Ai finalizat? Da… romaneste.

Subtitlu: daca munca ta nu are o finalizare… nu-i treaba!

Un sofer de autobuz are de condus un Mercedes Citaro (de ex.) prin oras, de la cap la cap, o zi intreaga. Finalitatea? Nelu, Gelu, Cristina si Marian ajung la munca, acasa, sau unde vor ei…

Un gunoier se plimba prin oras, agatat de niste fiare din spatele masinii de gunoi si are de rasturnat tomberoane toata ziua. Finalitatea: noi, o gramada de suflete, nu ne luptam cu gandacii si sobolanii parte’n-parte, e relativ curat si nu pute.

Un redactor al unei reviste auto are de condus masini si de exprimat pareri despre ele. Mai mult, atunci cand face drive-teste comparative, el spune care-i mai buna. Finalitatea teoretica? Un neavizat ca mine stie care e tabla pe care ar trebui s-o cumpere.

Spun “finalitatea  teoretica” pentru ca in practica treaba sta total aiurea. “Scriu mai tarziu despre un drive-test comparativ aparut intr-o revista auto romaneasca, un test care… ca sa spun acum pe scurt, se termina de parca reprezentantii importatorilor celor doua masini (Toyota Rav 4 si Citroen C-Crosser) erau in spatele celor care au facut testul, cu tunuri, tancuri si elicoptere.

Pana atunci, de vreti sa intrati in atmosfera, asta este parerea mea despre mare parte a presei auto romanesti. Si, daca va intereseaza, parerea despre bloggerii care testeaza masini si publica testul pe blog.

L.E. Asa… am revenit! Nu ca am facut mare lucru prin revenirea asta, dar stiti cum e cu prostii… au idei putine. Dar fixe!

Spuneam mai sus: care este finalitatea unui drive-test comparativ intre doua masini? Un sfat care sa ajute un nepriceput, sau un indecis, sa aleaga una dintre ele.

Asa am zis si eu, si dupa destule comparative scrise ba in reviste (inclusiv Autoshow), ba fiind membru al garajul.ro, am vazut testul comparativ dintre Citroen C-Crosser si Toyota Rav4 in Autoshow (numarul aparut pe 3 decembrie) si mi-am spus “Hai sa vedem ce spun specialistii”…

Si am deschis la pagina 20 si… am citit. Tot. Si-am mai citit o data. Tot pe de-a’ntregul. Si tot clipeam des si incercam sa-mi dau seama de ce au facut cei doi redactori (Gabi Gogiu si Bogdan Pispiris) acest test. Pentru ca, daca stau sa ma gandesc, un test comparativ trebuie sa scoata un castigator. Pana la urma asta este finalitatea, nu? Sa-ti spuna specialistii care este masina mai buna.

Dupa un text lung, lipsit de “drive” dar si de “test” (si-asta e sigur, pentru ca stiu amandoua masinile si detaliile de care s-au agatat cei doi domni redactori sunt cele pe care le observi si in show-room), concluzia dansilor, deci partea care trebuia sa spuna “cumpara masina X, in detrimentul masinii Y pentru ca:”, suna asa. Citez: La final, Toyota Rav4 castiga acest test comparativ datorita pretului mai mic de achizitie, precum si a imaginii 4×4 a constructorului, dar si datorita faptului ca este urmasul de facto al celui care a inaugurat segmentul SUV compact.

Deci:

– cumpara Rav4 pentru ca e mai ieftin, spun redactorii. Pai, stai putin… versiunea de C-Crosser care a fost testata costa 32.261 (TTX), iar cea de Rav4 costa 33.510 euro (TTX). Recunosc, am lipsit de la scoala. Mult. Dar pana si eu stiu ca 32.000<33.000. Pai… cum facem?

– cumpara Rav4 pentru ca vine de la un constructor care o imagine 4×4, spun redactorii. Aaaa… mai stai putin, ca nu ma prind. “Y”-ul din Toyota e un diferential autoblocant, sau… cum? Pai cumpar un anume model pentru ca al lui constructor are o anume imagine?! Pentru asta era nevoie de un drive-test?! Deci nu comparam masini… comparam imagini. Am inteles… astept comparativul dintre Primera si Passat, ca sa castige Passat-ul, ca-i masina germana.

– cumpara Rav4 pentru ca este urmasul pionierului din clasa lui; as discuta daca este pionierul, dar subiectul este relativ, clasa asta are atatea nise incat… hai sa spunem ca este, ca sa terminam discutia. Deci, sa cumpar modelul asta pentru ca cel dinaintea lui a… stai, da’ acum stai de tot! Mai oameni buni, mai umanilor, noi comparam doua table din 2009, sau… ce?! Atunci sta in picioare si “dintre Seria 3 si Focus, e mai bun Fordul Focus, pentru ca Ford a fabricat prima masina de serie”, nu?

Bun, revenind la ideea principala, aceea a finalitatii… pot spune ca, dupa ce am citit articolul, imi dau seama ca e masaj la picior de lemn. Fara finalizare. Si-atunci toata povestea asta este inutila. SI ma oftica faptul ca, la un moment dat, un om care are de ales intre doua masini se va lasa influentat de un articol de genul asta, bazat pe imaginea de marca si pe predecesori.

Si, daca se intreaba cineva… da, am vorbit pentru ca mi-e fosta tabla, am avut Citroen C-Crosser, l-am dat da’ si-acum imi pare rau de el. Si, ca sa fie distractia completa, iau articolul si-l “demontez” in bucatele pe moncitroen.ro.

Pentru ca si anul asta, ca si anul trecut, la Raliul Sibiului (apropos, felicitari Sorin Itu!), masina oficiala a fost Citroen C-Crosser. Si banuiesc ca este total frustrant pentru P.R.-ul Citroen (nu-i asa, Laura Antonov?) sa vada ca masina care a deschis calea masinilor pregatite special de macadam pe toate probele speciale pierde un comparativ cu o alta din motive din astea… Si cred ca e si mai frustrant cand se gandeste ca pe acelasi traseu a incercat sa mearga si acel BMW X5, care-a cedat psihic si-a ramas in drum (facand de hAhAt toate articolele pozitive din presa de specialitate de la noi)… si-acum ma injura P.R.-ul BMW (nu-i asa, Nina Bratfalean? 😀 ).

Stiu, va uitati la articolul asta cu ochii crucis, caci de obicei discutam despre altele.

Pe aceeași temă

Comentarii

Lasă un comentariu la acest articol...
  • Catalin Zălog
    publicitate

    Colaborez cu cabral de prin 2014. Îmi place pentru că apreciază serviciile mele.

  • Mihai
    • 19.12.2009

    De foarte mult timp nu se mai scrie obiectiv(in reviste auto/moto etc.) deoarece apar multi bani la mijloc si romanul vrea sa faca burta mare.Nu ti se pare corect?

    • Cabral Ibacka
      • 19.12.2009

      Nu, corect nu mi se pare. Dar de ce este asa… e cum spui tu. E… explicabil.

    răspunde-i
  • Ciolanus
    • 16.12.2009

    Referitor la masini si la test-drive multi romani au plecat de la Dacia 1310. In viata lor nu s-au plimbat cu asa ceva, sau poate nistre rable sh. Iti dai seama ca si primul Logan pentru ei e luxos si mult mai bun. Pentru ei un motor ce nu trebuie segmentat des, la care nu trebuie sa pui ulei saptamanal si care porneste la prima cheie indiferent de gradele de afara reprezinta un argument suprem in a spune ca o masina e foarte buna.
    2. Un test trebuie sa scoata in evidenta niste caracteristici. Nu spun parti bune sau parti rele, pentru ca unii vor suv ca sa fie mare si sa faca shopping, pe cand altii mai dau o fuga pe la tara, prin padure sau pe la munte. Daca primii nu au ce face cu un o tractiune integrala, cealalta categorie are nevoie de asa ceva.
    Din punctul meu de vedere acesta ar fi un review adevarat, cumparatorul sa stie exact ce primeste de la o masina.
    Unul vrea lux, vrea cai putere, pe cand altul vrea consum redus, spatiu de depozitare, etc.

    • Cabral Ibacka
      • 19.12.2009

      Exact, ca bine spui, dintr-un drive-test ar trebui sa afli ce primesti de la masina, bune si rele.

      Dar dintr-un comparativ ar trebui sa stii… care e a’ mai buna, nu?

    răspunde-i
  • Adrian
    • 14.12.2009

    Foarte tare frate! Desi sunt un fan al chestiilor cu roti, pistoane, cardane, etc, nu am mai citit o revista de specialitate de cativa ani. Mi se par pur si simplu grosolane. Cei care scriu acolo nu au habar de tehnica si tin partea leului… poate ar fi bine sa mai scrie cate cineva asa ca tine sa le aduca aminte ce si cum…

    • Cabral Ibacka
      • 19.12.2009

      Nu-s specialist, am scris din punctul de vedere al omului normal, care, din intamplare, a condus amandoua masinile de care se vorbeste. Atat.

      Cat despre grosolaniile unora dintre reviste… sper ca-s vizibile si de pe luna!

    răspunde-i
  • Sorin Moroianu
    • 14.12.2009

    la cat de muulti au votat cu base, probabil ca sunt destui care vor crede cele scrise in aceste reviste de cacat.. Eu unul nici nu vreau sa stiu ca exista..

    Toata stima.. >:D<

    răspunde-i
  • Ken
    • 13.12.2009

    Inca din start precizez ca am lucrat in presa autoa. Stiu prea bine cum merge treaba prin presa auto si stiu ca verdictele cat mai neutre iti garanteaza ca mai pupi masina si data viitoare, sau un oscior de reclama pe paginile pustiite. Dar reactia ta, Cabral, pare mai degraba menita sa ii gadile orgoliul Laurei, sifonat de cei doi corifei, decat pertinenta. In afara de pret, trebuia sa vii si cu alte argumente solide care sa sustina superioritatea C Crosser, nu doar sa iti exprimi frustrarile atacand persoanele. Nu este cu nimic mai buna postarea ta, decat analiza lor fada si specifica unori oameni care merg la munca cu gandul la urmatorul salariu care nu mai vine.. (sau vine injumatatit, in cel mai bun caz)

    • Cabral Ibacka
      • 14.12.2009

      Ken, stiu cum merge treaba, am colaborat si eu, asa cum spuneam si in articol, cu mai multe reviste. Dealtfel, de-aia m-am si oprit, imi place ca atunci cand scriu ceva ori sa mi-l publici, ori sa ma lasi in pace…
      Revenind, orgoliul Laurei nu cred c-a fost negadilat, caci n-am vorbit cu ea de mai multa vreme. Asta in primul rand.
      In al doilea rand, intra pe moncitroen.ro si-o sa vezi, am desfacut comparativul pe bucati, comentand pe indelete toate cele.
      Si, daca ma intrebi… da, partea cu pretul mi se pare definitorie pentru articolul ala, concluzia finala, “Rav4 e mai bun” se bazeaza pe 3 lucruri:
      – Rav4 e mai ieftin decat C-Crosser / minciuna sfruntata;
      – imagine de 4×4 pentru Toyota / C-Crosser e indigi dupa Outlander. Si daca tu, ca redactor in presa auto, te faci ca uiti de imaginea 4×4 a Mitsubishi… e clar ca doar cauti artificii ca sa mai minti putin;
      – predecesorul lui Rav4 a fost “tatal lor” / la asta nici nu prea mai ai ce sa mai zici… e fix din registrul ala cu “imagine 4×4”, adica apa de ploaie…

      Si crede-ma, sunt zone unde Rav4 e mai bun. Si daca vorbeau de zonele respective n-as fi scris nimic. Dar daca te faci ca ploua si scrii ca sa mangai orgoliul D-lui Kyriazis si ca sa-ti mai asiguri, vorba ta, juma’de pagina de reclama in revista (si aia la 10% din rate-card), si ma prostesti pe fata… asteapta-te la misto-uri…

      Nu ma mai lungesc acum, vezi pe moncitroen.ro tot festivalul…

    răspunde-i
  • basic instinct
    • 12.12.2009

    toyota rav4 este foarte ZEN. simpla, fara zorzoane, standard are tot ce trebuie la o masina *nu platesti extra pentru cd, airbag sau mai stiu eu ce…) toate butoanele sunt la locul lor, are forme echilibrate. in spate sta o filosofie de viata * kaizen*, nu e facuta dupa ureche. de asta are atata personalitate si cand a aparut pe piata nu au copiat pe nimeni. suv_ul e inventat de toyota. dacia in schimb a reamintit europei ce e de fapt o masina si la ce foloseste. japonezii stiu asta de vreo 15/20 ani…
    io am un rav4 de ceva vreme si pot sa zic ca pentru un ski, MTB etc e mai mult decat potrivita. evident daca ai grija de ea si ai un comportament responsabil. nu mergi in alpi fara cauciucuri de iarna si o patura de lana in porbagaj. chestie de educatie. de fapt imaginea jeepurilor a fost denaturata de toti manelistii care nu cred ca si/au pus vreodata MTB-ul in/pe masina. cat timp te reprezinta ca stil de viata este masina potrivita pentru tine indiferent ce zice autoshow.
    nu are diferential si winch dar pentru utilizari care nu ating extremul tractiunea integrala, pozitia inalta de sofat, garda de la sol, volumul interiorului, manevrabilitatea uimitoare si capacitatea cilindrica o recomanda.

    • Cabral Ibacka
      • 19.12.2009

      Ce mi-ar placea sa vad texte ca cel scris de tine in reviste de specialitate…

    • basic instinct
      • 12.12.2009

      ERATA
      rav4 are diferential. nu are reductor

    răspunde-i
  • Bogdan
    • 12.12.2009

    Mda, din pacate la masini mai este vorba si de fiabilitate, iar aici… Citroen-ul nu sta deloc bine (asta ca sa ma exprim frumos), pe cand Toyota…

    • Cabral Ibacka
      • 12.12.2009

      Daca generalizam, si daca ne uitam la modelele mai vechi… ai putea sa ai dreptate.
      Dar daca vorbim de cele noi, te contrazic.
      C4, la 33k km, mers numai prin Bucuresti, e impecabil.
      C-Crosser, 30k km, mers prin Bucuresti + off-road light si ceva off-road hard, carat cu el materiale de constructie, folosit la tras remorca moto si rulota, impecabil.
      Acum a mai intrat in familie un C3 Picasso, are numai 2k km, deci nu am ce sa laud la fiabilitate.
      Si vorbesc aici numai despre ce e in familie, deci am contact direct si nemijlocit…

    răspunde-i
  • george
    • 11.12.2009

    am inteles ideea ta dar nu stiu cum vine treaba cu X5 si c- crosser care deschide probele speciale? vorba aia c-crosser este de fapt un outlander, corect? la fel de bine poate sa deschida si un outlander sau un 4008.

    • Cabral Ibacka
      • 12.12.2009

      Nici n-am spus ca n-ar fi putut si alea, cu toate ca setarea la suspensia de la Outlander e mai rigida, te chinuie mai mult, iar la 4008 e mult mai spre limuzina, lanseaza foarte tare. Le-am probat si on si off-road, fiecare e mai bun la cate ceva, dar parca C-Crosser e mai bine calibrat (nu spun ca e asa, spun ca asa e pentru mine).

      Cat despre X5… da, la Sibiu au venit sa deschida probele si cu un X5… si s-a rupt de 3 ori, a 3-a oara… de tot!
      In timp ce celelalte C-Crosser-e au mers fluierand (nu spun ca au iesit impecabile, la unul dintre ele s-a spart un scut de plastic).
      Deci…

    răspunde-i
  • Escu
    • 11.12.2009

    nu stiu de ce, dar am impresia ca tot mai multi romani se uita la Top Gear. Pot sa ma insel, dar cred ca romanu’ pana nu-si baga el talpa in acceleratie si vede cum e masina, nu da banu.

    răspunde-i
  • ilofe
    • 11.12.2009

    Finalitate sau nu, in ceea ce priveste masinile in cauza eu asi alege cu ochii inchisi Toyota. Traiesc in Quebec si credema nu am vazut nici urma de Citroen, in schimb Toyota este printre cele mai bune masini din Canada. Pe aici iernile sunt crancene, Citroien nu ar avea nici o sansa aici. Vrei o opinie pertinenta citeste ceva de pe aici si sigur vei face o alegere mult mai buna

    • Cabral Ibacka
      • 12.12.2009

      Pai, tu vorbesti de conditii total diferite… noi nu avem ierni crancene, am trecut iarna relaxat si cu MB CL 55 AMG, si cu Alfa 147… deci nu prea e de preluat de pe acolo, caci asteptarile sunt total diferite…

    răspunde-i
  • Loading...