Cand iti cumperi masina multi euro se duc pe prostii.

Salonul auto de la Paris 2012 Citroen DS3 Cabrio si sora mai micaAm avut de-a lungul timpului multe masini. Cateva dintre ele noi, altele cumparate mai vechi sau chiar babe, dupa dambla, buget si numar de kilometri.

[sursa foto: eu 🙂 ]

De-a lungul anilor am invatat o chestie simpla (dar foarte eficienta): cu cat ai mai multe optiuni pe masina, cu atat ai mai multe optiuni sa te tot… duci la service.

Si oricum azi este mai rau… inainte vreme optiunile insemnau un condensator, o comanda electrica si un servomotor. Acum inseamna astea trei plus doua calculatoare ale sistemului, plus o interfata de integrare a sistemului optiunii in calculatorul masinii.

Sunt masini an fab 2012 care au 32 de calculatoare integrate in electronica masinii. Pai e masina sau internet-cafe?!

Revenind… din multele optiuni disponibile la cumparare, sunt cateva complet inutile. Problema este ca oamenii le cumpara, ori pentru ca vanzatorii ii imbrobodesc, ori pentru ca au impresia ca sistemele respective chiar ajuta.

Care-s sistemele astea? Hai sa luam cateva pe rand (si daca iti vine si tie unul in cap adauga-l printr-un comentariu):

– scaunele cu memorie: suna foarte bine ideea de a apasa un singur buton si in momentul respectiv scaunul se pozitioneaza asa cum i-ai spus tu, iar oglinzile laterale asijderea. Am avut masina care odata cu astea iti punea in pozitie si oglinda centrala si volanul.

Util sistemul? Este spectaculos, asa-i. Practic, insa, mai ales la cei care conduc destul de mult, ca sa nu ai deformari ale coloanei trebuie sa schimbi pozitia in care stai. Dai spatarul mai in fata putin, sezutul mai in spate, mai ridici volanul, mai tragi de tetiera… si astfel te asiguri ca nu ajungi mai cocosat/a decat esti.

Pare util, deci, dar nu ma omor dupa el.

– senzorul de schimbare de banda: asta este sistemul compus dintr-un vibrator puternic pe care ti-l baga in scaunul soferului si patru – sau mai multe – cititoare in bara din fata a masinii. In momentul in care schimbi banda de circulatie fara sa semnalizezi, sistemul crede ca ai adormit (si nu c-ai fi nesimtit) si-ti baga niste vibratii in scaun ca sa te trezeasca, asta face el.

Teoretic suna bine, masina are grija activa de tine, viata e frumos. Practic, insa, la noi nu ai marcaj longitudinal decat pe mijlocul soselei (acolo unde-l ai), cel care marcheaza marginea soselei nu exista (si cand exista este acoperit complet de jeg), deci deja 50% din ce stie sa faca sistemul este inutil.

Si oricum marcajele la noi exceleaza prin lipsa logicii sau prin absenta, si-atunci iar s-a mai pierdut din eficienta sistemului. Dar costul ramane acelasi.

Asa ca un somn bun inainte de drum si o planificare buna a calatoriei… aranjeaza tot. Si-i mai tragi si-o cafea tare si… te pup!

– tempomat cu franare automata: asta este un fel de radar pus in botul masinii, si in momentul in care radarul sesizeaza un obstacol in fata atunci masina franeaza singura.

Suna bine, este? Pai suna, atunci cand sistemul merge cum trebuie, in conditii ideale.

Ca daca-l intrebi pe Horia de treaba asta iti povesteste cum si-a luat bataie de la masina cand a luat un bondar exact in senzorul de la minunatul sistem, de-a franat masina din senin de i-a bagat trei sferturi din butoanele din bord pe gat.

Si-apoi iti povestesc eu cum un anume producator de masini a facut demo la sistemul asta, a umplut mai multe masini cu ziaristi, a bagat masinile intr-un tunel plin de fum, si a pus masinile sa ruleze cu o anumita viteza. Da, doua dintre masini s-au ciocnit intre ele…

Deci… nu ma omor nici dupa sistemul asta.

– senzorul unghi mort: asta este senzorul care-ti arata daca ai vreo masina in unghiul mort al oglinzilor laterale.

Alt sistem care face asta este sistemul G.A.T. Adica sa folosesti al tau gât pentru a intoarce capul si a te asigura ca nu e nimeni acolo.

In timp ce sistemul pentru detectia masinilor din unghiul mort costa cateva sute de euro, gâtul propriu este gratis si, daca este folosit in tandem cu niste ochi deschisi… e infailibil!

Stiu sigur ca mai sunt cateva dar nu-mi vin in cap acum, si cum trebuie sa ma intorc la trebi… va las pe voi sa completati, in caz ca va vine un sistem din asta scump si inutil in cap.

Asadar… ai la masina vreun sistem din asta pe care nu l-ai folosit niciodata, deci e degeaba?

Ce sisteme electronice sau electro-mecanice consideri ca fiind absolut necesare?

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Alex
    • 08.12.2018

    Parcarea singura!

    răspunde-i
  • Nastasa Victor Sorin
    • 28.11.2017

    Aia cu scaunul cu memorie e buna.:)
    Mi se par inutie:
    Senzori de poaie, senzori de lumini. incazire in scaune(poate in Siberia sau daca ai piele), piot automat (parca ar fi avion), senzor de oboseala, lumini pe te miri unde si altele. navigatie daca este pozitionata prost si cu probleme la update sau harti Romania.
    Util: climatronic, piele pe volan, stropitoare de parbriz cu incalzire, faruri adaptive, senzori de parcare, camera mers inapoi, dispozitiv media cu functie mirroring telefon, android auto si altele.

    răspunde-i
  • Avus
    • 22.01.2013

    Nu sunt nici eu adeptul “computerizarii” masinilor moderne. Ma aranjeaza sistemele de pe “batranica” mea si anume computer de bord, scaune incalzite, geamuri electrice, oglinzi incalzite, stergatoare faruri, aer conditionat pe 2 zone, ABS. Plus, cum zicea cineva mai sus, frana de mana “normala” :). Imi lipsesc doar airbag-urile, dar asta e. Vorbesc de un Volvo 850 din 1992.

    răspunde-i
  • Maruis
    • 16.01.2013

    Cel mai tare feature tare:
    —>incalzirea stationara

    Altele foarte utile:
    – suspensia adaptiva – utilitatea se subintelege mai ales daca ai un crucisator de 5 metri pe care risti sa-l pui pe burta cand iesi din Peco.
    – sistem curatare si preincalzire automata a franelor (daca sari direct si brusc in autostrada, optim ar fi sa ai frane)
    – spalatorul pentru faruri – ma mir ca cei care conduc in Romania ii contesta utilitatea, indiferent daca au xenon sau becuri ordinare.
    – senzori ploaie/lumina – default!

    Utile pentru puturosi (recunosc…):
    – ACC (daca n-ai chef de condus e perfect – te postezi in fundul unuia si citesti ziarul)
    – hill hold (cutie automata + cand vrei sa-ti scoti bricheta din buzunarul din spate sau daca ti-a cazut pachetul de tigari sub scaun…)
    – servo inchidere la usi
    – camere imprejurimi si parcare asistata
    – faza lunga automata
    – lumini de zi automate

    Jucarii:
    – 4×4 – ca sa te dai si tu ca omu’ fara sa ramai intepenit prin zapada de juma’ de metru plus. In afara de joaca, sistemul chiar te scoate din belea in multe situatii critice pentru o tractiune fata.
    – TV/DVD player – bun pentru copii si pentru o petrecere cat mai faina a timpului intr-un stau.
    – lumini cascada in portiere si la picioare – atmosfera de Enterprise. Merita!

    Ciudate:
    – sistem atentionare unghi mort si iesire din banda – util doar daca ti-ai luat permisul la Pitesti in vremurile tulburi sau daca masina functioneaza pe benzina+bere multa…
    – scaun cu memorie – util doar dupa ce aspiri masina ca sa nu mai pierzi timpul cu re-reglatul… adica ‘de lene’
    – trapa – personal nu-i gasesc utilitatea. a. Poa’ sa ti se falfaie si daca deschizi un geam. b. Vara pornesti AC-ul, iarna caldura. Trapa o deschizi daca esti al’ de Gigi Becalli…
    – directia dinamica – simply WTF
    – telefon built-in – moft… cu toate ca il folosesc la greu 😀
    – masina cu tractiune spate – doar daca te dai cu ea pe circuit uscat intr-o zi frumoasa de vara, altfel este cea mai mare tampenie de la Herodot incoace.
    – suport pentru ochelari – de regula mult prea mic pentru lunetele pe care le folosesti sa acopere bine ochiu’.
    – claxonul – sa zica cineva daca a claxonat vreodata fara sa injure macar in gand. 99.99% din cazuri folosit pentru exprimarea sentimentelor, nicidecum pentru atentionare. De altfel, conform regulamentului, am impresia ca utilizarea claxonului in localitati e cam interzisa…

    răspunde-i
  • […] imi plac dotarile cand le gasesc in masinile de teste dar nu ma omor dupa multa electronica in masina, deci disponibilitatea tuturor inventiilor Pamantului in masina respectiva nu este un amanunt […]

    răspunde-i
  • Chiotoroiu Adrian
    • 15.01.2013

    Asta cu scaunul cu memorie e o chestie extra, pentru cei care impart masina cu mai multi conducatori. Daca mergi in 90% din cazuri doar tu cu ea, nu prea are rost. Astea cu frana automata si lane-detect iar sunt balarii, nu prea le vad utilitatea in romanica noastra. Frana automata e utila doar daca nu esti atent in momentul ala, daca nu vezi pietonul sau masina, dar de obicei beleaua se intampla cand iese dupa o duba si te trezesti cu omul pe trecere, moment in care franezi oricum, dar daca esti berbec…..

    Senzorul de ploaie si lumina pe auto iar sunt niste balarii. La a mea, lumina e atat de desteapta incat daca opresc si las pe auto, ramane pe faza scurta in loc sa treaca pe pozitii.

    răspunde-i
  • octi
    • 15.01.2013

    Ah ce urasc senzorul de ploaie!

    răspunde-i
  • pentru barbati
    • 15.01.2013

    Ai mare dreptate dar romanu fdara “full option” nu poate …

    răspunde-i
  • cipic
    • 15.01.2013

    Unele sunt utile altele nu.
    Eu nu am oglinzi incalzite si mi-ar fi foarte folositoare mai ales in sezonul rece.
    Scaunele cu memorie ar fi foarte bune deoarece impart masina cu sotia si ea are cu totull alte setari ale scaunului si oglinzilor si de fiecare data cand schimbam soferul trebuie sa reglam tot din nou, ar fi util sa exista doar un buton care sa faca asta.
    Spalatoare faruri pentru cei cu xenon sunt o dotare obligatorie, faruri adaptative daca mergi foarte mult noaptea iarasi se pot dovedi foarte utile.
    Aerul conditionat pe 2 zone se poate dovedi util, la drum lung dupa ceva ore de condus prefer sa dau ac-ul mai rece , o temperatura care ar fi cam mica pentru pasagerul din dreapta deci cele 2 zone sunt utile.
    Pentru siguranta mi se par utile cat mai multe airbag-uri si abs/esp. In rest orice alt sistem mi se pare moft si nici nu pot spune ca as avea incredere in ele.
    O chestie fara de care cred ca as putea trai sunt geamurile electrice. De multe ori imi ingheata geamul si nu il pot deschide, daca ar fi fost cu manivela le deschideam imediat.
    Ce mi se pare stupid este sa dai un sac de bani pe o masina cu tot felul de gadget-uri descrise in articol care sa ii umfle pretul artificial. Desi dai o gramada de bani defapt cumperi o masina destul de comuna d.p.d.v mecanic cu un motor slab si un sasiu instabil fara nimic special. As prefera ca in loc de toate electronicele de pe masina sa pot opta pentru un motor mai puternic (sau mai economic), poate chiar o masina de o clasa mai mare dar mai putin dotata.

    răspunde-i
  • swiss_made
    • 15.01.2013

    cu cat e masina mai sofisticata cu atat cresc problemele. culmea e ca am vazut filmul chiar azi. nu zic nationalitataea ca sa nu bagam postari rasiste. tipul nu gasea bornele replicate de la baterie. are un bmw suparat cu bateria ascunsa in partea din spate a masinii. pun cablurile la a mea, asta se uita nauc sub capota la el. e a doua oara cand face faza asta!! prima acum vreo 2-3 ani. nu stia unde sa puna cablurile. demential…

    răspunde-i
  • Loading...