mirosul de gaz cand e oprit motorul iar minifrigiderul si centrala sunt pe gaz. In prima seara ne durea capul, apoi ne am obișnuit cu mirosul… In rest totul a fost super frumos, am vizitat ce am vrut, am parcat oriunde (noaptea numai in locuri luminate si supravegheate video).Am avut o oarecare teama de experiențe negative (gaz, etc) dar nu am stat sa dezvoltam prea mult subiectul. Ca prima experiență de genu merită toți banii. P. S. :Am vizitat Italia, Monaco, Franta, Spania, Germania. Austria, Ungaria doar le-am tranzitat si bebe a fost super ok.

    răspunde-i
  • Gabi I
    • 08.10.2019

    De luat in calcul in Germania in orasele mari „bulina verde” se obtine la centrele Tuv daca vrei sa intri in oras cu masina.
    In Portugalia (in sud) locuri speciale pt autorulote sunt si la Lidl.
    De verificat daca ai nevoie de adaptor pt butelie (Spania, Portugalia).

    răspunde-i
  • Loading...