anvelope runflat sau nonrunflat-1

Anvelope RUNFLAT sau normale?

În articolul ăsta nu-ți recomand ce anvelope să-ți iei.
Îți explic doar diferențele dintre non-runflat și runflat, îți explic de ce anvelopele neomologate dau probleme la cutia de viteze și încă ceva mici chestii.
Sfatul meu este să strângi informații din surse de încredere și să nu cumperi orice / oricum ci să alegi gumele luând în calcul cea mai importantă chestie: siguranța.

Ar putea fi o imagine cu maşină şi drum

La Rocco, pe anvelope de curse lucrez cu băieții de la anvelope.ro și tot de la ei îmi iau și anvelopele de stradă.
Nu pentru că sunt neapărat cei mai ieftini.
Ci pentru că sunt incredibil de buni ca nivel de informație, sfaturi și experiență aplicată.
Tu cumpără de unde vrea sufletul tău. Dar verifică și pe anvelope.ro variantele propuse de ei pentru ce ai tu nevoie.

 

Așa.
Runflat. Ca să ne fie mai ușor și să vorbim aplicat, o să iau o mașină ca exemplu. Dar doar ca exemplu.
BMW X5.
Pentru mașina asta avem, la prima vedere, trei variante de anvelope:

BRIDGESTONE Blizzak LM005 255/50 R19 107 V XL
Non Runflat, lansata acum 1 an.

Anvelope Iarna PIRELLI Scorpion Winter BMW 255/50 R19 107 V RunFlat
Runflat, cu omologare BMW lansata acum 9 ani

Anvelope Iarna MICHELIN Latitude Alpin LA2 BMW 255/50 R19 107 V RunFlat
Runflat tot cu omologare BMW, model lansat acum 10 ani.

Ce alegi și de ce?
Ai niște avantaje într-un sens și dezavantaje în altul.

Faza e că pentru anvelopele runflat, producătorii investesc în dezvoltare împreună cu producătorii auto prima data, la lansarea produsului.
Adica acum 9-10 ani.

După treaba inițială, omologarea nu se mai actualizează.

Adică dacă producătorul lansează un alt model runflat, el nu mai pune omologare pe acel produs pentru că este costisitor.

De asemenea, și daca lansează un nou model de anvelope fără runflat, nu îi dezvoltă tehnologie runflat pe acesta pentru că e la fel costisitor și trebuie să facă și omologare care e și mai costisitoare.

Ca să revenim la exemplele noastre… avem un produs omologat runflat lansat acum mult timp, sau un produs recent, non runflat, cu niște dezavantaje și avantaje.

Adica Michelin și Pirelli ca performanțe în acest caz sunt mai reduse ca Bridgestone dar au tehnologia runflat.
La runflat avantajul este că rulezi în siguranță dacă faci pană, dar în cazurile de sus modelele de anvelope sunt mai vechi.
Între timp au fost descoperite rețete noi de compiziție, modele mai eficiente din punct de vedere al formei, etc.

Un alt dezavantaj la runflat este că mașina se simte altfel, pentru că anvelopa nu mai amortizează și în mașină nu simți drumul și feedback-ul mașinii atât de mult.

Sigur că aici contează și șoferul, pentru că sunt oameni care nu sunt orientați către mașină și nu conștientizează nici feed-back-ul… nici lipsa lui.

Dezavantajul la anvelopele non-runflat este că trebuie să faci presiune cu 0,3 bari mai mult, ca să încerci să menții dinamica mașinii la fel ca la niște anvelope runflat.

De ce? Pentru că, de exemplu, masinile runflat din fabrică BMW si Mercedes au sisteme de suspensie speciale care preiau capacitatea de amortizare pe care nu o are o anvelopă runflat, care-i mai rigidă.
De aceea, atunci când montezi anvelope non-runflat pe mașină gândită cu runflat… se schimbă dinamica mașinii cum a fost construita aceasta și trebuie să compensezi cu presiune mai mare.

Și acum surpriza : de ce, atunci când schimbi anvelopele, poți auzi zgomote în cutie la BMW-urile noi (nu numai la marca asta ci și la altele)?

Pe noile modele de mașini, producătorii auto au făcut niște modificări la mașini, în sensul că dacă montezi Runflat omologat BMW masina ruleaza corect… daca montezi Runflat neomologat auzi zgomote in cutie.

Gurile rele spun că se întamplă asta pentru că ei încearcă să restricționeze vânzarea de anvelope (să se vândă doar cele omologate de ei).
Gurile bune spun că se întâmplă asta pentru că ei încearcă să obțină performanțe mai bune.
Cum o fi sigur… nu știu. Dar e clar că sunt diferite.
Cum?

În unele cazuri, anvelopele omologate sunt produse cu 3mm mai mici sau au modificări structurale pe care nu le vezi, așa că pe mașinile cu puteri relativ mari… diferența este simțită de sistemul de transmisie.
Și dă erori.

Deci… cumva ca o concluzie: daca ai BMW 2021-2022 clar nu e recomandat să-ți montezi anvelope NON Runflat.
Chiar dacă nu ai fix cea mai bună aderență.

Pe modelele mai vechi, hai să spunem <2017, anvelopele non runflat pot fi o opțiune, dacă se dorește o siguranță puțin mai mare la aderență.

Și de aici este o alegere individuală în funcție de ce se dorește să se obțină.

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • ISAC VLAD
    • 08.12.2021

    deci din articol sa inteleg, ca toate dimensiunile anvelopelor BMW X5 2015, scrise pe stalp sunt pentru RUNFLAT, cu sau fara XL??
    Si daca am pus runflat pt confort si feedback, ar trebui sa urc cu 0.3 presiunea? Pe stalp scrie 2.0 fara si 2.2 spate deci sa fac 2.3 fara si 2.5 spate?

    • ISAC VLAD
      • 08.12.2021

      am pus non ruflat, scuze

    răspunde-i
  • Alex
    • 27.10.2021

    Salutare! Am ramas usor nedumerit la aceasta afirmatie: ” Dezavantajul la anvelopele non-runflat este că trebuie să faci presiune cu 0,3 bari mai mult, ca să încerci să menții dinamica mașinii la fel ca la niște anvelope runflat.”
    Care ar fi sursa de documentare a acestui pont? Sau este din experienta proprie? Nu zic cu rautate…ci doar sa aflu mai multe detalii.
    Multam frumos!

    • ISAC VLAD
      • 08.12.2021

      dar hai sa vin eu cu o idee:
      BMW X5 2015, venit din fabrica cu runflat…iti scoteai rinichii pe gura la fiecare mica denivelare in asfalt.
      Asa ca, am aruncat o privire pe stalpul masinii si ghici ce: apare dimensiune cu XL => masina suporta si non runflat cu XL (avand in vedere ca runflat nu exista XL).
      In acest caz, daca pe stalp ai XL si tu pui XL pe masina – deci practic fix cum scrie pe stalp, mai faci 0.3 in plus?
      As zice ca nu, interpretand in sens invers afirmatia cu presiunea de pe stalp pt runflat.

    • Salutare Alex! O anvelopa runflat este mult mai rigida fata de o anvelopa normala. Astfel, presiunea recomandata a unei masini cu runflat are de luat in considerare acest factor. Prin marirea presiunii incerci sa ajungi la o rigiditate similara pentru a crea aceeasi dinamica pe care o anvelopa runflat o ofera autovehiculului. Nu o sa citesti aceste recomandari in referinte ale producatorului deoarece acestia mereu o sa iti indice sa montezi anvelopa omologata. Astfel exista doar parerea a putinilor specialisti din industrie, care, in urma educatiei si a experientei pe care o au, iti recomanda, daca tot alegi o optiune neomologata de producatorul, „cel mai corect” este sa maresti presiunea.

    răspunde-i
  • Irimiea Liviu
    • 26.10.2021

    Singurele mașini cu probleme dacă au anvelope runflat sau nu sunt modele BMW cu XDrive dupa 2016. Nu e neaparat sa fie cu omologare BMW * ci doar Run Flat.

    • Salut Liviu,

      Aceasta ar fi fost si parerea mea pana acum 2 ani. Insa in ultimii 2 ani s-au schimbat destul de mult tehnologiile de productie ale companiilor auto.
      Am intalnit multi clienti care reclamau zgomote in sistemul de transmisie. Dupa analizarea anvelopelor si a reclamatiilor acestora de catre producator, s-a ajuns la concluzia, ca problema comuna este produsul ales fara omologare.
      Anvelopa omologata are caracteristici speciale, care pot sa tina de diferente structurale, de compozitie sau de dimensiune.
      Chiar daca anvelopa este R18 (18″), adica 45,72 cm la care se adauga inaltime anvelopelor x 2, diametrul total al rotii poate sa fie diferit de o anvelopa neomologata. Tradus, in sistemul de transmisie, ai mai putine rotatii ale rotii daca diametrul este mai mare, sau mai multe rotatii daca diametrul este mai mic. Acum pune acest aspect in ideea de ultra-tehnologizarea a masinilor, care acum au extrem de multi senzori, acestia coordonand acum si partile mecanice. Astfel, daca nu alegi piesa masinii corespunzatoare, senzorii o sa indice un alt fel de comportament. Acesta ar fi aspectul cel mai serios. Diferentele de structura si compozitie iti pot oferi doar performante mai mari sau mai mici sau un alt comportament al masinii ca si dinamica.

    răspunde-i
  • Nanu Fabian
    • 26.10.2021

    Am ales pt cauciuruile de iarna, un model RUN-FLAT pe masina sotiei, desi ea nu a venit gandita din fabrica cu asa ceva. Masina in cauza Audi A3 2004 cutie manuala. Cauciucurile…Bridgestone daca nu ma insel…singurul model la vremea respectiva (anul trecut 2020) cu coeficient de aderenta pe umed clasa A de pe site-ul in cauza. M-am gandit ca la ce drumuri avem noi in Bucuresti, in special iarna…unde apar gropile unde iti e mai drag si daca nu sunt gropi, exista denivelari de la ninsori (stiti voi, gramajoarele alea ce se formeaza pe drum) sunt numai bune in caz de pana. Am mers pe asa ceva fara sa ma gandesc ca poate afecta in vreun fel directia sau suspensia masinii. Suspensia este intr-adevar f putin mai rigida. Adica…pe jantele de vara am cauciucuri clasice pe 17 (Dunlop Maxx Sport 2, la fel aderenta buna pe umed). Iar cele de iarna run-flat sunt pe 16. Teoretic fiind mai groase cauciucurile, ar trebui sa fie mai confortabile la denivelari in special, insa…mi-se par identice. Concluzie si intrebare finala: Poate fi afectata in vreun fel articulatia si suspensia masinii de acest tip de cauciucuri sau nu? Multumesc!
    PS- Da, stiu! Scriu si vorbesc mult!

    • Salut Fabian,

      Poti sa alegi sa montezi anvelope runflat pe o masina fara sa fie prevazuta cu acest tip de anvelope avand in vedere urmatoarele efecte:

      – Uzura accentuata la sistemul de suspensie si directie
      – Marirea consumului si scaderea perfomantelor masinii

      Anvelopele cu tehnologie runflat au o alta greutate. Imagineaza-ti ca esti la maraton si alergi in bocanci. Astfel totul se uzeaza mai repede. Masina consuma mai mult si performantele acesteia la demaraj, franare si manevrabilitate scad.
      In motorsport sau chiar si pentru masinile de strada perfomante, daca doresti sa obtii performanta, scazi greutate din ansamblul janta+anvelopa, nu o cresti.

      Insa, de fiecare data, este o alegere in functie de ce risc doresti sa acoperi.

    răspunde-i
  • cosminv
    • 26.10.2021

    Un articol bun, alegerea e usoara cand ai o singura variabila in joc. Pune in potiunea magica inca 3 si sa vad atunci cum faci alegerea. Un E class W213, cauciucuri vara xxxxx R18 97Y XL. Ce punem pe jantele de iarna R17 (omologate pe COC)?
    Exista model pe piata R17 97Y?
    Dar XL pe 17?
    Dar runflat 97Y pe 17?
    Exista R17 97Y XL runflat pe 17?
    Merge fara XL? Oare cum se comporta o masina grea la o franare sau intr-o curba cu caiucuri non-XL?

    • In majoritatea cartilor de identitate se mentioneaza M+S in dreptul unor dimensiuni care indica ca acea dimensiune este pentru anvelope de iarna. Daca nu este mentionat, fie cei de la RAR la momentul respectiv nu aveau acest standard care acum exista, fie este o eroare prin omisiune.

    • Cosminv
      • 26.10.2021

      Nu este o greșeală. In certificat/COC nu se face distinctie intre cauciucurile de vara / iarna. Scrie doar A1/A2 245/45/R18 100Y XL. Și a1/a2 225/55/r17 97Y XL, pentru că acest index de viteza și greutate exista pentru cauciucurile de vara. Am găsit până la urma un Conti winter contact 870 P cu index 103V XL, dar nu exista varianta runflat. Mi s-a părut că varianta comuna pentru R17 cu 97H non-XL nu corespunde unei mașini care merge uneori și cu viteza peste indicele H, bineînțeles nu în țara noastră :). Nu ar fi fost prima mea alegere mai ales că nici protectia de janta nu o are (fan Michelin), dar din păcate este singura.

    • Salut Cosmin,

      Nu exista anvelope de iarna cu indice de viteza Y. Daca ai aceasta informatie mentionata in cartea de identitate, cel mai probabil, este o eroare. Informatia oficiala este in manualul de utilizare al masinii, unde producatorul confirma caracteristicile necesare alte acesteia si unde nu poate exista nicio eroare de sistem sau de raportare.

      Noi am vazut multe astfel de erori. Daca manualul de utilizare al masinii indica XL, trebuie sa montezi o astfel de anvelopa.

      Producatorul a calculat sarcina maxima a unei anvelope raportat la masa maxima autorizata a masinii. Insa in marea majoritate a situatiilor, te afli singur in masina. Este foarte posibil in aceasta situatie, o anvelopa fara XL, sa fie mai aderenta pentru ca are o consistenta mai moale a cauciucului. Dezavantajele sunt legale dar si de randament al anvelopelor ca distanta maxima rulata. Acestea se vor uza mai repede atunci cand masina o sa fie incarcata instabilitatea creste.

      Aceste alegeri care difera fata de recomandarea producatorului, trebuie sa fie facute foarte atent si documentate pentru a te pune intr-o situatie de avantaj, nu una de dezavantaj.

    • Cabral Ibacka
      • 26.10.2021

      Meam, mi-ai spart capul.
      Lasă-mă să mă documentez și revin. 🙂

    răspunde-i
  • Loading...