Am vazut ca s-a dezvoltat un fel de folclor in ceea ce priveste audientele televiziunilor.
Din cate am vazut, si atunci cand ziarele scriu de audienta unei emisiuni, o fac cumva fara sa explice si oamenii care n-au legatura cu domeniul nu prea inteleg fenomenul…
Hai sa detaliem putin… vorbind de audienta, sunt doi indici: rating-ul si share-ul. Ca si definitie si simplu de explicat, rating-ul arata procentual vorbind, „din cate televizoare exista in tara, cate sunt deschise pe canalul tau”; celalalt indicativ, share-ul , arata tot procentual, „din cate televizoare sunt deschise in momentul respectiv, cate sunt deschise pe canalul tau”.
Deci, rating-ul arata nr. absolut, share-ul arata comparativ cu celelalte canale.
Dar audienta, asa, per ansamblu, nu inseamna nimic daca nu este „targetata”.
Si targetarea se face dupa diferite segmentari ale publicului: dupa media de varsta, dupa studii, dupa locatie, dupa sex, dupa puterea de cumparare, astea fiind cele principale.
Vorbind de audiente, fiecare canal are un segment de public pe care si-l doreste si asta este denumit „main target”. De exemplu, pentru canalul X, main target-ul este tanar, masculin, cu studii medii…
Depinde de ce se doreste…
Toate programele sunt gandite in asa fel incat segmentul de public dorit (main target-ul) sa fie atras si sa stea cat mai mult pe canalul respectiv.
Pana la urma, audienta inseamna bani. Si banii vin din publicitate. Iar publicitatea este gandita si ea astfel incat produsele sa fie promovate oamenilor care ar cumpara asa ceva.
Adica nu faci reclama la o crema pentru varice pe MTV, publicul este prea tanar ca sa fie interesat de asa ceva…
Si atunci publicitatea este targetata si ea dupa main target-ul posturilor. Deci, cu cat un canal face o audienta mai mare pe main target-ul ei, cu atat publicitatea ajunge la privitorii pe care si-i doreste clientul de publicitate.
Atunci cand iti vin audientele, te uiti mai ales la doua lucruri: audienta (atat rating-ul cat si share-ul) pe main target-ul tau, si audienta pe all (all – toata audienta, fara nici o segmentare a acesteia).
Evident ca te uiti la cifrele absolute, in primul rand la rating, asta ii intereseaza pe cei de la vanzari, in cate case a fost prezent brake-ul de publicitate. Te uiti insa si la share, asta iti arata cum te situezi fata de concurenta.
Bine, bine, veti spune „dar tu vorbesti de cifre absolute si de procente, dar de unde le scoti?”.
Teoretic e simplu: exista cateva firme care furnizeaza audiente. Se monteaza aparate in casele oamenilor, aparate cara arata la secunda pe ce canal a stat respectivul televizor.
Evident ca aparatele sunt montate in asa fel incat se asigura o omogenizare si o distributie cat mai exacta in functie de segmentarea publicului, astfel incat monitorizarea sa fie cat mai precisa.
Evident ca nu se pot monta aparate de genul asta la toate televizoarele din tara. Se fac estimari dupa anumiti algoritmi si se extrapoleaza…
Am vazut ca se ridica intrebari despre veridicitatea informatiilor venite de la aceste companii de monitorizare. Ideea este simpla: daca nu ar fi sigure, asta ar insemna ca piata de publicitate pe tv s-ar baza pe niste balarii aruncate aiurea de unu’ si/sau de altul… Si stim cu totii ca atunci cand vine vorba de bani (in afara de cei publici unde darnicia este mare), oamenii stau cu ochii pe bani ca niste ulii.
Nu poti baza o piata in care se arunca milioane (hai sa nu spunem cate) pe minciunele…
Deci, per ansamblu si succint, asta e treaba cu audientele. Intrebari?
Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.