Am avut de-a lungul timpului multe masini. Cateva dintre ele noi, altele cumparate mai vechi sau chiar babe, dupa dambla, buget si numar de kilometri.
[sursa foto: eu 🙂 ]
De-a lungul anilor am invatat o chestie simpla (dar foarte eficienta): cu cat ai mai multe optiuni pe masina, cu atat ai mai multe optiuni sa te tot… duci la service.
Si oricum azi este mai rau… inainte vreme optiunile insemnau un condensator, o comanda electrica si un servomotor. Acum inseamna astea trei plus doua calculatoare ale sistemului, plus o interfata de integrare a sistemului optiunii in calculatorul masinii.
Sunt masini an fab 2012 care au 32 de calculatoare integrate in electronica masinii. Pai e masina sau internet-cafe?!
Revenind… din multele optiuni disponibile la cumparare, sunt cateva complet inutile. Problema este ca oamenii le cumpara, ori pentru ca vanzatorii ii imbrobodesc, ori pentru ca au impresia ca sistemele respective chiar ajuta.
Care-s sistemele astea? Hai sa luam cateva pe rand (si daca iti vine si tie unul in cap adauga-l printr-un comentariu):
– scaunele cu memorie: suna foarte bine ideea de a apasa un singur buton si in momentul respectiv scaunul se pozitioneaza asa cum i-ai spus tu, iar oglinzile laterale asijderea. Am avut masina care odata cu astea iti punea in pozitie si oglinda centrala si volanul.
Util sistemul? Este spectaculos, asa-i. Practic, insa, mai ales la cei care conduc destul de mult, ca sa nu ai deformari ale coloanei trebuie sa schimbi pozitia in care stai. Dai spatarul mai in fata putin, sezutul mai in spate, mai ridici volanul, mai tragi de tetiera… si astfel te asiguri ca nu ajungi mai cocosat/a decat esti.
Pare util, deci, dar nu ma omor dupa el.
– senzorul de schimbare de banda: asta este sistemul compus dintr-un vibrator puternic pe care ti-l baga in scaunul soferului si patru – sau mai multe – cititoare in bara din fata a masinii. In momentul in care schimbi banda de circulatie fara sa semnalizezi, sistemul crede ca ai adormit (si nu c-ai fi nesimtit) si-ti baga niste vibratii in scaun ca sa te trezeasca, asta face el.
Teoretic suna bine, masina are grija activa de tine, viata e frumos. Practic, insa, la noi nu ai marcaj longitudinal decat pe mijlocul soselei (acolo unde-l ai), cel care marcheaza marginea soselei nu exista (si cand exista este acoperit complet de jeg), deci deja 50% din ce stie sa faca sistemul este inutil.
Si oricum marcajele la noi exceleaza prin lipsa logicii sau prin absenta, si-atunci iar s-a mai pierdut din eficienta sistemului. Dar costul ramane acelasi.
Asa ca un somn bun inainte de drum si o planificare buna a calatoriei… aranjeaza tot. Si-i mai tragi si-o cafea tare si… te pup!
– tempomat cu franare automata: asta este un fel de radar pus in botul masinii, si in momentul in care radarul sesizeaza un obstacol in fata atunci masina franeaza singura.
Suna bine, este? Pai suna, atunci cand sistemul merge cum trebuie, in conditii ideale.
Ca daca-l intrebi pe Horia de treaba asta iti povesteste cum si-a luat bataie de la masina cand a luat un bondar exact in senzorul de la minunatul sistem, de-a franat masina din senin de i-a bagat trei sferturi din butoanele din bord pe gat.
Si-apoi iti povestesc eu cum un anume producator de masini a facut demo la sistemul asta, a umplut mai multe masini cu ziaristi, a bagat masinile intr-un tunel plin de fum, si a pus masinile sa ruleze cu o anumita viteza. Da, doua dintre masini s-au ciocnit intre ele…
Deci… nu ma omor nici dupa sistemul asta.
– senzorul unghi mort: asta este senzorul care-ti arata daca ai vreo masina in unghiul mort al oglinzilor laterale.
Alt sistem care face asta este sistemul G.A.T. Adica sa folosesti al tau gât pentru a intoarce capul si a te asigura ca nu e nimeni acolo.
In timp ce sistemul pentru detectia masinilor din unghiul mort costa cateva sute de euro, gâtul propriu este gratis si, daca este folosit in tandem cu niste ochi deschisi… e infailibil!
Stiu sigur ca mai sunt cateva dar nu-mi vin in cap acum, si cum trebuie sa ma intorc la trebi… va las pe voi sa completati, in caz ca va vine un sistem din asta scump si inutil in cap.
Asadar…Â ai la masina vreun sistem din asta pe care nu l-ai folosit niciodata, deci e degeaba?
Ce sisteme electronice sau electro-mecanice consideri ca fiind absolut necesare?
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.