Am primit câteva comentarii cu întrebări legate de costurile pe care le presupune o vacanță cu camperul (autorulota), rulota ori campervanul.
Nu am decât vreo 65.000 km făcuți în felul ăsta, nu sunt cel mai mare specialist în viață, o să spun cât știu și cât am experimentat noi. Dacă cineva vrea să completeze… îl invit cu drag s-o facă prin comentarii la articolul ăsta.
În primul rând, vacanța cu rulota / camper / campervan nu e mai ieftină decât una clasică cu mașină + hotel ori avion + hotel.
Dar e cu totul diferită.
Legat de costuri, ce ar fi bine să iei în calcul când faci bugetul:
a) DEPLASARE.
Mașina care trage rulotă consumă cam 11. Unele mai puțin puternice ajung să consume și 14. Un camper consumă 10 sau 11 (litri la suta de km, da?), ori chiar și mai mult.
Pune distanțele dus – întors și ai o estimare la cam 75% din real. Pentru că mai ai și învârtit în jurul cozii, așteptări, trafic, etc.
La vacanțele mai lungi adaugă și adblue, dacă e cazul. Nu-i mult, dar se adună și el.
b) CAMPING.
Aici depinde unde mergi și în ce perioadă. Eu aș pune o medie de 22 de euro pe zi de camping (doi adulți, rulotă sau camper). 3 stele în full sezon.
4 stele? 35 de euro.
5 stele? De la 55 în sus.
Adaugi curent… încă vreo 3-6 euro pe zi.
Dacă ești cu mașină + rulotă, la unele campinguri îți mai iau încă vreo 5-8 euro ca să iei mașina în „pitch” cu tine.
De net nu mai vorbim, ești în UE, probabil câ te descurci cu ce roaming ai pe abonament / cartelă.
Unele campinguri îți iau bani și pentru santitarele rulotei / camperului. Adică să verși apa gri și WC-ul și să alimentezi cu apă curată. Dar astea-s costuri neglijabile… în Frankfurt am plătit, de exemplu, 35 de eurocenți pentru tot.
Majoritatea campingurilor îți dau sanitarele de om viu incluse în preț. Dar sunt unele campinguri care au dușurile cu monede, de exemplu. Am avut camping cu 1 euro pentru 6 minute de apă caldă. Sigur că nu-s mulți bani, dar îți zic de ei ca să ai imaginea cât mai completă.
c) DRUMURI.
Aici e deranj mare. Ca să te miști repede, o iei pe autostrăzi. Sigur, Ungaria / Austria / Germania sunt moka (vezi, totuși, vinietele).
Dar apoi… care cum te prinde, te arde!
Francezii sunt campioni. Ca să faci un ocol prin Franța pe autostrăzi, pregătește-te să plătești mai mult de 150 de euro. Noi de nervi ne-am oprit din a mai calcula de la 150…
Varianta ar fi să mergi pe naționale. Dar nu recomand decât între destinații apropiate. Altfel… te uită Ăl’ de sus pe drumuri.
80km/h viteză maximă, francezii nu prea depășesc / spaniolii depășesc greu / italienii depășesc dement, localități grămadă cu restricții de 50 (multe dintre ele și cu segmente de 30km/h).
La spanioli costuri destul de mari pentru autostrăzi, dar mai mici ca la francezi.
La italieni și mai mici. Dar sunt…
d) COSTURI LOGISTICE.
Aici depinde foarte mult de cât de dotat e utilajul din dotare.
Dacă ai frigider pe gaz, pune gazul.
Încălzire pe gaz? Adaugă și asta.
Apă caldă pe gaz? Pune și asta în calcul.
Pastile pentru WC și alte consumabile.
Cu apa potabilă te descurci.
WC-uri chimice găsești pe autostradă, gratuit. Nu multe, dar sunt destule, Eu n-am ajuns decât o dată cu becul roșu de la apa gri aprins… și-atunci de lene.
e) COSTURILE DE CURĂȚENIE.
Să speli mașina / rulota / camperul nu-i greu deloc, ai pe traseu spălătorii destule.
Atansion, pe-afară majoritatea sunt self-service, nu mai stai pe margine în timp ce se luminează utilajul.
Să speli hainele murdare ai trei variante.
1. Singur, la chiuvetă / lighean.
Eu fac asta doar cu hainele copilei mici.
2. La mașinile de spălat din camping, self-service. Cea mai uzitată.
Costă cam 3-4 euro (am întâlnit și cu 5 euro) spălarea și 1-2-4 euro uscarea.
De multe ori prin campinguri dai peste Miele Proffesional, nu prea ai ce să comentezi.
Poate te gândești să folosești și o soluție de igienizare…
3. La spălătorii dedicate, cu costurile de rigoare.
Campingurile de 5 stele au serviciul ăsta disponibil.
Altfel… le duci tu singurel undeva prin oraș.
f) VIZITELE.
Și aici discuția se separă complet.
Dacă ești cu camperul, singura variantă de vizitare este să-l parchezi (camping sau off-camping) și să te folosești de transportul în comun de la fața locului.
Ceea ce ar putea părea peste mână, dacă pe-afară transportul în comun n-ar fi atât de bine pus la punct.
Am folosit în Barcelona, Luxembourg, Paris, Budapesta, Frankfurt, Andorra, Barcelona, Napoli… nicăieri n-a fost greu de folosit. Plus că a fost ieftin.
Sigur, cari toate alea în cârcă, mergi destul pe jos, mai și aștepți.
Dar e fără bătaie de cap.
Să intri cu camperul, chiar dacă e scurt, prin oraș… e palalila-mondial, de cele mai multe ori ajungi în parcarea de la Ikea, plin de nervi.
Dacă ești cu rulota… poți vizita cum ziceam mai sus, parchezi utilajul și… transport în comun.
Sau poți alege să lași rulota și să mergi cu mașina.
Am încercat și asta acum doi ani, când am făcut o tură mai mare prin Europa cu rulota.
Funcționează… dar nu-i comod.
Adică mai mult te încurcă mașina în marile orașe: locuri de parcare puține și scumpe.
Trafic cu ritm diferit de-al nostru (nu e mai greu de condus decât la noi. După ce-ai trecut de trei ori pe Ștefan cel Mare ori pe la Favorit în trafic de vârf… îi râzî în nas traficului din Paris).
Și stat cu nasul în navigație non-stop, cine-i la volan nu vede nimic altceva decât semne și intersecții.
Dacă ești cu campervan-ul… ai putea încerca să te culcușești în mijlocul orașelor. Mai ales dacă ai un van scurt, atunci chiar ai șanse să găsești ceva loc.
Ăsta este, de fapt, avantajul campervan-ului, că te comporți cu el mai mult sau mai puțin ca și cu un autoturism normal.
Am încercat intensiv amântrei variantele. Pentru noi e mai bună prima. Combinăm transport în comun cu trotinete electrice și… e perfect.
Prin Paris am făcut 15 km pe zi cu trotinetele, prin Barcelona la fel.
În Andorra, pe loc și-n jurul cozii și tot am făcut vreo 5.
În Frankfurt am combinat Uber cu trotinete și a funcționat, campingul era prea departe ca să ne ajute tren / autobuz.
Mai e o specie interesantă de care spuneam mai sus, campervanul.
Pe lângă campere și rulote, campervanul e o soluție pentru mulți.
Și e interesant.
Interesant pentru că mașinile sunt mici, încapi pe locuri de parcare clasice din oraș, te poți strecura cam pe orice fel de străduță.
Daaaar spațiul interior e mic la cele mai multe dintre ele, capacitățile de off-camping sunt limitate din cauza faptului că apa-i puțină, n-ai spațiu de multe panouri pe capotă, butelia e mică și ea, etc.
Mă rog, ai varianta campervan gen Gloria the Sprinter, dar Gloriuța e chiar mai mare decât un camper normal, e altă ligă de campervan…
Încă o chestie: prin orașele ori pe drumurile de-afară on-camping sau off-camping?
Noi folosim amândouă variantele, depinde de oraș și de ce vrem să facem.
Regula este că în orașele mari mergi în camping. Paris, Barcelona, Touluse, Marseille… toate astea sunt magneți pentru ciorditori. Se sparg campere și rulote non-stop.
Folosesc Park4Night, o aplicație UGC prin care ai semnalate cam toate locurile de parcare posibilie și imposibile pentru campere și rulote.
Ei bine, în aplicație la majoritatea locurilor de parcare fără pază din marile orașe sunt comentarii cu „ne-au spart camperul, ne-au luat tot, inclusiv hainele!”.
Așa că nu riscăm.
Însă, dacă suntem în marș și n-avem nevoie decât de o pauză peste noapte, folosești Park4Night sau mergi direct la o Ikea (la italieni, de exemplu, unele magazine Ikea au spații speciale pentru campere overnight) ori alte centre comerciale cu parcări mari. McDo e și el o variantă bună, plus că ai și wifi. Leroy Merlin, la fel.
Dacă stai doar o noapte și nu faci mizerie, nu te deranjează nimeni la genul ăsta de oprire peste noapte.
Atenție, însă, la parcările de pe autostradă. Am prieten care a fost atacat de două ori, se întâmplă și atacuri cu gaz de nani. Pe scurt te gazează cu ceva narco de te trimite la Moș Ene bine de tot, intră peste tine și fură relaxați.
Varianta de siguranță este să eviți să oprești pe autostradă sau să alegi parcări animate (dar asta înseamnă și zgomot), să montezi un detector de gaz, să pui o alarmă, să ai încuietori suplimentare, să ai un topor mare, etc.
Nu am pretenția că am acoperit tot subiectul, e imposibil. Mai caută și forumuri de la noi sau de-afară pe tema asta și vei găsi răspunsuri.
Dacă mai ai întrebări… bagă comentarii cu încredere.
Drumuri bune și vacanțe frumoase, colegii! 🙂
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.